aanpassen huwlijkscontract

jupiter
Topic Starter

aanpassen huwlijkscontract

#1 , 23 okt 2008 16:51

Aanpassen van huwelijkscontract kan schijnbaar nu bij de notaris.
Probleem : vader is lang geleden opnieuw gehuwd onder stelsel algehele gemeenschap ;er werd geen inventaris gemaakt waaruit blijkt wat van wie komt ; bovendien is er tijdens al die jaren al heel wat veranderd in hun bezit waarvan onmogelijk op te maken is wat de oorsprong is . Vader zou zijn contract willen laten wijzigen naar "scheiding van goederen" en de gezinswoning ( +/- 90% van het gemeenschappelijk bezit) op naam van mijn stiefmoeder zetten. Quid van mijn rechten bij zijn overlijden ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 23 okt 2008 18:19

1. De wijziging die u aanhaalt is een moeilijk geval : van gemeenschap naaar scheiding van goederen , in tweede huwelijk is idd. niet simpel.
2. Door de woning , die nu gemeenschappelijk is , op naam van zijn 2e echtgenote te zetten , onterft hij de facto zijn kind(eren) uit het eerste huwelijk. Dit kan niet en daar kunnen/moeten jullie zich tegen verzetten. Ten laatste bij zijn overlijden moet blijken dat jullie reservatair deel , di. hetgeen die kinderen minimum moeten krijgen , ook daadwerkelijk bij jullie terecht komt. Is dat deel niet meer in vaders nalatenschap , zal de gift bij huwelijkscontract aan zijn echtgenote , ingekort worden in jullie voordeel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 25 okt 2008 09:43

Ik ga ervan uit dat bij vaders nieuw huwelijk de door hem ingebrachte goederen wel degelijk behoorden tot zijn eigen vermogen.

“Art.1465.Ingeval er kinderen zijn uit een vroeger huwelijk, blijft elk beding in het huwelijkscontract hetwelk ten gevolge heeft dat aan een der echtgenoten meer wordt gegeven dan het beschikbaar gedeelte, zonder gevolg ten aanzien van het meerdere...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Bij het tot stand komen van het huwelijkscontract ‘algehele gemeenschap’ waren er blijkbaar kinderen uit een vroeger huwelijk en dit huwelijkscontract kon ten gevolge hebben dat aan een der echtgenoten meer werd gegeven dan vaders beschikbaar gedeelte,dat echter pas bij zijn overlijden kan bepaald worden. In een extreem geval brengt uw stiefmoeder niets in doch krijgt bij ontbinding van de ‘algehele gemeenschap’ de helft ervan.

Bij het tot stand komen van het huwelijkscontract ‘scheiding van goederen’ met toekenning van de gezinswoning aan uw stiefmoeder zijn er blijkbaar kinderen uit een vroeger huwelijk en dit huwelijkscontract kan ten gevolge hebben dat aan een der echtgenoten meer wordt gegeven dan vaders beschikbaar gedeelte.

Bij vaders overlijden dient onderzocht of een of beide huwelijkscontracten door u inkortbaar zijn krachtens art.913 en 920 B.W. en in welke mate. Hierbij dient rekening gehouden met “Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap…”(B.W.)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”