Erfbelasting bij algehele gemeenschap van goederen

R0Y4LLL
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Erfbelasting bij algehele gemeenschap van goederen

#1 , 10 mei 2016 08:12

Goeiedag allemaal!

Ik studeer financie- en verzekeringswezen en voor mijn eindwerk heb ik een nogal moeilijke financiële case.

Tijdens het oplossen van de vragen stootte ik op iets waar ik nergens antwoord op vond... Niet in mijn cursussen en niet op internet. Daarom hoop ik dat ik hier misschien hulp kan vinden.

De case gaat over een koppel dat onder algehele gemeenschap van goederen getrouwd is.
Mijn vragen aan jullie:

- Is onder dit huwelijkscontract een langst-leef-albeding mogelijk en wat voor nut heeft dit eigenlijk? Aangezien de goederen binnen het gemeenschappelijk vermogen toch sowieso allemaal in volle eigendom naar de langstlevende echtgenoot gaan?

- Indien er geen langst-leef-albeding is opgenomen in het huwelijkscontract (als dit al mogelijk zou zijn), moet de langstlevende echtgenoot dan erfbelasting betalen op het deel van het gemeenschappelijk vermogen van de overledenen? Zo ja, is dit gewoon op 50% van de gemeenschap?

Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen. Het is namelijk nogal dringend...

Vriendelijk bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger

#2 , 10 mei 2016 11:04

Tweemaal ja.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii

#3 , 10 mei 2016 11:31

Een google op "algehele gemeenschap van goederen erfenis" (zonder aanhalingstekens) levert mij 12.700 hits op ;-)

PS : een huwelijk onder "algeneme gemeenschap" staat gelijk met "langst leeft al heeft"
PS : Bij overlijden van de eerste partner betaal je wel degelijk successie op de helft van het gemeenschappelijk vermogen
PS : De kinderen erven dus géén blote eigendom bij't overlijden van de eerste partner doch slechts na't overlijden van de 2e partner.

Reclame

asperger

#4 , 10 mei 2016 12:27

Een google op "algehele gemeenschap van goederen erfenis" (zonder aanhalingstekens) levert mij 12.700 hits op ;-)

PS : een huwelijk onder "algeneme gemeenschap" staat gelijk met "langst leeft al heeft"
PS : Bij overlijden van de eerste partner betaal je wel degelijk successie op de helft van het gemeenschappelijk vermogen
PS : De kinderen erven dus géén blote eigendom bij't overlijden van de eerste partner doch slechts na't overlijden van de 2e partner.
Waar haal je dat vandaan?
Bij een contract algemene gemeenschap (zonder verdere specifieke bepalingen) erven de kinderen de helft van het gemeenschappelijke vermogen
(dus van alles in dit geval) bij het overlijden van de eerste ouder. Dat erven ze in blote eigendom en de lle krijgt vruchtgebruik.
Dus geen "langst leeft al" (tenzij men die clausule letterlijk opneemt in het contract).

Soms kiest men op latere leeftijd specifiek voor een wijziging naar dit huwelijkscontract om de erfenisrechten voor de kinderen te beperken.

"De kinderen erven dus géén blote eigendom bij't overlijden van de eerste partner doch slechts na't overlijden van de 2e partner"
Na het tweede overlijden wordt er niets meer in blote eigendom geërfd. Alles in volle eigendom.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

R0Y4LLL
Topic Starter

#5 , 10 mei 2016 12:34

Waar haal je dat vandaan?
Bij een contract algemene gemeenschap (zonder verdere specifieke bepalingen) erven de kinderen de helft van het gemeenschappelijke vermogen
(dus van alles in dit geval) bij het overlijden van de eerste ouder. Dat erven ze in blote eigendom en de lle krijgt vruchtgebruik.
Dus geen "langst leeft al" (tenzij men die clausule letterlijk opneemt in het contract).

Soms kiest men op latere leeftijd specifiek voor een wijziging naar dit huwelijkscontract om de erfenisrechten voor de kinderen te beperken.

"De kinderen erven dus géén blote eigendom bij't overlijden van de eerste partner doch slechts na't overlijden van de 2e partner"
Na het tweede overlijden wordt er niets in blote eigendom geërfd. Alles in volle eigendom.
Op bovenstaande quote vind ik dan wel een contradictie met Notaris.be

"Zijn de echtgenoten gehuwd onder het stelsel van de algehele gemeenschap van goederen? Dan gaat alles naar de langstlevende in volle eigendom. Er bestaat in dat geval alleen een gemeenschappelijk vermogen en er zijn geen eigen goederen van de overledene."
Bron: https://www.notaris.be/erven-schenke...nde-echtgenoot

asperger

#6 , 10 mei 2016 12:43

De link werkt niet.
Kan dus niet controleren. Vermoedelijk haalt u verschillende zaken door mekaar.

Ik denk dat u iets hebt gelezen over een kinderloos echtpaar.

Sirkii

#7 , 10 mei 2016 20:48

Asperger verwart het wettelijk stelsel dat in 1981 ingevoerd werd met het stelsel van algemene gemeenschap. Dat laatste is ook als er kinderen zijn "wie langst leeft al heeft". De kinderen erven pas wat overblijft als de tweede ouder sterft.

Het stelsel van algemene gemeenschap is duur qua successierechten doch in sommige (zeldzame) situaties aangewezen (bv gescheiden dochter met minderjarige kinderen is gestorven en je wil vermijden dat de ex-partner zich komt moeien met het beheer van de erfenis van uw minderjarige kleinkinderen of je leeft op gespannen voet met de kinderen en je wil vermijden dat de overlever middelen te kort komt omdat hij/zij niet meer vrij kan beslissen wat er met je eigen huis gebeurd omdat de kinderen mede (naakte) eigenaar zijn.

Zie vakliteratuur voor alle details, mogelijkheden, voor- en vooral nadelen van algemene gemeenschap.

Als je als getrouwd koppel met kinderen alle mogelijkheden wil openlaten dan neem je t beste een huwelijkskontrakt met "keuzebeding" en laat akten verlijden van gemeenmaking van geerfd niet verkocht onroerend goed. Dergelijke aktes zijn vrij goedkoop. Ge erfd geld maak je gewoon gemeenschappelijk,door het te vermengen (= op gemeenschappelijke rekening zetten). Pas als de eerste partner sterft moet de tweede kiezen tussen toepassing van de goedkoopste wettelijke regeling, alles nemen of delen nemen (met betaling van de bijkomende hogere successierechten)

Zit je in een speciale situatie dan ga je best eens langs bij een notaris voor advies.

asperger

#8 , 10 mei 2016 20:57

Sorry maar dat klopt echt niet. Asperger vergist zich niet.

"Indien de erflater met de langstlevende een huwelijkscontract had van algehele gemeenschap, zal de nalatenschap van de erflater bestaan uit de helft in deze gemeenschap, behoudens indien er een verblijvingsbeding werd gestipuleerd."

Zonder bijkomend verblijvingsbeding is er bijgevolg geen "leeft al, heeft al".
De kinderen erven daarom van de overleden ouder, ook bij het eerste overlijden (de blote eigendom).

bron: http://www.elfri.be/basisregels-erfrecht

Graag verwijzing wetsartikel dat het tegengestelde zou zeggen.

Sirkii

#9 , 10 mei 2016 22:30

Zucht.

asperger

#10 , 10 mei 2016 22:31

????????
Laatst gewijzigd door asperger op 10 mei 2016 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.

asperger

#11 , 10 mei 2016 22:42

Zucht.

????????

TS heeft hier http://www.spaargids.be/forum/erfbelast ... 20339.html
reeds een antwoord gekregen dat volledig overeenstemt met het antwoord dat ik hier heb gegeven.
ps: ik ben niet de auteur van het antwoord op de andere website, het is dus echt een tweede opinie!

Sirkii

#12 , 11 mei 2016 00:15

Link = "not found" bij mij ...

asperger

#13 , 11 mei 2016 00:18

Sirkii

#14 , 11 mei 2016 11:21

Excuus. Contract algemene gemeenschap staat juridisch los van de verblijvingsregeling "langst left al heft" (of keuzebeding)

Terug naar “Echtscheiding”