verlofstelsel onderwijs : recuperatie bijpassing/premie

Jean14
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

verlofstelsel onderwijs : recuperatie bijpassing/premie

#1 , 01 jun 2016 19:31

Mijn vrouw is sinds 1994 vastbenoemd in het onderwijs als regentes.
Vanaf 01/09/1997 heeft ze gedurende 5 jaar ‘verlof voor verminderde prestaties wegens 2 kinderen ten laste niet ouder dan 14 jaar’ genomen.
Vanaf 01/09/2002 heeft ze gedurende 6 jaar ‘afwezigheid voor verminderde prestaties wegens 2 kinderen ten laste niet ouder dan 14 jaar’ genomen.
Vanaf 01/09/2008 heeft ze gedurende 7 jaar ‘afwezigheid voor verminderde prestaties persoonlijke aangelegenheden’ genomen.
Bij al deze verloven/afwezigheden was er geen enkele bijpassing/premie/onderbrekingsuitkering van vdab of de staat.
Deze werden allemaal door de personeelsdienst op haar school aangeraden maar ik vrees dat we door het advies te volgen en de verkeerde verlofstelsels te kiezen
tienduizenden Euro’s gemist hebben, geld dat goed van pas zou komen nu we 2 kotstudenten hebben. Ik weet het, het is onbegrijpelijk dat we te goeder trouw waren en zelf niet gezocht hebben naar betere stelsels (met bijpassing/premies). Ik kan het zelf ook niet vatten, temeer daar ik bij elke aankoop/vakantie etc altijd lang zoek naar de beste prijs. Maar gedane zaken nemen meestal geen keer.
Is iemand bekend met deze materie en zou er ergens een manier zijn om retroactief vroegere stelsels te wijzigen en zo een gedeelte van de misgelopen bijpassingen/premies alsnog te verkrijgen?
Alvast bedankt voor jullie input.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 01 jun 2016 21:00

Onder sterk voorbehoud: de meeste stelsels voor verminderde prestaties op jonge leeftijd zijn zonder bijpassing. Enkel de pensioenrechten worden verder opgebouwd. Mijn madam heeft zo ook een aantal jaar deeltijds gewerkt zonder toeslagen.

Toeslagen (allez een aalmoes) was vanaf 50 of 55; te lui om t op te zoeken ;-) hoe t exact zit.

Je hebt dus ws niets mislopen buiten waar je zelf voor gekozen hebt.

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 01 jun 2016 22:49

toch wel, maar héél beperkt: zaken zoals ouderschapsverlof of tijdskrediet mét motief hadden mogelijk genomen kunnen worden. Echter, niet alle situaties waren 4/5e (of in een ander deeltijds stelsel) mogelijk, zeker niet sinds de jaren 90.

Reclame

Terug naar “Andere”