sleutel appartement

GB2702
Topic Starter

sleutel appartement

#1 , 17 mei 2016 23:44

beste,

ik heb een vraagje.

ik woon in een appartement dat ik huur. In het huurcontract staat dat we de sloten van het appartement niet mogen vervangen, ook heeft de eigenaar een sleutel.

is dit wettelijk of mogen we deze clausule als niet bestaande zien en toch andere sloten steken. Op voorwaarde dat bij het verlaten van het appartement de oorspronkelijke sloten steken of de nieuwe sleutels geven aan de huisbaas.

Ik vraag dit omdat we binnenkort op vakantie gaan en we schrik hebben dat de eigenaar ons appartement zou gaan betreden.

Alvast bedankt voor de antwoorden

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

P-Stone

#3 , 18 mei 2016 18:58

Als je de verhuurder niet vertrouwt zou je in je woning een camera kunnen plaatsen die opnames maakt als er beweging is. Die dingen kosten niet veel, en als nadien blijkt dat de verhuurder inderdaad (zonder dringende reden) in jouw woning geweest is, heb je meteen bewijs. En het is correct wat in de vorige antwoorden (in de andere topics) staat : als hij ongevraagd jouw woning betreedt is dat huisvredebreuk en strafbaar.

Als jullie in het huurcontract vastgelegd hebben dat de verhuurder een sleutel heeft en dat jullie geen sloten mogen vervangen, denk ik dat dat wel rechtsgeldig is.
Ter illustratie even mijn situatie : ik woon deeltijds in België, deeltijds in een gehuurd appartement in Duitsland. Mijn Duitse huisbaas heeft me bij aanvang van het huurcontract uitgelegd dat zijn woningverzekering beterkoop is als hij zelf een sleutel heeft van alle flats. Reden hierachter is eenvoudig : als er een waterlek zou zijn in mijn flat, waardoor er schade ontstaat bij de onderburen, kan de huisbaas (die vlakbij woont) de woning betreden zonder extra schade te veroorzaken (hij moet de deur niet inbeuken) en kan het lek sneller gestopt worden waardoor de waterschade beperkt blijft. Ik weet niet of een dergelijke regeling bestaat in de Belgische verzekeringscontracten, maar persoonlijk vind ik het best logisch.
Ik woon er al jaren, en de eigenaar is nog nooit de flat binnengegaan. (En waarschijnlijk voelt hij zichzelf beter door de wetenschap dat hij in geval van nood wel gewoon binnen kan). Dus ik heb er geen probleem mee.

Reclame

sloeberken

#4 , 18 mei 2016 19:17

Als jullie in het huurcontract vastgelegd hebben dat de verhuurder een sleutel heeft en dat jullie geen sloten mogen vervangen, denk ik dat dat wel rechtsgeldig is.
Niet toegestaan in Belgie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

P-Stone

#5 , 18 mei 2016 20:11

Niet toegestaan in Belgie.
Heb je ook een link naar een wet, KB,... ?

JPV

#6 , 18 mei 2016 20:21

Er is daar geen specifieke wet voor (net zoals voor diverse rechtsregels geen wet bestaat). Het recht om een slot te vervangen ligt echter in de onschendbaarheid van de woning:

Art. 15
De woning is onschendbaar; geen huiszoeking kan plaatshebben dan in de gevallen die de wet bepaalt en in de vorm die zij voorschrijft.

Het is, zie de eerste links (post chantica, waarin je de discussie mooi kan zien), eigenlijk simpel:

je huurt een woning en binnen enkele rechtsgrenzen, kan je met die woning doen wat je wil. Wil je je ganse binnenruimte zwart schilderen, dan mag je dat. Wil je binnen je woning een houten kruis installeren en daar je vriend(in) dag en nacht (mits hij/zij dat wil) laten hangen als ode aan een god, mag dat. Je verhuurder mag zich op dat vlak allemaal niet bemoeien met de woning die hij verhuurd heeft aan jou. Wil je in je blootje rondlopen in je woning, de verhuurder kan dat niet verbieden (mits je de gordijnen toe doet, anders is het openbare zedenschennis).

Je deur heb je mee gehuurd, hij kan dus geen beperkingen opleggen wat je met dat slot doet.

eylis

#7 , 18 mei 2016 20:34

:shock: even erg offtopic, toch wel nbeetje vreemde fantasieën als voorbeeld...

JPV

#8 , 18 mei 2016 21:32

Ik trek het bewust in het extreme zodat elke 'ja, maar'-discussie redelijk nutteloos wordt.

In mijn school hadden ze trouwens net een van die extreme gewoontes...

GB2702
Topic Starter

#9 , 18 mei 2016 21:39

bedankt voor de reacties... we kunnen dus gewoon het slot vervangen. we hadden ook al gedacht aan een draadloos alarmsysteem met meldingen naar gsm... is ook niet zo duur

Terug naar “Huren”