Autorijschool gestopt

danyou
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Autorijschool gestopt

#1 , 26 mei 2016 16:18

Hallo allen,

Door mijn gebrekkige kennis van legale zaken weet ik ook niet zeker onder welk 'onderwerp' dit verhaal het beste past. Maar sinds het een consument (ik) en een verkoper (rijschool die een dienst aanbiedt) betreft leek het me hier wel te passen.

Bij rijscholen kun je meestal pakketten kopen, van 20, 10, 15 etc lessen, met theorie, zonder etc.

Nou heb ik ooit een pakket gekocht met 20 lessen, 1 praktijk examen en "gratis" herexamen TWV 200euro (waar je eigenlijk voor betaald in het pakket). Ik heb 20 lessen gehad, 1 praktijk examen, maar geen herexamen. Verder krijg je ook altijd een "gratis" les, als je een leerling aan zijn rijschool introduceert TWV 240 euro.
Mijn rijschool instructeur besloot zonder waarschuwing zijn rijschool te sluiten, haalde zijn website van het internet en is nergens meer bereikbaar.
Tijdens een van de weinige keren dat ik wat van hem te horen heb gekregen beweerde hij mij niks verschuldigd te zijn.

Hopelijk snappen jullie het als ik nog voel dat hij mij minstens 200 euro zoniet 240 verschuldigd is. Ik heb facturen ( zoals elke leerling van zijn rijschool). Ook weet ik dat er andere leerlingen zijn die een minder ingewikkelde situatie hebben ( ipv mijn gratis of niet gratis) die ook nog honderden euros van hem krijgen. Als je dit doet met het grote aantal leerlingen dat hij had gaat dit om duizenden euros die hij van middelbare scholieren en studenten heeft "afgepakt".

Mijn vraag aan jullie is, wat zijn legaal mijn mogelijkheden? Dit gaat om een vorm van oplichterij en zijn eigen papierwerk spreekt hem tegen. Zelfs dacht ik er aan om leerlingen bij elkaar proberen te krijgen om gezamenlijk een aangifte bij de politie in te dienen omdat het dan ipv om 200 om misschien wel 4000 of 5000 euro gaat.

Bedankt voor u geduld, en alvast bedankt voor u advies

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 26 mei 2016 19:51

Dat is eenzijdige contractbreuk langs zijn kant, u hebt recht op terugbetaling + schadevergoeding. Let wel op, u moet de overeenkomst kunnen bewijzen.

Franciscus

#3 , 26 mei 2016 20:01

School is die firma via de school aan jullie voorgesteld? Heeft de school bemiddeld / tussengekomen....
Zoek anders eens op http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... ml?lang=nl
naar de gegevens onderaan blz staat o.a. staatsblad ...daar kan je via 'beeld' zien of firma in vereffening is.

Reclame

danyou
Topic Starter

#4 , 26 mei 2016 23:03

Hi LeenW bedankt voor u vluge reactie, zou een factuur genoeg zijn? Ik heb een factuur waarin staat waar ik voor betaald heb.

En Hi Franciscus, nee het gaat om een autorijschool, een prive (1-mans) bedrijf, verder geen bemiddeling.

Ik wou dan ook vragen of u weet hoe het juridisch process hiervan ter werk gaat. Want het gaat bij mij persoonlijk om een bedrag van 200 euro, en als het process veel kost heeft dat natuurlijk geen zin

Franciscus

#5 , 26 mei 2016 23:06

Hebt u die opzoekingen al gedaan via de kruispuntbank?
I kan u samen met andere gedupeerden uit de school dan bij de curator als schuldeiser laten opnemen in faling.

Gebruiker21

#6 , 27 mei 2016 10:44

Nou heb ik ooit een pakket gekocht met 20 lessen, 1 praktijk examen en "gratis" herexamen TWV 200euro (waar je eigenlijk voor betaald in het pakket).
€ 200 voor een herexamen praktijk??? Een praktijkexamen kost toch maar € 36?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Didymus

#7 , 27 mei 2016 10:50

De rij-instructeur moet ook betaald worden voor zijn aanwezigheid tijdens het examen.
"sowieso" schrijf je zo.

polk

#8 , 27 mei 2016 10:50

Nou heb ik ooit een pakket gekocht met 20 lessen, 1 praktijk examen en "gratis" herexamen TWV 200euro (waar je eigenlijk voor betaald in het pakket).
€ 200 voor een herexamen praktijk??? Een praktijkexamen kost toch maar € 36?
Uren begeleider, gebruik wagen rijschool, verzekering, naft, ... zit daar ook in hé.

Gebruiker21

#9 , 27 mei 2016 11:10

De rij-instructeur moet ook betaald worden voor zijn aanwezigheid tijdens het examen.
Instructeur moet toch niet aanwezig zijn tijdens het examen? Ofwel de begeleider, ofwel een begeleidend persoon, is voldoende, dacht ik?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Didymus

#10 , 27 mei 2016 18:07

Moet niet, maar is wel standard practice als je een volledige rijopleiding volgt.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Consumenten Koop”