Wissel van huurder in gemeenschapshuis

Atreyung
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Wissel van huurder in gemeenschapshuis

#1 , 06 jun 2016 14:09

Op 1 februari 2015 betrok ik samen met een vriendin een huurwoonst. Het contract (3jaar) staat op ons beider namen.
Nu zou ik (en in onderling overleg) willen vertrekken omdat we het voor geen meter meer met elkaar kunnen vinden. We hebben verschillende zaken geprobeerd maar het lukt echt niet. Dit hebben we nu laten weten aan onze huisbaas en ons voorstel was dat de blijvende persoon een nieuwe huisgenoot zou zoeken (die is er eigenlijk al).

Zij gaat hier echter niet mee akkoord en eist nu dat ook mijn huisgenote vertrekt. Kan dit ?
Alvast bedankt.

Mijn huisgenote zal dit ook voorleggen aan de huurdersbond maar het duurt nog even vooraleer ze daar naar toe kan.
Vandaar de vraag hier.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 06 jun 2016 15:04

Huurcontract korte duur is niet opzegbaar, zonder wederzijdse toestemming of opzeg clausule in contract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat

#3 , 06 jun 2016 16:37

Zolang de huur betaald wordt aan de huisbaas, maakt het in feite geen zak uit of u er woont of niet.
Enkel kunt u in de problemen komen als uw vriendin stopt met betalen.

Als uw vriendin een andere huisgenote heeft die uw plaats vervangt, en zij betalen iedere maand netjes de huur, is er in feite geen probleem.
Je hoeft het zelfs niet te laten weten aan de eigenaar (waarvoor het nu dus al te laat is).

Reclame

Franciscus

#4 , 06 jun 2016 16:41

U spreekt van een gemeenschapshuis staat dat ook zo in contract.
Als de derde partij bereid is uw contract over te nemen en ook de waarborg laat wijzigen heeft de verhuurder nog steeds twee huurders.
U bent uit het verhaal en alleen maar dan.

Waarom is huisbaas daar tegen?

Atreyung
Topic Starter

#5 , 06 jun 2016 17:22

Eerlijk gezegd, geen flauw idee …
Er was iemand nieuw die ook mijn borg ging overnemen. Ze wil dit niet, het is of alle twee te blijven of alle twee te vertrekken.
Terwijl deze oplossing voor iedereen het meest eenvoudige is.

Om te antwoorden op de vraag, nee, de woonst staat niet als gemeenschapshuis opgegeven maar ze wist van in het begin dat we vrienden waren die een huis wilden delen.

Natuurlijk komt daar dan bij dat we 2 maanden huur (volgens contract) moeten betalen. Verder wil ze nu plots de indexering van februari (dus retroactief) nog invoeren tot als we opstappen en wil ze kosten van het immokantoor laten betalen door ons.

sloeberken

#6 , 06 jun 2016 17:33

Kosten van immo kunnen niet verhaald worden bij huurder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus

#7 , 06 jun 2016 19:46

Hier eens lezen:
http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... ie_en_kost hoeveel de mogelijke index bedraagt.
Index kan max drie maanden retroactief gevraagd worden.
Index van maand voor ingang huurcontract
hier kan u berekenen.

http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/ ... alculator/

Kan u zelf ook berekenen hoeveel er mag gevraagd worden of niet.

Atreyung
Topic Starter

#8 , 06 jun 2016 20:55

Bedankt voor deze informatie alvast.
Ik lees :

Huurprijzen zijn niet gereglementeerd. De huurder en de verhuurder kunnen de huurprijs dus vrij bepalen. Deze regel is echter niet van toepassing als de verhuurder een contract van korte duur beëindigt en met een andere huurder een nieuw contract van korte duur afsluit. In dat geval mag de nieuwe huurprijs gedurende negen opeenvolgende jaren niet hoger zijn dan de prijs die de vorige huurder betaalde, plus de aanpassing aan de index.

Met de vorige huurders had zij een contract van korte duur (3 jaar en vroegtijdig door hen beëindigd wegens komst kindje) , met ons heeft zij ook een contract van 3 jaar afgesloten. Met andere woorden, de prijs moet hetzelfde zijn (mits indexering) ?

Of begrijp ik iets verkeerd ?
Als ik verder lees, dan merk ik ook dat hier eventueel iets aan gedaan kan worden ?

Desondanks herhaaldelijk vragen heb ik ook nooit een EPC-waarde gekregen.

Terug naar “Huren”