Relatiegeschenk

gvd111
Topic Starter

Relatiegeschenk

#1 , 25 mei 2016 17:04

Hallo forumleden,

ter gelegenheid van ons pensioenfeest kregen mijn echtgenote en ik van mijn schoonzus, die een zelfstandige activiteit beoefent, een bedrag van 250,- euro overgeschreven met de vermelding "proficiat met jullie pensioen ..... relatiegeschenk".
Bij ons op kantoor heb ik ooit eens opgevangen dat zowel de gever als de ontvanger van een relatiegeschenk op gebied van belastingen met e.e.a. rekening dienen te houden.
Weet er iemand het fijne van want op Google vind ik enkel dat het zonder problemen kan tot een max. bedrag van 125,- euro?
Is dit in ons geval dan x 2?
Bij voorbaat dank voor enige toelichting.
Mvg/Geert

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 25 mei 2016 17:31

Ze mogen de btw op de aankoop niet aftrekken. Voor de vennooschapsbelasting ben ik niet zeker, in hoeverre is het echt een relatiegeschenk?

asperger
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mei 2016 17:33

Als ontvanger van een geschenk moet je niets doen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

gvd111
Topic Starter

#4 , 25 mei 2016 20:09

op "tips en advies" van de Ondernemingsdatabank vond ik het volgende :
quote :
'U krijgt een geschenk

Ook omgekeerd: mogelijk belastbaar... Krijgt u, bv. van een labo, een geschenk van minder van € 125, dan is er geen probleem, maar kost het méér, dan moet u of uw bvba het bedrag dat op de fiche vermeld wordt, zoals gezegd, ‘aangeven’ en er belastingen op betalen.

Waar controleren? Twijfelt u aan de waarde van een geschenk, dan kunt u informeren bij de schenker of er een zgn. fiche 281.50 voor opgemaakt is (dat moet in principe tegen 30 juni van het jaar dat volgt). U kunt dit echter ook zelf (als natuurlijke persoon) nagaan op http://www.myminfin.be

Tip. Gaat het om een geschenk van méér dan € 125 dat u voor uw praktijk gebruikt (bv. een smartphone), dan is die fiche niet alleen belastbaar, maar ook aftrekbaar, zodat het voor u neutraal is. Is er ook privégebruik, dan is enkel het beroepsdeel aftrekbaar. Gaat het om een ‘investering’ (zoals een smartphone), dan mag de fiche niet in één keer afgetrokken worden, maar moet ze afgeschreven worden.

Relatiegeschenken van maximaal € 125 zijn voor 50% aftrekbaar. Duurdere cadeaus zijn volledig aftrekbaar, maar ook belastbaar bij diegene die ze krijgt. In dat geval geeft u het best een ‘beroepsmatig’ geschenk, waardoor het ook aftrekbaar (en dus neutraal) is voor de genieter.'
unquote.
Daarom mijn vraag of die 250,- euro voor ons 2 kan beschouwd worden als zijnde 125,- euro voor mijn echtgenote en mij en dan is er geen probleem?

asperger
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mei 2016 20:19

Nogmaals: de verkrijger moet geen aangifte doen, dat is enkel het geval indien de verkrijger een nijveraar, handelaar, landbouwer of een beoefenaar van een vrij beroep is, dan is het relatiegeschenk bij hen een belastbaar voordeel wanneer het geschenk meer dan 125 € bedraagt.

Aangezien jullie gepensioneerden zijn is het dus niet van toepassing op jullie en moeten jullie niets aangeven.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

gvd111
Topic Starter

#6 , 28 mei 2016 09:52

oké bedankt voor de info!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”