(Klein) Buitenlands Pensioen

RadelozePapa
Topic Starter

(Klein) Buitenlands Pensioen

#1 , 07 jun 2016 14:14

Ik probeer mijn pleegouders (op leeftijd ondertussen) uit de brand te helpen. Eén van de twee heeft korte tijd in NL gewerkt en krijgt daar nog een zeer klein jaarlijks bedrag aan. Volgens de "jaaropgave 2015", een loon voor de loonbelasting van 588 EUR.

Moet dit ergens ingegeven worden in de Belgische aangifte ? Ik was aan het kijken naar de aangifte van vorig jaar, en nergens staat daar iets van ingevuld/vermeld terwijl ik zeker ben dat er toen ook al inkomsten uit NL waren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Billybob

#2 , 07 jun 2016 15:20

Gaat de aangifte via Taxonweb gedaan worden?

Buitenlands pensioen moet aangegeven worden.

Normaal gezien, als ze de Belgische nationaliteit hebben, is er enkel loon en geen loonheffing of wat dan ook. Dit moet aangegeven worden als pensioen onder code 1228 of 1211. Er is ooit een beetje discussie geweest of het nu onder 1211 of 1228 aangegeven moet worden. Ik persoonlijk doe het altijd zo:

Ouder dan 65 jaar: 1228
Jonger dan 65 jaar: 1211

Ik ga ervan uit dat ze de Belgische nationaliteit hebben. Dan is het pensioen belastbaar in de woonstaat, België dus. En moet er dus ook geen melding gemaakt worden van 'inkomsten van buitenlandse oorsprong'. Doet ge dat wel, dan gaat de computer dat pensioen vrijstellen (enkel gemeentebelasting/geen staatsbelasting) en gaat de voorlopige berekening niet overeenkomen met de uiteindelijke afrekening. Of kunnen zeeerst een aanslagbiljet ontvangen met een vrijgesteld pensioen, en moeten ze nadien een stuk bijbetalen.

Voeg wel een kopie van de jaaropgave toe.

RadelozePapa
Topic Starter

#3 , 07 jun 2016 16:08

Alvast bedankt ! Ze hebben inderdaad de Belgische nationaliteit, dus ik vermoed dat ik gewoon het bedrag van pensioenfiche 281.11 (code 1228) + het Nederlandse pensioen ga moeten invullen bij bode 1228

Reclame

wanton

#4 , 07 jun 2016 20:00

Opgelet met de vrijstelling. De Nederlandse pensioenen worden belast zoals de Belgische, behalve als het pensioen voortkomt uit werk voor overheidsinstanties. Dit kan oa. zijn : het leger.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Billybob

#5 , 07 jun 2016 21:49

Niet van toepassing aangezien Belgische nationaliteit.

RadelozePapa
Topic Starter

#6 , 08 jun 2016 10:12

Met andere woorden : niks in te vullen in vak C want niet vrijgesteld. Als ik bovenstaande goed begrijp (en hij was dus ook niet tewerkgesteld bij de overhead).

Billybob

#7 , 08 jun 2016 10:36

Zo is het.

RadelozePapa
Topic Starter

#8 , 08 jun 2016 11:24

Alvast opnieuw bedankt voor je tijd en moeite !

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”