Samenwerkingsverband

Jackrussell
Topic Starter

Samenwerkingsverband

#1 , 28 mei 2016 19:46

Ik heb 'n eigen firma en wil nu beginnen met samenwerken met iemand anders die hetzelfde werk doet. De samenwerking blijft beperkt tot één project. Met dit project zijn we jaren zoet. Los van dit project blijf ik mijn firma voortzetten.

In welke vennootschapsvorm zouden jullie dat regelen? Deze persoon woont in Nederland.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jackrussell
Topic Starter

#2 , 31 mei 2016 22:32

De boekhouder neigt naar 'n BV of 'n BVBA, maar moet voor mijn situatie nog even precies kijken hoe en wat.

Roeland

#3 , 01 jun 2016 10:01

Waarom geen tijdelijke handelsvennootschap? Of is het voor het project vereist dat jullie een gezamenlijke rechtspersoonlijkheid hebben?

Mocht dit vereist zijn en zowel jijzelf als je partner hebben reeds een vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, zou ik persoonlijk opteren voor een VOF als joint-venture vehikel. DIt geeft je veel meer vrijheid in het statutair vastleggen van de werkafspraken en bespaart je een hoop kosten que oprichting, boekhouding, jaarrekeningen etc.

Reclame

Jackrussell
Topic Starter

#4 , 01 jun 2016 11:55

Vereist is dat niet, maar het leek (en lijkt) me wel handig voor wat betreft het goed vastleggen van eigendom van contracten, websites, domeinnamen, etc.

Ik heb 'n venootschap met beperkte aansprakelijkheid. Hij niet. Het voordeel van een VOF zou zijn dat in de VOF de winst gedeeld zou kunnen worden. Er zijn dan twee firmanten, mijn BV en zijn (op te richten) BV of als natuurlijk persoon, net hoe hij dat wenst. eigendom regelen zal lastiger zijn met een VOF, aangezien een VOF geen rechtspersoon is.

De VOF kan factureren aan gezamenlijke klanten, waarna ieder de helft aan management fee kan factureren. Vanaf dan is het ook verder ieder zijn eigen zaak hoe hij dat regelt, aangeeft, in welke vorm, etc.

Roeland

#5 , 01 jun 2016 22:14

Vof heeft wel rechtspersoonlijkheid hoor ;) tijdelijke handelsvennootschap niet.

Jackrussell
Topic Starter

#6 , 01 jun 2016 23:12

Vof heeft wel rechtspersoonlijkheid hoor ;) tijdelijke handelsvennootschap niet.
De Belgische wel inderdaad. In Nederland heeft een VOF geen rechtspersoonlijkheid. In België betaal je met 'n VOF dan ook vennootschapsbelasting, in Nederland niet.. VOF wordt in België toch ook nauwelijks gebruikt?

Roeland

#7 , 02 jun 2016 09:16

De Belgische VOF wordt vrij vaak gebruikt hoor (in 2016 tot nu al 862 oprichtingen van een VOF). Alleen wordt de VOF de laatste jaren een beetje miskend als joint venture vehikel, hoewel het daar bij uitstek voor geschikt is.

Bij grote bouwprojecten en dergelijke worden de joint ventures meestal onder de vorm van een tijdelijke handelsvennootschap gevormd.

Waarom zou je trouwens voor een Nederlandse vennootschapsvorm opteren?

Jackrussell
Topic Starter

#8 , 02 jun 2016 09:48

Fiscaal transparante entiteit, dat scheelt 'n hoop gedoe. Zakencompagnon zit ook in Nederland. Boekhouder gaf als raad 'n BV (NL) of een BVBA (B) oprichten of gaan voor een maatschap als je niet zo bang bent voor aansprakelijkheid.

Roeland

#9 , 02 jun 2016 10:06

BV of BVBA geeft heel wat meer gedoe dan een VOF eerlijk gezegd ;-) voor beide heb je jaarrekeningverplichtingen en grotere liquidatiekosten.

Maatschap vind ik persoonlijk een bizar advies voor een samenwerkingsverband. Als je echt op zoek bent naar een fiscaal transparante entiteit voor een bepaald project zou ik sowieso gaan voor een tijdelijke handelsvennootschap. maatschap zou ik enkel gebruiken voor familiale planning of als vehikel voor bvb een kostenassociatie van artsen of andere vrije beroepers.

Hier wat bevattelijke lectuur over tijdelijke handelsvennootschap: http://www.bibf.be/Uploads/Documents/doc_1836.pdf

en hier wat over de VOF (NIET mijn werkgever trouwens ;-) ): http://www.moorestephens.be/fr/latest-n ... ok-nadelen

Jackrussell
Topic Starter

#10 , 02 jun 2016 12:38

Ja, dat klopt. Het handigste is 'n transparantie entiteit, maar dat heeft wel als risico dat als je zakenpartner er een boeltje van maakt, je daar last van kunt krijgen. Je bent immers aansprakelijk voor (een deel van) de schulden van een VOF of bv. een maatschap. Een maatschap lijkt me - net zoals een LLP - vooral bedoeld voor advocaten, artsen, etc. In dit geval zijn we niets met 'n maatschap.

Bij een tijdelijke vennootschap is dat met die aansprakelijkheid ok zo. Aansprakelijkheid in een VOF is dan weer te beperken door met 'n BV of BVBA vennoot te worden. Verder is dat zo te zien - afgezien van die aansprakelijkheid - inderdaad wel de oplossing met het minste gedoe.

Aansprakelijkheid is voor mij wel een issue. Het betekent immers nogal wat. Als een zakenpartner er 'n boeltje van maakt, kan ik bv. beslag krijgen op mijn huis. Daar zit ik niet op te wachten.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”