Aangezien het horloge meer dan een jaar wel goed gewerkt heeft, zal hij toch moeten kunnen aantonen dat het defect dat nu optreedt, reeds aanwezig was bij levering. Geen idee hoe hij dit wil aanpakken...Indien het defect van het goed meer dan zes maanden na de levering wordt vastgesteld, dan moet u als consument bewijzen dat het goed niet-conform was op het moment van de levering.
Bol.com herkent wel degelijk de garantie... Ze stellen hem een vervanging voor indien hij 89 euro oplegt.TS heeft inderdaad recht op garantie, maar de bewijslast ligt wel bij hem. Ik citeer even van http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... e_garantie:Aangezien het horloge meer dan een jaar wel goed gewerkt heeft, zal hij toch moeten kunnen aantonen dat het defect dat nu optreedt, reeds aanwezig was bij levering. Geen idee hoe hij dit wil aanpakken...Indien het defect van het goed meer dan zes maanden na de levering wordt vastgesteld, dan moet u als consument bewijzen dat het goed niet-conform was op het moment van de levering.
Uiteraard kan de TS aan de leverancier vragen om te onderzoeken wat er exact kapot is, maar de leverancier hoeft dit niet gratis te doen...
Los van deze situatie... Ik twijfel eigenlijk heel erg of die zes-maanden regel in de praktijk wordt toegepast. Ik heb dit nog nooit meegemaakt.TS heeft inderdaad recht op garantie, maar de bewijslast ligt wel bij hem. Ik citeer even van http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... e_garantie:Aangezien het horloge meer dan een jaar wel goed gewerkt heeft, zal hij toch moeten kunnen aantonen dat het defect dat nu optreedt, reeds aanwezig was bij levering. Geen idee hoe hij dit wil aanpakken...Indien het defect van het goed meer dan zes maanden na de levering wordt vastgesteld, dan moet u als consument bewijzen dat het goed niet-conform was op het moment van de levering.
Uiteraard kan de TS aan de leverancier vragen om te onderzoeken wat er exact kapot is, maar de leverancier hoeft dit niet gratis te doen...
Hoe bedoel je juist? Dat je in praktijk nog nooit hebt meegemaakt dat een verkoper u zonder discussie garantie toestaat binnen de eerste 6 maanden?Los van deze situatie... Ik twijfel eigenlijk heel erg of die zes-maanden regel in de praktijk wordt toegepast. Ik heb dit nog nooit meegemaakt.
Is trouwens een flagrante kemel in die wetgeving.
neneen, dat een verkoper de garantie weigert na 6 maanden...Hoe bedoel je juist? Dat je in praktijk nog nooit hebt meegemaakt dat een verkoper u zonder discussie garantie toestaat binnen de eerste 6 maanden?Los van deze situatie... Ik twijfel eigenlijk heel erg of die zes-maanden regel in de praktijk wordt toegepast. Ik heb dit nog nooit meegemaakt.
Is trouwens een flagrante kemel in die wetgeving.
Ah, OK. Neen, persoonlijk heb ik dit ook nog niet meegemaakt. Wat ik jammer genoeg al vrij veel meegemaakt heb, is dat elektronica er na 2 jaar en een paar maanden de brui aan geeft...neneen, dat een verkoper de garantie weigert na 6 maanden...
In het algemeen gesteld: nog nooit problemen gehad met een gsm?neneen, dat een verkoper de garantie weigert na 6 maanden...Hoe bedoel je juist? Dat je in praktijk nog nooit hebt meegemaakt dat een verkoper u zonder discussie garantie toestaat binnen de eerste 6 maanden?Los van deze situatie... Ik twijfel eigenlijk heel erg of die zes-maanden regel in de praktijk wordt toegepast. Ik heb dit nog nooit meegemaakt.
Is trouwens een flagrante kemel in die wetgeving.
Even tegenspreken. Die winkelketen waarvan de eerste letter met een M begint had het dan toch maar mooi aan zijn pan en kon mijn goedkope smartphone op -1 week voor het einde van de 2 jaarlijkse garantie termijn, herstellen. Het mechanisme slot van de SIM kaart houder was defekt. Zonder de minste kommentaar werd mij het toestel na 1 maand terug bezorgd. Ik denk dat het er allemaal wel van afhangt hoe ge met die lui communiceert.Daarnaast ken ik 2 winkelketens (en het zijn geen kleintjes) die goed zijn in garantie geven gedurende de eerste 6 maand.
Je krijgt dan bij problemen een nieuw exemplaar van het toestel, of indien niet in voorraad (of als je dat zelf wenst) een bon ter waarde van het oorspronkelijke bedrag.
Vanaf 6 maanden echter... Moet je het maar bewijzen, of hun betalen zodat ze eens willen kijken, waarna je na 3 weken een berichtje krijgt dat het buiten de garantie valt.
Bij hun heb ik dan ook niet te klagen over de garantie-afhandeling.Even tegenspreken. Die winkelketen waarvan de eerste letter met een M begint had het dan toch maar mooi aan zijn pan en kon mijn goedkope smartphone op -1 week voor het einde van de 2 jaarlijkse garantie termijn, herstellen. Het mechanisme slot van de SIM kaart houder was defekt. Zonder de minste kommentaar werd mij het toestel na 1 maand terug bezorgd. Ik denk dat het er allemaal wel van afhangt hoe ge met die lui communiceert.Daarnaast ken ik 2 winkelketens (en het zijn geen kleintjes) die goed zijn in garantie geven gedurende de eerste 6 maand.
Je krijgt dan bij problemen een nieuw exemplaar van het toestel, of indien niet in voorraad (of als je dat zelf wenst) een bon ter waarde van het oorspronkelijke bedrag.
Vanaf 6 maanden echter... Moet je het maar bewijzen, of hun betalen zodat ze eens willen kijken, waarna je na 3 weken een berichtje krijgt dat het buiten de garantie valt.
@ Asterx, schakel gewoon TA in. Die maken brandhout van bol. Kan imo toch totaal niet dat ze niet weten welk onderdeel er defekt is. Als dat kan ziet het er slecht uit voor de consument want alles word compakter met de dag.
Begrijpelijk dat je er nu niet meer aan uit kunt, na al dat welles-nietes gedoeTja, ik geraak er nu niet meer aan uit welke stap ik kan zetten om toch maar de garantie te verkrijgen.
Men geeft zelf aan, ik citeer nogmaals :Welk onderdeel er exact defect is is bij een horloge niet te zeggen.
Ik heb het gewoon gebruikt zoals je een horloge gebruikt. Om de pols.
Hoe kan ik, noch de reparatieservice bewijzen welk defect er net is en of dit al dan niet garantie geniet als men zelf zegt dat je eend efect in een horloge niet kan vaststellen?
Wat zou ik kunnen doen om een ander exemplaar te bekomen?
Ik heb dit horloge 149 euro betaald samen met een aparte hartslag meter van 80 euro.
De hartslagmeter werkt correct. Het horloge niet. Dus wel een kostelijke grap.
Maar TS heeft wel degelijk de garantie.Begrijpelijk dat je er nu niet meer aan uit kunt, na al dat welles-nietes gedoeTja, ik geraak er nu niet meer aan uit welke stap ik kan zetten om toch maar de garantie te verkrijgen.
Men geeft zelf aan, ik citeer nogmaals :Welk onderdeel er exact defect is is bij een horloge niet te zeggen.
Ik heb het gewoon gebruikt zoals je een horloge gebruikt. Om de pols.
Hoe kan ik, noch de reparatieservice bewijzen welk defect er net is en of dit al dan niet garantie geniet als men zelf zegt dat je eend efect in een horloge niet kan vaststellen?
Wat zou ik kunnen doen om een ander exemplaar te bekomen?
Ik heb dit horloge 149 euro betaald samen met een aparte hartslag meter van 80 euro.
De hartslagmeter werkt correct. Het horloge niet. Dus wel een kostelijke grap..
In ieder geval zit de garantiewetgeving vrij éénvoudig in elkaar (in theorie):
1. U hebt twee jaar garantie.
2. Garantie moet gegeven worden door de VERKOPER (niet door de producent, hoewel fabrieksgarantie wel als extra service kan aangeboden worden, maar in eerste instantie is het de verkoper die moet instaan voor de garantie. Een verkoper mag tegen de consument dus niet zeggen: "stuur het zelf maar op naar de producent, hij zal het wel maken.")
3. De eerste 6 maanden van de garantieperiode wordt er door de wetgever van uitgegaan dat de "schuld" van het defect bij de verkoper ligt. Tenzij hij het tegendeel kan bewijzen, moet hij repareren / vervangen / terugbetalen.
4. Na die eerste 6 maanden, moet de consument BEWIJZEN dat het defect bestond bij aankoop van het product. In praktijk is dit voor véél zaken moeilijk te bewijzen. Commerciëel ingestelde verkopers zullen echter garantie toestaan als voor hen duidelijk is dat het effectief een productiefout of fout in het product is, die niet te wijten is aan verkeerd gebruik.
In uw geval zit je dus in de situatie van punt 4. U moet kunnen bewijzen dat het defect dat nu opduikt, aanwezig was als je het horloge kocht. De bewijslast ligt bij u, dus u moet zelf de nodige stappen ondernemen om aan dergelijk bewijs te kunnen komen, en daar ook de kosten van dragen. Als de producent het defect niet kan lokaliseren, zal je naar een électronicaspecialist moeten stappen die het defect WEL zou kunnen detecteren en zou kunnen bepalen of dit defect er al was bij aankoop van het horloge of niet. Dit is voor u de enige manier om toch uw garantie te verkrijgen, vrees ik. In praktijk dus zo goed als onmogelijk, als uw verkoper voet bij stuk houdt...
Het enige dat je kan proberen, is een commerciële tegemoetkoming / oplossing uit de brand slepen door op één of andere manier uw ongenoegen duidelijk te maken. In bepaalde winkelketens helpt het dus om "van uwen tak" te gaan maken (op een beleefde, doch overtuigende manier) als het héél erg druk is in de winkel.