bi-locatie - verhuis + plechtige communie

vraagskes
Topic Starter

bi-locatie - verhuis + plechtige communie

#1 , 20 okt 2008 12:34

Mijn ex-man en ik hebben co-ouderschap + 50-50 verblijfsregeling. We wonen op een goede 15Km van mekaar. Onze zoon gaat naar een school in zijn woonplaats.

Nu gaar mijn ex-man verhuizen waardoor we zo'n 90Km van elkaar wonen !? Bovendien wil hij dat onze zoon naar dezelfde school blijft gaan. Hij is van plan om onze zoon bij zijn ouders te laten slapen gedurende de week dat hij bij hem is, in het weekend zou onze zoon dan met hem meegaan naar de nieuwe woonplaats. Onze zoon zal een aparte kamer voor zich hebben bij mijn ex-schoonouders.

Het spreekt voor zich dat ik niet opgetogen ben met deze regeling. Hij wou co-ouderschap + 50-50 regeling en nu gaat hij hem bij zijn ouders laten logeren, 5 dagen van 7 dagen nota bene.

Zijn dit voldoende redenen om de 50-50 regeling ongedaan te maken?

Verder heb ik nog een vraagje aangaande 50-50-regeling mbt plechtige communie. Dit schooljaar gaat onze zoon zijn plechtige communie doen. Waar vindt deze plaats? Is dit in de gemeente waar ik gehuisvest ben? Is dit in de gemeente waar mijn ex-man gehuisvest is? Wordt dit bepaald door de school?

Alvast bedankt voor een antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 20 okt 2008 13:13

In principe organiseren scholen de eerste/plechtige communie...ik zeg wel,uit eigen ervaring, waarom...mijn oudste kind heeft autisme, gaat naar een B.O. school en daar doen ze niets,nul komma nul, zero, nadda,...we hebben de parochiepriester dus zelf moeten aanspreken...voor de rest van uw verhaal...PROBEER, of doe op zijn minst een poging om, overeen te komen....

Prinsesje

#3 , 20 okt 2008 13:45

Ik denk dat dat van gemeente tot gemeente afhangt.
Bij mijn 2 oudste kinderen ( al wel enkele jaren geleden): 1ste communie via school en ook voorbereiding via de juf.

plechtige communie via de parochie, maar mochten we wel een briefje invullen dat we liever onze kinderen lieten vormen in de parochie waar hun school gevestigd was. Zo konden ze samen met hun vrienden en klasgenoten gevormd worden. En dat was geen probleem, school verwittigde zelf de parochie waar we toen woonden. Catechese werd gegeven door parochianen, leken. Verder had de school er dus niets meer mee te maken.

Bij onze jongste: nog even wachten, is te jong, maar in haar school worden beide communies niet meer via school gedaan heb ik gehoord.
Alles via de parochie, eerste communiecantjes hadden ook geen catechese, maar werden, naar verluidt, met hun ouders verplicht enkele keren uitgenodigd in een zondagsmis.

Prinsesje
Ouders zouden verwittigt worden via parochie.

Reclame

Lex

#4 , 20 okt 2008 14:16

Prinsesje:Ik denk daar anders over…
Laatst gewijzigd door Lex op 21 okt 2008 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Jorre

#5 , 20 okt 2008 15:53

Vraagskes,

Je kind is niet verplicht om zijn Plechtige Communie te doen, hoewel dit nu eerder het Vormsel heet. De term Plechtige Communie raakt stilaan in onbruik.
Noch de school, noch de gemeente, maar wel de parochiale gemeenschap staat in voor het organiseren van de Eerste Communie en het Vormsel.
De school is betrokken omdat de kerk nu eenmaal geen register bijhoudt welk kind waar woont; de school daarentegen kan de parochie namen en adressen geven van de kinderen die voor Eerste Communie en Vorming in aanmerking komen. Zij kan tevens de kinderen helpen om zich op deze viering voor te bereiden. In de meeste parochies zijn er nu catechisten die samen met de parochiepriester een groepje jongeren uit het zesde leerjaar gaan 'vormen'. Dat maakt hen meer bewust: ze kunnen nu zelf verantwoordelijkheid dragen en zelf ja zeggen tegen de geloofsgemeenschap waarin zij door het doopsel zijn opgenomen.

Als je zoon toch zijn communie wil doen, dan kan dat in een parochie naar keuze; meestal gebeurt dit dus in die parochie waar zijn school mee verbonden.

Ik vermoed dat de keuze van uw zoon dus gebaseerd zal worden op de aanwezigheid van zijn school en vrienden die ook hun Vormsel doen.
De ouders daarentegen hebben wel een zeg in het houden van een familiefeest of andere activiteiten, maar waar, hoe, en met wie, dat is dan een regeling tussen de ouders onderling.

Uw ex zal een goede reden hebben om verder te wonen; hij heeft een oplossing gevonden om de jongen niet uit zijn schoolomgeving en vriendenkring weg te rukken, vooral niet nu hij in zijn laatste jaar voor het secundair zit.
Ik zou me dus niet te veel zorgen maken welke regeling hij in zijn tijd heeft uitgedoktert, zolang jullie zoon er zich maar goed bij voelt.

Ik begrijp uw gevoel wel omdat het lijkt dat de vader zich niet om zijn zoon bekommert, maar ik vrees dat uw idee om de regeling ongedaan te maken ongegrond zal verklaard worden.

vraagskes
Topic Starter

#6 , 21 okt 2008 12:28

Zowel mijn zoon als zijn vader willen dat hij zijn plechtige communie doet samen met zijn klasgenoten. Ikzelf wil echter dat hij dit doet in de parochie waar ik woon.

Waar moet mijn zoon zijn plechtige communie doen indien we beiden halstarig blijven vasthouden aan onze eigen mening?

Lex

#7 , 21 okt 2008 12:44

Zowel mijn zoon als zijn vader willen dat hij zijn plechtige communie doet samen met zijn klasgenoten. Ikzelf wil echter dat hij dit doet in de parochie waar ik woon.

Waar moet mijn zoon zijn plechtige communie doen indien we beiden halstarig blijven vasthouden aan onze eigen mening?
INDIEN u niet kan of wil overeenkomen dan is de 'place to be' de jeugdrechtbank...met alle kosten en miserie vandien!

Jorre

#8 , 21 okt 2008 13:55

En mocht een rechter nu uitspraak doen in uw voordeel, dan zou u zich ook moeten afvragen wie van dit feest zal genieten:
u en uw zoon,
of u alleen?

Tenslotte is het uw zoon die zijn Vormsel doet, en dat moet voor hem een feest zijn.
Als hij dat niet kan en mag beleven zoals hij het wenst, dan vrees ik dat u dit ooit door hem verweten zal worden; het kan zelfs zo ver komen dat het voor hem zelfs niet meer hoeft.
Ik zou op die leeftijd ook liever tussen mijn klasgenoten/vrienden willen zitten dan ergens tussen onbekende leeftijdsgenoten.
Het is de moeite van afdwingbaar maken echt niet waard.

Ik antwoord hier enkel zonder uw specifieke situatie ten opzichte van uw ex te kennen. Maar ik hoop dat het helpt om dit even door te denken. Ik weet dat dat niet gemakkelijk is; ik had ook liever de communie van mijn dochter geregeld, want bij haar moeder was er zelfs geen feest, maar het was mijn ex haar week en haar gezin. Gelukkig was het in de kerk wel een feest.

Lex

#9 , 21 okt 2008 14:01

Tenslotte is het uw zoon die zijn Vormsel doet, en dat moet voor hem een feest zijn.
JUIST ja...en wat voor een feest krijgt een kind ZONDER een FEEST...

Rebel-with-a-cause

#10 , 21 okt 2008 16:56

Ik kan hier niet anders dan ongeveer hetzelfde te antwoorden wat ik onlangs in een andere topic daaromtrent heb gegeven.

Als alternatief, i.p.v. je eigen belang voorop te stellen, kun je ook opteren om iets specifiek vóór de communicant te doen. Tenslotte is dit een memorabel gebeuren in haar/zijn leven.

Terug naar “Echtscheiding”