Woonbonus 2016, langetermijnsparen, naakte eigendom etc.

Patrick_thuis
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Woonbonus 2016, langetermijnsparen, naakte eigendom etc.

#1 , 12 mei 2016 09:06

Dag iedereen,

Ik ben wel even naar school geweest maar rij mezelf keer op keer vast in de uitleg die ik her en der vind over de personenbelasting en woonbonus etc.

Situatie:
1. Ik ga een woning kopen (compromis getekend) en zal me daar domiciliëren. Ik koop die woning samen met mijn vrouw (gehuwd, algehele gemeenschap).
2. Ik ben naakte mede-eigenaar van een handelspand (1/6) via de nalatenschap van mijn vader. Daarnaast ben ik naakte mede-eigenaar voor een derde van de woning waar mijn moeder (hopelijk nog lang) woont. Dat derde komt uit 1/6 de nalatenschap van mijn vader en voor 1/6 door schenking van mijn moeder. Vruchtgebruik op alles is 100% voor mijn moeder.
3. Vastgoed in het buitenland telt normaal nergens (meer) mee, dacht ik, maar tijdens het jaren in het buitenland werken kocht ik er een studio die ik nu nog gebruik wanneer ik even zon wil opzoeken.

Mijn vragen zijn de volgende:
- ik kom, zoals iedereen, in aanmerking voor de woonbonus (lening gaat in vanaf 2016 dus). Ik krijg dus zeker het basisbedrag maar welke impact hebben de naakte mede-eigendommen in Vlaanderen op het krijgen van de extra 760 euro ?
- wat is de impact van een woning in het buitenland op de extra 760 euro ?

en vooral: kan iemand me naar een goeie bron verwijzen over de volgende kwestie. Stel dat ik enkel het basisbedrag kan inbrengen, mag ik om mijn woonkorf toch volledig te vullen, nog verder aan langetermijnsparen doen ? Kan ik dus bijvoorbeeld het volgende indienen: 1520 euro aan 40% (hypothecair krediet) en nog 2280-1520 euro=760 euro aan langetermijnsparen doen aan 30% belastingvoordeel ?

Stel dat ik gewoon maar meteen 40% op 2280 kan krijgen uit het hypothecair krediet, dan is de kwestie langetermijnsparen opgelost want niet relevant. Stel dat de naakte eigendommen en buitenlands eigendom alles reduceren tot 1520 euro, kan ik dan "bijstorten" via langetermijnsparen tot mijn korf vol zit ? Of, stel dat ik de middelen heb of krijg in de toekomst: kan ik ook niet beter helemaal het hypothecair crediet laten voor wat het is, en blijven langetermijnsparen (30% maal 2280 euro levert 684 euro terwijl 40% op 1520 euro "maar" 608 euro is). Ik wil mijn zaken fiscaal optimaliseren en -ook al moet ik dan wat meer sparen- het kan interessanter worden 2280 euro te beleggen in langetermijnsparen want dat levert me nog wat op tot aan mijn pensioen plus geeft elk jaar een hogere return als ik het toch niet zou mogen combineren.

Het is een wat lange uitleg maar beter meteen alle info meegeven.

Fijne dag nog,

Patrick

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 12 mei 2016 16:37

Het feit dat u een deel van de woning van uw ouders hebt verworven door schenking , maakt dat het hier niet meer gaat om uw enige woning. U heeft volgens mij dus geen recht op het supplement. U kan dit vervangen door lange termijn sparen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Patrick_thuis
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mei 2016 22:57

Bedankt voor deze reactie.

Dan blijft dus de volgende vraag; kan men de korf vullen met een deel (1520) woonbonus en een aanvulling met langetermijnsparen tot de korf vol is. Dus om een voordeel te krijgen van 40%.1520+30%.760 ?

Groet,

Patrick

Reclame

wanton

#4 , 13 mei 2016 13:50

Jazeker.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”