Woon-werk: wat/hoe aangeven belastingen?

Saha
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Woon-werk: wat/hoe aangeven belastingen?

#1 , 08 mei 2016 14:54

Hallo. Ik ben zoals velen onder ons bezig met mijn belastingsbrief. Ik werk sinds vorig jaar voor het eerst vast en alles is wat nieuw voor me. Mijn werkgever betaalt voor woon-werk de maximum ( € 750 ongeveer), maar ik ga altijd met de bus naar het werk. Mijn abonnement kost dus € 300. Wat moet ik nu doen? Dus mijn baas betaalt dit abonnement niet rechtstreeks. Moet ik het bedrag dat ik van hem krijg nemen en bij werkelijke kosten zetten? Of moet ik enkel de kostprijs van mijn abonnement aangeven? En onder welke code doe ik dat? En bij vrijstelling zet ik daar iets? Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 08 mei 2016 18:47

Hoever is het dat u van uw werk woont? Als het minder is dan 35 km dat u per enkele reis maakt, raad ik aan gewoon de forfait te nemen. Dat zal waarschijnlijk meer zijn dan wat u kan inbrengen.
In code 1255 vult u hetzelfde getal in als in 1254, zoals op het formulier van de werkgever. Dit kan omdat u het openbaar vervoer gebruikt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Saha
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mei 2016 23:03

Hallo Wanton, bedankt voor uw reactie. De afstand van enkele rit is inderdaad lager dan 35km. Het is 15 à 20km, afhankelijk van de genomen route. Welk bedrag neem ik dan voor forfaitair? HEt bedrag dat mjn werkgever mij effectief betaald heeft? Of is dat een ander bedrag?

Reclame

Billybob

#4 , 08 mei 2016 23:37

Wat staat er juist op uw loonfiche? Staat het bedrag onder 'ander vervoermiddel'? Of staat het onder 'openbaar vervoer'?

Want aangezien hij een vergoeding krijgt van 750 euro zou zijn vrijstelling dan niet het volgende zijn:

300 vrijgesteld van openbaar vervoer + 380 vrijgesteld (omdat zijn vergoeding - 750 - meer is dan wat zijn bus kost) = 680 euro ? (tenzij alles natuurlijk onder 'openbaar vervoer staat').

Het is maar een vraag. ik kan mis zijn hoor.

wanton

#5 , 09 mei 2016 13:49

Op fiche 281.10 zijn bij code 254 3 mogelijkheden : A =openbaar gemeenschappelijk vervoer (NMBS, ....) , B= georganiseerd gemeenschappelijk vervoer ( eigen busdienst van de firma vb. Gevaert) , C = ander vervoermiddel.
De bedragen vermeld in A en B mag je volledig in 1255 vermelden , ze zijn volledig vrijgesteld. Van het bedrag onder C is maximum 380 € vrijgesteld. Eventueel samen te tellen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Billybob

#6 , 09 mei 2016 13:58

Voila.

Het is daarmee dat ik eens zou willen weten wat er juist op de fiche staat.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”