zorgplicht vader

catofthedark
Topic Starter

zorgplicht vader

#1 , 28 mei 2016 20:07

Hallo iedereen,

Ik ben momenteel 25. Mijn vader heeft een drankverslaving, psychiatrische stoornissen,... Het duurde dus niet lang voor mijn moeder bij hem wegging. Ik moest hem als kind nog vaak zien, maar na vreselijke toestanden daar en gewoon gebrek aan interesse van men vader is het contact gestopt toen ik nog jong was. Daarna heb ik hem misschien nog twee keer gezien in heel mijn leven. Hij heeft ook nooit iets betaald. Hij en men moeder zijn ook nooit getrouwd geweest.
Nu vraag ik mij toch af, als hij in een dronken bui iemand doodrijdt, of hij moet naar een verzorgingstehuis/bejaardentehuis/... kunnen ze mij er toch nog voor doen opdraaien? En hoe zou ik me hiertegen kunnen indekken?
Ik wil zeker geen oorlog starten of hem schade berokkenen, leven en laten leven. Maar ik wil mezelf wel graag veilig stellen en niet ineens voor verassingen komen te staan.

alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mei 2016 20:48

Van wanneer is er geen contact meer?
Dus wat was uw leeftijd.

catofthedark
Topic Starter

#3 , 28 mei 2016 20:54

Vanaf 6/7 jaar ongeveer is het contact gebroken (in die tijd betaalde hij ook amper allimentatie. Daarna heb ik hem nog eens gesproken rond men 12 en rond men 21ste. Hij heeft toen eens een éénmalige storting van 150€ gedaan in een rare bui , maar daar is het bij gebleven.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mei 2016 23:06

Wat alimentatie betreft kan men 5 jaar teruggaan ttz diegene die gerechtigd werd in het vonnis om de alimentatie te ontvangen.
Heeft uw moeder daar ooit werk van gemaakt van de strafrechtelijke procedure van de burgerlijke procedure.

Wat de onderhoudsverplichting betreft
Hier eens lezen
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 33&t=53307
http://www.elfri.be/juridische-informat ... rs-en-scho

Erfenis kan u aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving of weigeren ( bij de rechtbank eerste aanleg arrondissement waar vader gestorven zal zijn)

Dienen steeds betaald te worden de kosten van de (laatste) ziekenhuisopname en de begrafeniskosten ...OCMW kan hiervan afwijken.

Mariette

#5 , 29 mei 2016 00:54

Om op de vraag van TS te antwoorden: of U voor uw vader moet bijdragen als hij in behoeftig wordt hangt af van gemeente per gemeente.

Maar ik geloof dat indien je kan bewijzen dat hij nooit of amper onderhoudsgeld heeft betaald, en er evenmin contact is geweest, je deze verplichting kan ontwijken.
Het heeft dus niet al te veel zin om nu nog achter achterstallige alimentatie te gaan, integendeel: dit kan eerder verkeerd uitdraaien.

eylis

#6 , 29 mei 2016 09:42

bovndien, stel dat uw vader zorgbehoevend wordt en niet meer alleen kan wonen. dan betekent uw onderhoudsplicht niet persé dat u gelijk welke factuur van gelijk welke RVT verplicht moet betalen. U bent onderhoudsplichtig (en niet betaalplichtig) en u bepaalt dan ook onder welke vorm u die onderhoudsplicht verschaft in proportie tot uw beschikbaar budget. dat kan dan een eenvoudige dubbele kamer zijn in een goedkoop rvt of zelfs inwonen bij familie.

Terug naar “Andere”