Opbouwen dagen voor ziekenkas en werkloosheidsuitkering ?

erwin.H
Topic Starter

Opbouwen dagen voor ziekenkas en werkloosheidsuitkering ?

#1 , 13 jun 2016 11:36

Dag,

Een kennis van me werkt meestal via interimkantoren met tijdelijke contracten.

Er is haar wijsgemaakt dat dagen gewerkt als interim niet meetellen voor de opbouw van "werkdagen" voor de ziekenkas en werkloosheidsuitkering.
Dat dit enkel kan met een vast contract.Maar velen werken maanden en zelfs jaren met interims.

Als ze ziek valt zou ze geen ziektevergoeding krijgen of stempelgeld indien ze ontslagen wordt.

Klopt dat ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 13 jun 2016 12:04

Klopt niet.

Als je een vast contract hebt (geen interim), worden de ziektedagen gewoon betaald.
Bij bediende:
Onbepaalde duur of bepaalde duur langer dan 3 maanden worden de eerste 30 dagen door werkgever betaald.
Minder dan 3 maanden worden de eerste 7 dagen door de werkgever betaald (en daarna gradueel minder).

Bij arbeider is dit hetzelfde als bij een bediende die een contract van minder dan 3 maanden heeft.

Bij een interimcontract, en je hebt al minstens 1 maand anciënniteit, telt ook deze regel.
Bij minder dan 1 maand, heb je ziekenbond.

Dus: sowieso zal je wel een vergoeding trekken, maar aan de hand van bepaalde regels zal dit ofwel de werkgever, ofwel de ziekenbond, ofwel allebei tegelijk zijn.

erwin.H
Topic Starter

#3 , 13 jun 2016 17:38

Bij het ziekenfonds zeiden ze ook dat je 60 "werkdagen" moet hebben voordat er ziektegeld betaald wordt.En je kan dat enkel opbouwen met een vast contract en niet met interims.

Ook voor stempelgeld moet je eerst een x-aantal dagen gewerkt hebben met vast contract.

Mijn vraag: maakt het uit of je nu vast of interim gewerkt hebt om aan die vereiste dagen te komen.

De persoon in kwestie werd ernstig ziek voordat ze 60 dagen had en ze heeft geen ziektegeld gekregen en ook geen stempelgeld.Dat is een feit !

Ze heeft ongeveer drie maanden thuis geweest zonder inkomen.Ook geen OCMW omdat ze wat geld op een spaarrekening had staan.

Reclame

Blaatpraat

#4 , 14 jun 2016 09:15

Lijkt mij niet te kloppen van die 60 dagen.
In theorie zou je zelfs als je voor het eerst in je leven gaat gaan werken, en je valt op je eerste dag al ziek, direct "ziektegeld" moeten krijgen.

Stempelgeld klopt wel, daarvoor is een wachttijd van 310 dagen.

Ik zou 2 dingen doen:
1. Als deze zaak afgelopen is, veranderen van ziekenfonds.
2. De ombudsdienst van het huidige ziekenfonds contacteren.

de reden
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jun 2016 09:53

De persoon in kwestie werd ernstig ziek voordat ze 60 dagen had en ze heeft geen ziektegeld gekregen en ook geen stempelgeld.Dat is een feit !

werd deze ziek tijdens de arbeidsovereenkomst of er na?
hoe lang gewerkt bij zelfde interimkantoor en zelfde gebruiker?

eventueel u eens informeren bij het sociaal fonds voor uitzendkrachten http://www.fondsinterim.be/sociale-voor ... chiktheid/
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV

#6 , 14 jun 2016 13:14

Bij het ziekenfonds zeiden ze ook dat je 60 "werkdagen" moet hebben voordat er ziektegeld betaald wordt.En je kan dat enkel opbouwen met een vast contract en niet met interims..
dat klopt zeker niet.

Je moet wel X aantal werkende dagen hebben, maar of dat nu via interim is of gewoon, maakt niet uit.
In theorie zou je zelfs als je voor het eerst in je leven gaat gaan werken, en je valt op je eerste dag al ziek, direct "ziektegeld" moeten krijgen.
klopt ook niet. is een stuk ingewikkelder.
Stempelgeld klopt wel, daarvoor is een wachttijd van 310 dagen.
idd. Wel niet noodzakelijk 310 gewerkte dagen (als je tevreden bent met een inschakelingsuitkering)

de reden

#7 , 14 jun 2016 13:58

Bij het ziekenfonds zeiden ze ook dat je 60 "werkdagen" moet hebben voordat er ziektegeld betaald wordt.En je kan dat enkel opbouwen met een vast contract en niet met interims..

klopt ook niet. is een stuk ingewikkelder.
er is wel een termijn van 2 maanden(= +- 60 kalenderdagen en geen werkdagen) die mogelijk van toepassing kan zijn.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Blaatpraat

#8 , 14 jun 2016 14:16

Toch eens wat verdere opzoeking uitgevoerd, en tot de volgende conclusie gekomen:
Een ziekenfonds MAG inderdaad een wachttijd opleggen bij een nieuwe inschrijving.
Er zijn er die het doen, er zijn er die het niet doen.

Wat wel overal overeenkomt, is dat als je al verzekerd was, je geen wachttijd meer hebt.
Als je nog ten laste bent van je ouders, en nog geen 25, ben je meeverzekerd met hun.
Vanaf je dan je eigen ziekenfondsverzekering aangaat, heb je geen wachttijd daar je voordien al een verzekering had.
Ook bij het wisselen van ziekenfonds vervalt de wachttijd als je deze al uitgezeten had bij de vorige.

Dus de kans op een wachttijd is klein, maar die is er wel.

Wat ik wel nergens terug vind, is de 60 dagen norm.
Ik vind overal 120 werkdagen of 400 werkuur terug...

de reden

#9 , 14 jun 2016 16:53

Wat ik wel nergens terug vind, is de 60 dagen norm.
cao 17/12/2013 betreffende de sociale voordelen van uitzendkrachten
Art. 9. Bij langdurige arbeidsongeschiktheid als
gevolg van een ziekte of een ongeval van gemeen
recht, heeft de uitzendkracht, ten laste van het sociaal
fonds, recht op een bijkomende vergoeding
bovenop de uitkering betaald door het ziekenfonds.
Ali. 10. De bijkomende vergoeding, bedoeld in
artikel 9, stemt overeen met 40 pct. van de brutouitkering
betaald door het ziekenfonds.
Zij is verschuldigd vanaf de eerste dag van de
tweede maand ziekte, voor een totale ononderbroken
periode van maximum drie maanden.
Ali. 11. Om recht te hebben op deze bijkomende
vergoeding dient de uitzendkracht het bewijs te
leveren:
a) dat hij, op het ogenblik van de aanvang van de
arbeidsongeschiktheid, minstens twee maanden
anciënniteit in de uitzendsector telt over een periode
van vier maanden;

JPV

#10 , 14 jun 2016 19:42

zal idd dat zijn dat men bedoelt. Maar dat gaat over een AANVULLENDE vergoeding, niet over de ziekteuitkering.

Terug naar “Andere”