BIV en jaarlijkse verkeersbelasting voor invalide persoon

Quorthon
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

BIV en jaarlijkse verkeersbelasting voor invalide persoon

#1 , 06 mei 2016 23:07

Beste leden van juridischforum,

Ik ben een man van 27 en woon nog thuis met m'n pa. Door een werkongeval is mijn vader invalide voor meer dan 66% en rijdt al enkele jaren niet meer met de wagen hierdoor, maar hij heeft nog steeds een rijbewijs en mag nog wettelijk de baan op. Alleen is dit niet meer verantwoord in de praktijk.

Nu zit ik eens te kijken om een bepaalde sportwagen aan te kopen en in te schrijven, maar sinds de hervorming van de verkeersbelasting valt zo'n hobbywagen erg duur uit. (BIV van 10k en verkeersbelasting van 2.4k ieder jaar). Blijkbaar vallen die belastingen weg voor één voertuig dat je als invalide persoon in gebruik hebt. Dit is zowat 1/5e van de aankoopprijs.

Nu mijn vraag: Is dit praktisch te doen om die wagen onder de naam van mijn vader in te schrijven als ik er uitsluitend mee zal rijden? Onder de voorwaarden is dat deze alleen gebruikt mag worden om de invalide persoon te vervoeren of er boodschappen voor te gaan doen, gezien de thuissituatie hier niet snel zal veranderen (we helpen elkaar bij alles en komen goed overeen), kan 99% van de tijd wel aan die voorwaarde worden voldaan.

Zie ik iets over het hoofd? Alvast bedankt voor jullie advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 06 mei 2016 23:19

Die maatregel is er om de invalide vervoer te geven, niet voor uw hobby te onderhouden. Zoals u zelf zegt, u moet de invalide persoon te vervoeren of er boodschappen voor doen. Dus niet voor uw woon-werkverkeer, uw uitstapjes of uw hobbyritjes. Als je denkt dat dit de realiteit zal zijn, kun je het zeker doen. Als u bij controle echter door de mand valt, kan uw vader serieus gaan bijbetalen.

Quorthon
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mei 2016 00:36

Is dit in de praktijk niet enorm makkelijk veilig te stellen door bv een boodschappentas of een kratje bier permanent in de wagen te laten liggen? Dat valt toch niet te controleren?

Reclame

LeenW

#4 , 07 mei 2016 00:48

Dit forum dient niet om mensen advies te geven over fiscale fraude. De wetgeving is u duidelijk bekend, welke methodes om dit te omzeilen wel of niet werken, kunt u best met een advocaat bespreken.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”