kan dit zomaar?

midas
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

kan dit zomaar?

#1 , 31 mei 2016 12:58

Net een mail gekregen van onze huisbaas dat we vanaf juni meer huur moeten betalen omdat hij de gezondheidsindex gaat toepassen. Mag dit zomaar? De 'verjaardag' van ons huurcontract zijn we wel al met één maand voorbij. We hebben nog 1 jaar een contract met hem. Kunnen wij hier iets aan doen of niet? Want natuurlijk willen we liever niet meer betalen. Het beste van alles is ook nog eens dat we de mail vandaag pas hebben gekregen. Morgen moeten we dus de 'nieuwe' huurprijs betalen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 31 mei 2016 13:08

Dit lijkt mij legitiem, als de huisbaas de correcte indexering toegepast heeft natuurlijk.

Indexering mag met de verjaardag van het contract, of later.
Als het later gebeurt, mag de eigenaar tot 3 maanden terug gaan om de extra indexatie op te eisen.
Ergens mag je dus "blij" zijn dat je eigenaar deze 3 maanden niet opeist.

Het enige dat mogelijks niet zou kunnen kloppen, is dat je huisbaas een verkeerde indexatie doorgevoerd heeft.
Om dit te controleren, hebben we een aantal gegevens nodig: huurprijs (voor de indexatie), begindatum contract en datum van ondertekenen huurcontract.

midas
Topic Starter

#3 , 31 mei 2016 13:21

Ik weet het dat hij die maanden niet opeist en dat we daarover blij mogen zijn.
De huurprijs is 720. Begindatum contract en van ondertekenen is dezelfde dag 12 Mei 2014.
en dan zijn er nog 30 euro gemeenschappelijke kosten.
Die als provisie in het contract staan.
Hij vraagt €774,86.

Reclame

midas
Topic Starter

#4 , 31 mei 2016 13:22

Volgens de calculator me €720 als basisprijs moeten we €742,15 nu betalen.
Met de €30 er bovenop is het €772,15.

midas
Topic Starter

#5 , 31 mei 2016 13:26

en het 1 dag op voorhand via mail vragen mag dan ook?
als we morgen niet correcte bedrag betalen, dan kan hij staat in het contract 1% schadevergoeding eisen.

midas
Topic Starter

#6 , 31 mei 2016 13:31

Volgens de calculator me €720 als basisprijs moeten we €742,15 nu betalen. Met de €30 er bovenop is het €772,15.
Als ik de berekening maak met €750 dan is het €773,07.
Dus der zit nog altijd iets in zijn berekening waarvan ik niet snap dat hij daaraan geraakt.

Maar die gemeenschappelijke kosten mogen normaal niet mee verrekend worden in de indexering.
Volgens de site van de overheid.

sloeberken

#7 , 31 mei 2016 13:47

Dit is de juiste berekening.

Toepassing wettelijke formule:
Nieuwe huurprijs (mei 2016) = Basishuurprijs (mei 2014) * GI [2013] april 2016 / GI [2013] april 2014
Dit geeft in cijfers:
742,15 EUR = 720,00 EUR * 103,53 / 100,44 deze nieuwe huurprijs is geldig vanaf mei 2016

Algemene kosten mogen niet mee verrekend worden in de indexering.
en het 1 dag op voorhand via mail vragen mag dan ook?
Dat mag zeker, zelfs tot 3 maand nadien.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

asperger

#8 , 31 mei 2016 13:49

Indien uit vorige afrekening blijkt dat de huidige provisie niet meer volstaat kan hij die wel aanpassen.
Maar dat gebeurt inderdaad niet door "indexatie" samen met de huur, maar door afstemming op de te verwachten -of aangetoonde- stijging van die kosten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

midas
Topic Starter

#9 , 31 mei 2016 14:07

oké thanx, dus gewoon die 772.15 laten storten
en niet die 774.86 zoals zijn berekening, wss heeft hij de 30€ maandelijkse onderhoud kosten bij geteld in de indexatie

Blaatpraat

#10 , 31 mei 2016 14:10

Heeft de eigenaar de berekening meegestuurd?

U kunt altijd antwoorden dat u akkoord gaat met de indexatie (u kan niet anders), maar niet akkoord met het bedrag.
Het nieuwe bedrag is, zoals je zegt, 742,15 euro per maand + 30 euro gemeenschappelijke kosten.

Ik kom maar op 1 manier aan het bedrag van de eigenaar:
Als de ingangsdatum van het contract pas 1 juni 2014 zou zijn, wat me niet zou verbazen (meestal is dit op de eerste van de maand), én als hij die 30 euro inderdaad meetelt als huurgeld.

sloeberken

#11 , 31 mei 2016 15:41

Hoe staan die kosten vermeld in het huurcontract.

Deze kosten worden meestal forfaitair vastgelegd in het huurcontract. Dat wil zeggen dat je als huurder een vast bedrag per maand moet betalen voor de onkosten. Wanneer de kosten op deze manier zijn vastgelegd, worden ze niet geïndexeerd en veranderen ze niet gedurende de looptijd van je huurcontract (tenzij dit toch expliciet in je huurcontract vermeld wordt)

Als deze kosten niet forfaitair worden vastgelegd, dan moeten ze overeenkomen met de werkelijke kosten. De verhuurder moet deze kosten wel kunnen bewijzen. Wel is het voldoende dat de verhuurder een overzicht van de kosten en lasten aan de huurder overhandigt en hem de mogelijkheid geeft de bewijsstukken te komen inkijken bij de syndicus.

asperger

#12 , 31 mei 2016 15:48

Ik ga ervanuit dat het een provisie is omdat TS schreef: "Die als provisie in het contract staan."
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sloeberken

#13 , 31 mei 2016 16:19

Provisie is niet forfaitair ( zie mijn vorige post)

Terug naar “Huren”