mogelijke problemen als huurder zijn domicilie niet plaatst (Leuven)

KoenV4
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

mogelijke problemen als huurder zijn domicilie niet plaatst (Leuven)

#1 , 26 mei 2016 21:51

Om even hierop terug te komen.

Ik bevind me momenteel in een onaangename situatie die hierop betrekking heeft. Een 2tal jaar geleden huurde ik een studio in Leuven tijdens mijn studies. Ik ben na het afronden van mijn studies nog enkele maanden daar blijven wonen toen ik al werkte.

Mijn kotbaas heeft toen gevraagd een nieuw contract aan te gaan omdat dit voor hun gemakkelijker zou zijn en voor mij geen verschil zou maken.

In al mijn naïviteit heb ik toen niet goed opgelet op het feit dat het eigelijk een contract met intentie tot plaatsen van hoofdverblijfplaats is. Wat ik dus nooit heb gedaan omdat ik toen al op zoek was naar een appartement in Gent.

Deze ochtend krijg ik een bericht dat er een boete van 754 euro is toegekomen met de vraag om dit zo snel mogelijk te betalen. Het is ondertussen meer dan anderhalf jaar na datum.

Vanuit juridisch standpunt, ben ik verplicht om dit te betalen of valt die schuld op de verhuurder?

Er staat wel in het contract:
Art. 7 alle belastingen van welke aard ook, die op het gehuurde goed gegeven worden, zijn ten laste van de verhuurder.

In hoop dat iemand wat duiding kan geven.

Alvast bedankt,

Koen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 27 mei 2016 08:08

Daar je niet voldaan hebt aan je engagement om te huren als hoofdverblijfplaats (=uw domicilie daar zetten) ben je gehouden tot het betalen van die tweedeverblijfstaks. Om bv in Leuven zelfs in een studentenhok geen tweedeverblijfstaks te moeten betalen moest je jaarlijks een studieattest indienen...

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mei 2016 09:08

De stad Leuven controleert intensief op zogezegde leegstand van appartementen. Als de huurder er niet is gedomicilieerd mag je 100 % zeker zijn dat je een aanslag ontvangt voor leegstand. Mits een bezwaar in te dienen raak je er mogelijks van af. Wel degelijke argumenten gebruiken met bewijsstukken. (bvb appartement in Gent nog niet beschikbaar)

Reclame

Sirkii

#4 , 27 mei 2016 20:30

(bvb appartement in Gent nog niet beschikbaar)

Dan had je je (tijdelijk) in Leuven moeten domiciliëren. Louis wil ook z'n centen om z'n stadsdiensten te kunnen laten draaien. 't Zou me verwonderen dat zo'n argument aanvaard wordt. Waar was je toen gedomicilieerd ?

Terug naar “Huren”