verlies van deel van uitkering bij feitelijk samenwonen?

octopus
Topic Starter

verlies van deel van uitkering bij feitelijk samenwonen?

#1 , 26 mei 2016 12:14

mijn "partner" beschikt over een uitkering, zijnde stempelgeld als "alleenstaande".
Ik ga werken en ontvang een wedde.
Als we nu feitelijk gaan samenwonen, (niet wettelijk), zal de uitkering van mijn partner dan dalen doordat deze als "niet meer alleenstaande" zal worden beschouwd?
we overwegen om samen in 1 woning te gaan intrekken maar er elk een volledig gescheiden "boekhouding" op na te houden; m.a.w. op financieel vlak willen we elk volledig afzonderlijk blijven.
Is dat mogelijk zonder een deel van de uitkering te moeten afstaan?
m.a.w., kan ik iemand in huis nemen en niet als "koppel" worden beschouwd?
Dank voor een verduidelijkend antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 26 mei 2016 12:25

Daalt mijn werkloosheid?

Ontving u een uitkering als alleenstaande, dan zal die dalen als u gaat samenwonen. Een uitkering als samenwonende bedraagt het eerste jaar 55% van het laatste geplafonneerde brutoloon, 40% vanaf de dertiende maand, en een forfaitair bedrag vanaf 3 maanden nadien (of later naargelang hoe lang u gewerkt hebt). Een alleenstaande ontvangt het eerste jaar 60% en vanaf het tweede jaar 55%.

De RVA beschouwt mensen die samenwonen als samenwonend tot bewijs van het tegendeel.
In Art. 59 van het Ministerieel besluit houdende toepassingsregelen van de werkloosheidsreglementering wordt het
begrip “samenwonen’ gedefinieerd: “Art. 59.
Onder samenwonen wordt verstaan het onder hetzelfde dak samenleven van twee of meer personen die hun huishoudelijke aangelegenheden hoofdzakelijk gemeenschappelijk regelen. (...)” Concreet zal dus moeten worden aangetoond dat bewoners van een
gemeenschapswoning de huishouding niet hoofdzakelijk gemeenschappelijk regelen.
RVA gebruikt dus 2 criteria om iemand als samenwonend te beschouwen: onder hetzelfde dak wonen en een gemeenschappelijke huishouding vormen.
De RVA let daarbij op al dan niet gedeeld sanitair, keuken, bel, brievenbus, het bestaan van een eigen huurovereenkomst, de praktische organisatie van de huishouding:
gemeenschappelijk eten, inkopen, poetsen, etc.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Milo72

#3 , 26 mei 2016 13:52

U wil met uw partner samenwonen, maar de overheid proberen wijsmaken dat jullie niet samenwonen, met als doel (onterecht) een hogere uitkering te krijgen? Volgens mij noemen ze dit "fraude".
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 26 mei 2016 16:25

iets teveel aanhalingstekens om nog geloofwaardig te zijn. Aan fraude werken we niet mee.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”