Appartement wordt terug verhuurd aan en mindere prijs dat de vorige huurders nu betalen ?

vekepeke
Topic Starter

Appartement wordt terug verhuurd aan en mindere prijs dat de vorige huurders nu betalen ?

#1 , 10 mei 2016 18:01

Vraagje
Mijn vrienden huren een appartement waar ze al meer dan 40 jaar in wonen
nu gaan zij vanaf 1 juli uit het appartement
het immo kanoor is gisteren daar geweest voor foto,s en een bord uit te hangen,
wij hebben net gezien dat ze veel minder huur vragen dan wat mijn vrienden betalen
ik had ergens gehoord dat als en verhuurder opnieuw verhuurd dat ze niet minder mogen vragen
klopt dit ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 10 mei 2016 18:31

ik meen te weten dat een woning niet aan een veel hogere prijs verhuurd mag worden (aan een volgende huurder) zonder dat er voor een bepaald (groot) bedrag grote comfortwijzigingen en verbeteringen zijn gedaan aan de woning. Maar goedkoper, kan volgens mij wel. Al blijft het wat vreemd natuurlijk.

bosprocureur

#3 , 10 mei 2016 18:52

Bij mijn weten is de huurprijs vrij te bepalen door de eigenaar. Enige mij bekende uitzondering is dat bij een contract van drie jaar of minder, dat be-eindigd is door de eigenaar, hij verplicht is te herverhuren aan maximaal dezelfde huurprijs, eventueel geïndexeerd.

Reclame

sloeberken

#4 , 10 mei 2016 18:53

Is de verhuurder die de huurprijs bepaald, daar is niks mis mee.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

artemis

#5 , 10 mei 2016 19:02

Is inderdaad vrij te bepalen maar 'veel' minder vragen dan na 40 jaar huur is wel bijzonder vermits de huurprijzen intussen veel meer gestegen zijn dan de index.

KJ86

#6 , 10 mei 2016 19:05

Misschien vergelijken uw vrienden de huurprijs + kosten met de zuivere huurprijs. In een gebouw met lift kan dat toch al snel € 100 verschillen.

artemis

#7 , 10 mei 2016 19:34

Komt ook bij dat een appartement na 40 jaar permanente bewoning waarschijnlijk aan een grondige renovatie toe is... Hoe is het met de staat van het appartement?
En wat met de buurt, is het misschien in een verloederde buurt? Want er is me bv in. Antwerpen wel een district bekend waar de huurprijzen een serieuze neerwaardse spiraal hebben gekend in het verleden.

vekepeke
Topic Starter

#8 , 10 mei 2016 19:51

Komt ook bij dat een appartement na 40 jaar permanente bewoning waarschijnlijk aan een grondige renovatie toe is... Hoe is het met de staat van het appartement?
En wat met de buurt, is het misschien in een verloederde buurt? Want er is me bv in. Antwerpen wel een district bekend waar de huurprijzen een serieuze neerwaardse spiraal hebben gekend in het verleden.

Het appartement is in slechte staat zo stond er geen keuken en verwarming die hebben ze zelf geplaatst
er staat ook wat schimmel in elke kamer
ze gaan geen renovatie doen na mijn weten het appartement staat al reeds te huur op de site,s
het appartement is inderdaad gelegen in antwerpen :-)

vekepeke
Topic Starter

#9 , 10 mei 2016 19:52

Misschien vergelijken uw vrienden de huurprijs + kosten met de zuivere huurprijs. In een gebouw met lift kan dat toch al snel € 100 verschillen.
Kosten buiten de huur is er niet
omdat er geen lift aanwezig is en ieder voor zijn eigen trap moet schoonmaken

mava105
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 mei 2016 19:58

Mensen zijn tegenwoordig veel kieskeuriger dan vroeger en een appartement van 40 jaar raak je anders aan de straatstenen niet meer kwijt, en al zeker indien er geen lift is.
Er is geen enkel wet die een verhuurder verbied om zijn huur te verlagen. Hij mag het zelfs gratis geven.

bosprocureur

#11 , 10 mei 2016 20:05

Hij mag het inderdaad zelfs gratis geven....
Maar toch moet het in elk geval voldoen aan de Vlaamse Wooncode. En ik heb zo een flauw vermoeden dat hier het schoentje wringt....

KJ86

#12 , 10 mei 2016 23:21

Een appartement is niet onbewoonbaar omdat het last heeft van schimmel.
Aangezien de huurder zelf een keuken en verwarming geplaatst heeft, is dat ook al geen argument om te concluderen dat de woning ongeschikt is voor bewoning. Bij een controleonderzoek wordt er geen rekening gehouden met de staat waarin het appartement was bij intrede van de huurder.

Bovendien wordt het appartement verhuurd door een makelaar, die moeten van hun deontologie de bemiddeling weigeren als het appartement ongeschikt voor bewoning is.

We mogen er dus vanuit gaan dat het appartement geschikt is voor bewoning.
Mensen zijn tegenwoordig veel kieskeuriger dan vroeger en een appartement van 40 jaar raak je anders aan de straatstenen niet meer kwijt, en al zeker indien er geen lift is.
Er is geen enkel wet die een verhuurder verbied om zijn huur te verlagen. Hij mag het zelfs gratis geven.
Die redenering gaat zeker op voor appartementen op den buiten maar niet voor de die in 't stad. Het overgrote deel van de appartementen in de oude binnenstad en op 't zuid zijn zonder lift. Als je in de slechtere buurten gaat bezichtigen (Antwerpen noord en Borgerhout), vind je geen kwalitatief afgewerkt appartement. Dat kan dus ook al niet de reden zijn. De prijzen stijgen in die buurten ook, het is gewoon onbegrijpelijk.

De prijs die geadverteerd wordt, zal misschien niet kloppen.

Terug naar “Huren”