Onderhoud algemene delen..hoe aanrekenen?

asperger
Juridisch actief: Nee

Re: Onderhoud algemene delen..hoe aanrekenen?

#31 , 27 mei 2016 18:59

@ asperger
Je spreekt jezelf wel gemakkelijk tegen.
Je blijft maar herhalen terwijl je dat zogezegd niet ging doen.

Het is normaal dat wanneer je een gebruiksrecht krijgt van een goed (roerend of onroerend), dat je onderhoud kan/mag uitvoeren aan dat goed zonder in overtreding te zijn met de sociale wetgeving.
Ik heb dan ook slechts geantwoord op de vraag van Mariette.
Jij mag ongestoord verder dromen en à la minute imaginaire wetgeving verzinnen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
advo-immo
Juridisch actief: Nee

#32 , 27 mei 2016 19:38

Dienstencheques mogen niet worden gebruikt voor het onderhoud van de gemene delen.

"Het is normaal dat wanneer je een gebruiksrecht krijgt van een goed (roerend of onroerend), dat je onderhoud kan/mag uitvoeren aan dat goed zonder in overtreding te zijn met de sociale wetgeving."
Dat is enkel van toepassing ingeval van exclusief privaat gebruik. Dus niet voor gemene delen waarvan het onderhoud ten laste komt van de VME.
PLEZIER OP KOP

sloeberken

#33 , 27 mei 2016 20:09

De wet zegt letterlijk (art577-2 §7) “ieder mede-eigenaar/huurder draagt bij in de nuttige uitgaven tot behoud en tot onderhoud alsook in de kosten van beheer, de belastingen en andere lasten betreffende de gemeenschappelijk zaak”.
Nergens kan hieruit afgeleid worden dat de mede-eigenaar/huurder moet bijdragen door het leveren van “arbeid”.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Vandebos

#34 , 27 mei 2016 20:19

Is in de huurcontracten een provisie onkosten opgenomen?

JPV
Juridisch actief: Ja

#35 , 27 mei 2016 20:28

Het is normaal dat wanneer je een gebruiksrecht krijgt van een goed (roerend of onroerend), dat je onderhoud kan/mag uitvoeren aan dat goed zonder in overtreding te zijn met de sociale wetgeving.
Sociale wetgeving bevat geen uitzondering voor het kuisen van gemene delen. Meer zelfs, er bestaat een apart paritair comité waar mensen die beheer van gebouwen doen, waaronder het kuisten van gemene delen van appartementen, net valt.

Sociale inspectie is héél duidelijk en beperkend over het kuisen van andermans goederen. Dat kan NIET, tenzij je een sociale reden kan bedenken, maar ook dat is beperkend.

KJ86

#36 , 27 mei 2016 22:35

Ik heb een mailtje gestuurd naar de bevoegde overheidsdienst, volgens de website antwoorden ze binnen de vijf dagen.
Ik zal jullie op de hoogte houden van hun antwoord. Het zou mij verwonderen als het niet mag.
Beste

Ik heb een huurcontract waarin de verplichting voor het poetsen van de algemene delen verdeeld wordt over de verschillende huurders in het gebouw. Gelijkvloerse huurder poetst het gelijkvloers, huurder van de 1ste verdieping trap + overloop enz. . Nu vertelde iemand dat de algemene delen poetsen, zwartwerk is, om de simpele reden dat een huurder geen eigenaar is van die algemene delen. Het gebruiksrecht dat ik heb als huurder, zou onvoldoende reden zijn om onderhoud te mogen uitvoeren. Voor het privatieve gedeelte heb ik een exclusief gebruiksrecht, dat kan ik kuisen zonder problemen , voor de algemene delen wordt dit recht gedeeld met bezoekers, eigenaar en andere huurders.

Kan een huurder de algemene delen poetsen zonder in overtreding te zijn met de sociale wetgeving.

Mvg

sloeberken

#37 , 28 mei 2016 09:16

Ik heb een mailtje gestuurd naar de bevoegde overheidsdienst, volgens de website antwoorden ze binnen de vijf dagen.
Ik zal jullie op de hoogte houden van hun antwoord. Het zou mij verwonderen als het niet mag.
Beste

Ik heb een huurcontract waarin de verplichting voor het poetsen van de algemene delen verdeeld wordt over de verschillende huurders in het gebouw. Gelijkvloerse huurder poetst het gelijkvloers, huurder van de 1ste verdieping trap + overloop enz. . Nu vertelde iemand dat de algemene delen poetsen, zwartwerk is, om de simpele reden dat een huurder geen eigenaar is van die algemene delen. Het gebruiksrecht dat ik heb als huurder, zou onvoldoende reden zijn om onderhoud te mogen uitvoeren. Voor het privatieve gedeelte heb ik een exclusief gebruiksrecht, dat kan ik kuisen zonder problemen , voor de algemene delen wordt dit recht gedeeld met bezoekers, eigenaar en andere huurders.

Kan een huurder de algemene delen poetsen zonder in overtreding te zijn met de sociale wetgeving.

Mvg
De volgende vraag zal echter van heel groot belang zijn, wie is verantwoordelijk voor eventuele ongevallen. Word een contractuele verbintenis gedekt door de familiale verzekering.
Dan is er nog een bijkomstige vraag, is dergelijke clausule in huurcontract wettelijk afdwingbaar.

Tocht was dit niet de vraag van TS, deze is reeds geruime tijd beantwoord.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”