Contract verbreken

Sjanneke2
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Contract verbreken

#1 , 10 mei 2016 10:11

Hallo ik heb een vraagje, ik heb sinds 11 april een nieuw baan. Al vanaf de 2e dag kreeg ik te horen dat ik niet funtioneerde en dat mijn collega zich afvroeg of ik al wel echt 3 jaar in een chreche heb gestaan en wat ik daar dan deed. Ik zei dat ik even moest wennen aan het dagverloop en de werking en als ze me 2 weken er op zou wijzen wat ik fout deed, dat de ergenissen wel weg zouden zijn. Maar nu kreeg ik gisteren weer de volle laag met dezelfde verwijten en de booschap dat ze zo niet verder wilde en het morgen maar met mijn andere collega moest bespreken. Ik heb nu spijt dat ik bij mijn vorige baas ben weggegaan en denk niet dat ik het hier lang ga volhouden. Ik heb alleen een vraag over mijn samenwerkingsovereenkomst ( ik werk op zelfstandige basis). Artikel 1 zegt je hebt 1 maand opzeg als ik na een maand stopt 2 maanden na 6 maanden en 3 maanden na 12 maanden. Vanaf morgen zit ik in de 2 e maand. Artikel 3 zegt 3 maanden opzegtermijn vanaf de 1 e van de volgende maand en opzeggen per aangetekende brief. Hoeveel opzeg termijn heb ik nu? 2 of 3 maanden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 10 mei 2016 10:48

Op zelfstandige basis ????

Je bent misschien een schijn zelfstandige?

Dan kan je weg van vandaag op morgen en liefst klacht neerleggen bij de sociale inspectie !

Je kan nooit zelfstandige zijn als je onder gezag en toezicht werkt zoals je hier schrijft !

En die artikels die je hier opnoemt uit welk wet boek ??

Uit geen enkele vermoed ik, die zijn van de baas zijn wetten .
Dus snel klacht indienen bij de sociale inspectie en die gaan zorgen dat je voor de dagen dat je daar gewerkt heeft ingeschreven zal zijn !

Wat gebeurt er toch in die crèches ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV

#3 , 10 mei 2016 13:02

best even het contract dat je ondertekende hier plaatsen. Verwijder best wel de namen. Anders is het moeilijk oordelen.

Reclame

Sjanneke2
Topic Starter

#4 , 10 mei 2016 16:04

OVEREENKOMST VAN SAMENWERKING OP ZELFSTANDIGE BASIS
Tussen ondergetekenden:
…, geboren te …. op ….., wonende …., ………
Mevrouw……….., geboren te _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ op ………., wonende ……………
Hierna gezamenlijk en elk afzonderlijk genoemd Partij Enerzijds;
Mevrouw _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ , geboren te _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ op _ _ / _ _ / _ _ _ _ , wonende te _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _,
Hierna genoemd Partij Anderzijds;
Zijn overeengekomen hetgeen volgt:
Voorafgaand
Partij enerzijds richtte in augustus 2005, een particuliere opvanginstelling op onder de benaming “KINDERDAGVERBLIJF ’……. (hierna genoemd ’……).
’……. is gevestigd te …
Door de inspanningen van Partij Enerzijds werd ’…. goedgekeurd door Kind & Gezin en staat heden aldus onder toezicht van Kind & Gezin.
Artikel 1 : samenwerking
Partijen komen overeen dat zij samen, ieder op zelfstandige basis, de particuliere opvanginstelling ’… gaan uitbaten.
Deze samenwerking neemt aanvang op _ _ / _ _ / 20_ _.
Noch Partij Enerzijds, noch Partij Anderzijds staat aldus onder het gezag, de leiding en het toezicht van de andere partij. Er is geen band van ondergeschiktheid tussen partijen onderling.
Als oprichter van …………, heeft Partij Enerzijds de gehele beslissings-bevoegdheid inzake de structurele werking van ’…., hetgeen door Partij Anderzijds wordt aanvaard. Inzake dagelijkse werkplanning, vakanties en de dagelijkse werking tussen partijen en met de kinderen en de ouders van ’…, evenals het verdelen van alledaagse taken, gebeurt alles in gezamenlijk overleg en met gelijke verantwoordelijkheden.
De algemene organisatie, zoals het beheren van de inschrijvingen, de wachtlijsten, de financiën en fiscale attesten,… zal voornamelijk door Partij Enerzijds worden gedaan.
Artikel 2 : Evaluatie
Na verloop van 1, 6 & 12 maanden van de samenwerking, zal er telkens een evaluatie gebeuren en zal Partij Enerzijds beslissen of de verdere samenwerking zal worden verdergezet dan wel of er een einde zal worden gesteld aan de samenwerking. Indien na deze evaluatiemomenten Partij Enerzijds de samenwerking wenst te beëindigen, zal dit gebeuren met een respectievelijke opzegtermijn van 1, 2 of 3 weken. Indien Partij Anderzijds de samenwerking wenst te beëindigen, zal dit gebeuren met een respectievelijke opzegtermijn van 1, 2 of 3 maanden. Het verschil in opzegtermijn is te rechtvaardigen teneinde de continuïteit van de opvang naar de ouders te verzekeren, conform de reglementen van Kind & Gezin.

Artikel 3 : Wederzijdse opzegging
Indien één van de partijen een einde wenst te maken aan de onderlinge samenwerking, zal deze partij aan de andere partij een opzeg betekenen per aangetekend schrijven.
Er dient een minimum opzeggingstermijn in acht genomen te worden van 3 maanden. De opzeggingstermijn neemt aanvang de eerste dag van de maand volgend op de maand waarin het aangetekend schrijven werd verstuurd.
Indien één van de partijen deze opzeggingstermijn niet in acht neemt, is deze partij een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd aan de andere partij ten belope van 75,00 euro per werkdag van de vroegtijdige beëindiging. Tijdens deze opzegtermijn wordt het aantal per week te werken dagen in onderling overleg vastgelegd, teneinde de dagelijkse werking van ’…. te garanderen. Bij gebrek aan overeenstemming, zal partij enerzijds, met oog op de goede werking van …., het werkschema opstellen.
Een verbreking van huidige overeenkomst betekent dat Partij Anderzijds niet langer ’… zal kunnen uitbaten, zonder hiervoor een schadevergoeding te kunnen eisen.

Artikel 4 : Beëindiging van de samenwerkingsovereenkomst in geval van zware fout
Ingeval één van de partijen een zware fout heeft gedaan in het kader van de samenwerkingsovereenkomst of in het kader van het werken in ’…., kan de andere partij, binnen de 3 werkdagen na het bekend zijn van de zware fout, een einde maken aan de samenwerkingsovereenkomst, zonder dat een opzeggingstermijn in acht zal moeten genomen worden en zonder dat enige schadevergoeding zal verschuldigd zijn.

Artikel 5 : eigendom van ’….
Gezien ’…. werd opgericht door Partij Enerzijds en Partij Anderzijds slechts vanaf de in artikel 1 vermelde datum mede ’…. zal uitbaten, is de particuliere opvanginstelling ’….. de uitsluitende eigendom van Partij Enerzijds.
Ingeval van stopzetting van de samenwerking tussen partijen, zal …. steeds eigendom blijven van Partij Enerzijds.
Ingeval van stopzetting van de samenwerking tussen partijen zal Partij Anderzijds nooit enig recht kunnen laten gelden op ’…, noch ooit deze naam of het logo van ’mogen gebruiken zonder schriftelijke toestemming van Partij Enerzijds.

Artikel 6 : eigendom van de roerende, materiële goederen
Al de goederen die zich in ’…. bevinden en die zijn gekocht of verkregen door Partij Enerzijds, zijn de uitsluitende eigendom van Partij Enerzijds en zullen, ingeval van stopzetting van de samenwerkingsovereenkomst, steeds de uitsluitende eigendom blijven van Partij Enerzijds.

Artikel 7 : Inkomsten – Kostenverdeling
De kosten verbonden aan de uitbating van…. , zelfs indien deze gedaan zijn door een van de partijen of indien deze op naam staan van een van de partijen, worden gelijk verdeeld tussen de betrokken partijen.
De maandelijkse inkomsten van worden verdeeld in gelijke delen in verhouding tot het aantal gepresteerde werkdagen.
Gedurende de samenwerking, komt aan Partij Enerzijds een vaste extra vergoeding van €250 (tweehonderdvijftig euro) per maand toe voor het mede-gebruik van de faciliteiten van ’ en voor de algemene organisatie die uitsluitend door door Partij Enerzijds wordt gedaan. Indien de dagprijs van de opvang in’ verhoogt, zal deze vergoeding in dezelfde verhouding stijgen.
Het resterend bedrag zal tussen partijen verdeeld worden in gelijke delen in verhouding tot het aantal gepresteerde werkdagen.

Artikel 8 : Karakter van de overeenkomst
Huidige overeenkomst is een overeenkomst Intuïtu Personae en kan bijgevolg op generlei wijze worden overgedragen .

Artikel 9 : Bevoegdheid Rechtbanken
Ingeval van betwisting zijn enkel de rechtbanken van koophandel te …. bevoe

Sjanneke2
Topic Starter

#5 , 10 mei 2016 16:08

ik denk niet dat ik schijnzelfstandige ben. ik krijg de inkomsten - kosten gedeeld door 3 per gewerkte dag. en ze noemen me hun "gelijke". maar als je niet hard genoeg je best doet ben je niet tof en geen goede collega.

denlowie

#6 , 10 mei 2016 19:11

Je bent zeker een schijn zelfstandige hoe goed hun contract ook is opgesteld ben je altijd een ondergeschikte !!!
Je schreef

Als oprichter van …………, heeft Partij Enerzijds de gehele beslissings-bevoegdheid inzake de structurele werking van ’…., hetgeen door Partij Anderzijds wordt aanvaard. Inzake dagelijkse werkplanning, vakanties en de dagelijkse werking tussen partijen en met de kinderen en de ouders van ’…, evenals het verdelen van alledaagse taken, gebeurt alles in gezamenlijk overleg en met gelijke verantwoordelijkheden.

Artikel 2 : Evaluatie
Na verloop van 1, 6 & 12 maanden van de samenwerking, zal er telkens een evaluatie gebeuren en zal Partij Enerzijds beslissen of de verdere samenwerking zal worden verdergezet

U contract is nul komma nul waard , daar maakt de sociale inspectie brandhout van .

JPV

#7 , 10 mei 2016 19:56

het lijkt me idd héél sterk dat dit de sociale inspectie zal passeren. Als je je niet goed voelt erbij, neem dan maar vlug contact op.

Sjanneke2
Topic Starter

#8 , 10 mei 2016 21:30

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat jullie gelijk hebben, helemaal 100 % gelijken zijn we niet. Het probleem is wat nu? Krijg ik niet zelf problemen als ik naar de sociale inspectie ga? En raak ik dan niet juist mijn baan kwijt? Dan krijg ik toch geen uitkering? En wat als ik weg ga? Welke startdatum geef ik door aan mijn volgende werkgever? En vind maar eens een baan in loondienst. De meeste privé chreches werken op zelfstandige basis omdat ze zeggen dat dit 3 keer zo goedkoop is. En wat mag dan wel en niet, wat mag er wel op papier staan, wat mag je wel afspreken? Is werken op zelfstandige basis is een chrech niet altijd schijn, omdat je de ouders smorgens voor de deur heb staan en je een bepaald aantal personeelsleden moet hebben. En hoe kan ik bewijzen welke dagen ik gewerkt heb aan de sociale inspectie.

denlowie

#9 , 11 mei 2016 08:41

Kijk op je gemak uit naar een werk waar je werknemer bent !!

Terug naar “Werkloosheid”