dagvaarding Luminus zonder factuur aan nieuwe adres te sturen

PeggyDM
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

dagvaarding Luminus zonder factuur aan nieuwe adres te sturen

#1 , 08 jun 2016 11:16

Net een deurwaarder aan de deur gekregen met een dagvaarding van Luminus, voor het niet betalen van een factuur. Ik ben 1 maand bij Luminus aangesloten geweest en ben daarna overgestapt naar een andere leverancier. Enkele maanden later ben ik verhuisd.
Volgens deurwaarder zijn factuur, aanmaningen e.d. allemaal naar mijn vroeger adres gestuurd, maar toen waren wij al verhuisd.
Ik heb ook geen officiële ingebrekestelling gekregen.
Deurwaarder heeft me de betreffende factuur doorgemaild en het blijkt om een eindafrekening te gaan van ong. €150.
Ik kan nu kiezen:
- proces 'afkopen' mits betaling van €350
- proces laten doorgaan en mezelf verededigen tegenover een ervaren advocaat. Als proces in mijn nadeel wordt uitgesproken moet ik nog meer kosten betalen.
Hoe kan dit gebeuren?
Waarom kan Luminus niet eerst een aanmaning naar mijn huidige adres sturen ipv onmiddellijk een deurwaarder met dagvaarding in de hand en zulke hoge kosten?!
Als Luminus gewoon een factuur naar mijn huidig adres had gestuurd kon ik die gewoon betalen, zonder al die heisa errond.
Wat kan ik doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 08 jun 2016 11:18

Misschien eerst de belangrijkste vraag: hebt u die adreswijziging aan Luminus doorgegeven?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 08 jun 2016 11:21

Heb je u nieuw adres kenbaar gemaakt aan (geen namen vermelden) ook niet op de post.
Denk dat je best voor de goedkoopste oplossing kiest. Hoe kan je na één maand overstappen naar andere leverancier, opzeg is altijd één maand.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 08 jun 2016 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Lanox
Berichten: 3828
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jun 2016 11:21

Had u uw verhuis doorgegeven aan het nutsbedrijf?
Had u uw afrekening al gehad voor uw verhuis?

Indien het antwoord op vorige vragen 2 keer "nee" was, dan heeft het nutsbedrijf geen fouten gemaakt. Het is niet hun verantwoordelijkheid dat u niet woont op het adres dat u aan hen hebt opgegeven. Uw huidig adres zal in die omstandigheden ook niet door het nutsbedrijf zijn uitgevogeld, maar door de deurwaarder.

mava105
Berichten: 22869
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 08 jun 2016 11:25

Je kan door bpost uw post laten doorsturen mets een kleine vergoeding. Luminus kan niet in het rijksregister om uw huidig adres te bekomen DW kan dat wel, maar dan zijn er kosten aan verbonden die je moet betalen
Het is aan de klant om zijn adresgegevens aan alle partijen door te geven.

PeggyDM
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 jun 2016 11:28

Ik had mijn jgegevens alleen doorgegeven aan het nieuwe nutsbedrijf.
Mijn post heb ik niet laten doorsturen omdat ik iedereen via mail heb verwittigd. Verder dus geen problemen gehad.

LeenW

#7 , 08 jun 2016 11:30

Dus ook Luminus via mail verwittigd? Hebt u die mail nog?

PeggyDM
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 jun 2016 11:35

De afrekening is pas verstuurd na mijn verhuis, dus heb die nooit ontvangen.
Waarom kan het vorige nutsbedrijf niet kiezen voor een minnelijke schikking en via de deurwaarder het oorspronkelijke factuur sturen?
Ze moeten ook gemerkt hebben dat ik de post nooit ontvangen heb want ik vermoed dat een aanmaning of een ingebrekestelling toch aangetekend wordt verstuurd? Dan konden ze eventueel toch een mail sturen met de factuur? Heel wat minder werk, minder zorgen en minder kosten dan wat er nu gaande is.

Ik had alleen de nieuwe leverancier verwittigd, aangezien alles via hen in orde gemaakt werd. Ook Eandis was direct verwittigd en zij bezitten wel mijn nieuwe adres. Luminus kon dat daar ook toch nagaan, niet?

LeenW

#9 , 08 jun 2016 11:39

Neen, Luminus kan niet zomaar aan uw gegevens, noch via het rijksregister, noch via het klantenbestand van een concurrent. U bent degene die hier in fout is door de adreswijziging niet door te geven. Persoonlijk zou ik dan ook gaan voor de 350 te betalen, wat mij een correct bedrag lijkt voor saldo + deurwaarderskosten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 08 jun 2016 11:40

Ga je verhuizen? Dan moet je zowel voor je huidige adres als voor je toekomstige adres actie ondernemen om je energielevering correct mee te nemen.

http://www.eandis.be/nl/klant/aansluiti ... /verhuizen
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 08 jun 2016 11:41

Neen, Luminus kan niet zomaar aan uw gegevens, noch via het rijksregister, noch via het klantenbestand van een concurrent. U bent degene die hier in fout is door de adreswijziging niet door te geven. Persoonlijk zou ik dan ook gaan voor de 350 te betalen, wat mij een correct bedrag lijkt voor saldo + deurwaarderskosten.
De wettelijke opzeg van één maand niet vergeten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15980
Juridisch actief: Nee

#12 , 08 jun 2016 11:42

Als je niet veel wil betalen, betaal nu dit, want je heeft geen enkele kans als dit voor de rechtbank komt, en dit zou wel eens het viervoudige kunnen zijn als het voor de rechtbank komt.
Als men verhuist doet men aangifte aan de post en dit kost 24,90€, en de post word 4 maanden door gestuurd, het zal nu wel wat meer kosten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

PeggyDM
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#13 , 08 jun 2016 11:55

Adres is correct doorgegeven aan nieuwe leverancier omdat ik geen klant meer was bij oude leverancier.
Bij verhuis was ik al geen klant meer bij L.
Was klant bij L van' half' juli tot eind augustus.
Ben vanaf september bij nieuwe leverancier E wegens betere condities.
Deze overschakeling is door Eandis geaccepteerd op 29/7
Ben verhuisd begin oktober
Factuurdatum is van 07.10.2015, dus nooit gezien.
Aanmaningen zijn dan ook naar oude adres gestuurd.

PeggyDM
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#14 , 08 jun 2016 11:56

Het is toch niet verplicht om je post te laten doorsturen? Ik heb iedereen bij wie ik klant ben via mail verwittigd dus ik dacht dat ik juist deed.
Ik ben alleenstaande moeder met 3 kinderen dus wou de kosten zoveel mogelijk drukken. De verhuis kostte verder al genoeg centen en had na zolang sparen eindelijk een huisje kunnen kopen, dus daar ook grote kosten. :(
Laatst gewijzigd door PeggyDM op 08 jun 2016 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW

#15 , 08 jun 2016 11:58

Maar u had nog een openstaande factuur bij oude leverancier (tenzij u het saldo zelf betwist?), dan moeten die toch ook op de hoogte gebracht worden?

Terug naar “Consumenten Koop”