Winstpercentage berekenen

markverduffelt
Topic Starter
Berichten: 23

Winstpercentage berekenen

#1 , 12 mei 2016 20:19

Beste

Weten jullie hoe je juist het winstmargekan berekenen?

Als je iets voor 50 euro aankoopt en je verkoopt deze voor 100 euro (beide zonder BTW).

Heb je dan 100% of 50% winstmarge?


Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 12 mei 2016 20:51

50% is €25.

50 x 50
___ = 25
100

Je kan ook u winst % uitrekenen.

50 = ??? % van 50
50 * 100 = 100%
50
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

markverduffelt
Topic Starter
Berichten: 23

#3 , 12 mei 2016 21:18

dus stel ik maak in een jaar 10.000 euro omzet en er wordt gezegd winstmarge is 50%, dan hou ik 5000 voor belasting over?

Ik kan nergens echt vinden of het nu aankoop/verkoop is of eerder verkoop/aankoop voor het percentage.

mij lijkt het logischte dat als ik 100 euro binnenkrijg (verkoopprijs) maar ik heb 50 (aankoopprijs) betaald en ik dus 50 overhoud, ik 50% winstmarge heb ipv 100%.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 12 mei 2016 21:34

Ja ok goed gezien.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15979
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 mei 2016 06:56

dus stel ik maak in een jaar 10.000 euro omzet en er wordt gezegd winstmarge is 50%, dan hou ik 5000 voor belasting over?

Ik kan nergens echt vinden of het nu aankoop/verkoop is of eerder verkoop/aankoop voor het percentage.

mij lijkt het logischte dat als ik 100 euro binnenkrijg (verkoopprijs) maar ik heb 50 (aankoopprijs) betaald en ik dus 50 overhoud, ik 50% winstmarge heb ipv 100%.

Het is te zien hoe je het bekijkt, de meeste winkels berekenen de winst marges op de verkoopprijs, de groothandels berekenen hun winst marge op de inkoopprijs !

Waarom is dit anders bij de winkels?

Heel eenvoudig als men solden doet gaat ook de korting af van de verkoopprijs en anders zou het kunnen gebeuren dat men met verlies verkoopt.

VB: ik koop in 50€ verkoop met 50% winst is 75€ verkoop, nu is het solden en ik geef maar 40% korting dus 75€ - 40% = 75 - 30 = 45€ dus ondanks ik maar 40% nam heb ik toch een verlies, !!
Dus als eindverkoper altijd winst op de verkoopprijs !!

Is ook zeer gemakkelijk als men korting geeft, of als je een verkoper geeft op %, dan weet je altijd zeker dat er nog winst is !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 13 mei 2016 10:29

Fabrikanten en groothandel berekenen hun winstmarge op nettowinst. U winstmarge berekenen op inkoop/verkoop is brutowinst.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15979
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 mei 2016 10:55

Niet akkoord hoor!

Eerst en vooral moet ja als zelfstandige je prijs kennen van je product, dus aankoopprijs + kosten per product, zoals fabricage kost, uitbatingskosten moet ook verwerkt worden in de kost prijs, en dan kan je pas de winst berekenen inkoop of verkoop.

Winkels altijd op de verkoopprijs, in de horeca is dit natte vinger werk!
Fabrikanten en groothandel berekenen hun winstmarge op nettowinst
Hoe kan je u winst berekenen als je geen kostprijs heeft.

Dit zijn de essentiële lessen van het bedrijfsbeheer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

markverduffelt
Topic Starter
Berichten: 23

#8 , 15 mei 2016 17:01

dus als jullie mijn voorbeeld bekijken
Aankoopprijs : 50 euro
Verkoopprijs : 100 euro

Wie zegt dan 50% winstmarge en wie zegt 100% ?

mava105
Berichten: 22845
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 15 mei 2016 17:19

Is dat hier een quizvraag Wat is er te winnen?

denlowie
Berichten: 15979
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 mei 2016 17:43

Dit is het alle twee

50% voor een kleding winkel
100% voor een groothandelaar en fabrikant
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”