huis onbewoonbaar verklaard

sloeberken

Re: huis onbewoonbaar verklaard

#16 , 04 mei 2016 16:47

Een huurovereenkomst die betrekking heeft op een ongeschikte of onbewoonbare woning is absoluut nietig, wegens strijdigheid met de openbare orde. Het karakter "openbare orde wordt afgeleid niet alleen op basis van de strafbaarstelling maar ook omdat de wetgever, (lees decreetgever) met deze normen het grondrecht op een behoorlijke huisvesting wou uitwerken en grondrechten de openbare orde aanbelangen (Vred. Sint-Truiden 12 april 2001, Huur 2002, 139 en T.Vred. 2003, 86; Vred. Mol 17 september 2002, T.Vred. 2004, 48, noot M. Dambre en Ech.Log. 2004, 161. Zie ook: A. Van Oevelen.

Dus het huurcontract is nietig. daar moet geen vrederechter bij te pas komen.
Je zet hier een vonnis, en dan zeg je geen vrederechter. ( (Vred. Sint-Truiden 12 april 2001, Huur 2002, 139 en T.Vred. 2003, 86; Vred. Mol 17 september 2002, T.Vred. 2004, 48,)
En wie is hier veroordeeld, de verhuurder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jo1964han
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#17 , 04 mei 2016 17:55

beste sloeberken,

het gaat mij echt niet om het feit of het huurcontract nietig is of niet.
het huis is onbewoonbaar verklaard. de huurders hebben de woning verlaten en zitten nu in een caravan die in de tuin van de onbewoonbaarverklaarde huis staat. in afwachting tot er een oplossing is gevonden.
hoelang moet ik die mensen nog tijd geven om met hunne caravan te vertrekken?is dat een half jaar, 1 jaar?
ik wil zo snel mogelijk reparaties doen om het huis bewoonbaar te laten verklaren maar zolang die mensen daar zitten gaat dat praktisch gezien niet.
ik wil ze zellfs na de reparaties terug laten wonen in het huis tot hun 9 jaar om zijn.
voor mij gaat het erom, de mensen bezetten gewoon mijn grond en huis en ik kan er niks aan doen.ze antwoorden op geen enkele telefoon, aangetekende schrijven. ze laten me zelfs niet binnen om reparaties te doen. er is totaal geen medewerking van hen.
wat moet ik dan doen? ze daar gratis laten wonen in hun caravaneke en wachten tot het huis helemaal verkrot is.

bambipower

#18 , 04 mei 2016 18:25

ik denk dat u best een advokaat neemt. De wet zit tegen u... en uw huurders kunnen dit veel te lang trekken. Langer dan dat de burgemeester u tijd zal geven om de nodige aanpassingen te doen.

Reclame

sloeberken

#19 , 04 mei 2016 19:10

Zoals al gezegd u hebt de wet op verschillende punten overtreden, wat tegen u kan gebruikt worden.
Ga eens rustig een gesprek aan met u huurders, en tracht tot een oplossing te komen. Bij een akkoord zet je het best op papier.
Indien je naar de vrederechter moet trekken, kan het enkele maanden duren, met eventuele schadevergoedingen tot gevolg.

bosprocureur

#20 , 04 mei 2016 22:03

Is overbodig nog enige uitleg te verschaffen, TS kan de wet beter. Hij betaald liever alle huurgelden terug.

Is tenslotte de huurder die het huurcontract nietig moet laten verklaren, verhuurder gaat bij vrederechter pleiten dat hij een huisjesmelker is?.

Ik zou toch nog eens het antwoord #14 van Scorpioen herlezen. De huurders behouden hun domicilie tegen alle logica in. Dan is het maar normaal dat hij een oplossing zoekt, en die ligt bij de vrederechter. En inderdaad, het is in dit geval aan de verhuurder om zijn ex-huurders te laten uitdrijven.

sloeberken

#21 , 05 mei 2016 07:19

Is overbodig nog enige uitleg te verschaffen, TS kan de wet beter. Hij betaald liever alle huurgelden terug.

Is tenslotte de huurder die het huurcontract nietig moet laten verklaren, verhuurder gaat bij vrederechter pleiten dat hij een huisjesmelker is?.

Ik zou toch nog eens het antwoord #14 van Scorpioen herlezen. De huurders behouden hun domicilie tegen alle logica in. Dan is het maar normaal dat hij een oplossing zoekt, en die ligt bij de vrederechter. En inderdaad, het is in dit geval aan de verhuurder om zijn ex-huurders te laten uitdrijven.
Wie verhuurt er een woning die niet conform is met de vlaamse wooncode, welke niet beantwoord aan de veiligheid en gezondheid van zijn huurders.
Wie sjoemeld er met huurcontracten. Artikel 2 van de huurwet is van dwingend recht.
Als wij een auto in verkeer brengen moet hij ook beantwoorden aan de technische keuring.

Artikel 15 paragraaf 1 van de Vlaamse wooncode somt de kosten op die verhaald kunnen worden op de eigenaar. Dit zijn met name, de kosten van ontruiming, de verhuiskosten, de kosten van stockage van meubilair, de installatiekosten in de nieuwe woning en de huur van de nieuwe woning waarbij de huurder evenwel instaat voor een gedeelte van de huur dat 20 procent van zijn of haar maandelijks beschikbaar inkomen bedraagt. Deze verhaalbaarheid van de huurkosten wordt beperkt tot maximum een jaar.

http://www.elfri.be/de-hoorplicht-bij-o ... verklaring

sloeberken

#22 , 05 mei 2016 08:47

4. De meeste rechters oordelen dat de onbewoonbaarverklaring door de burgemeester hoe dan ook betekent dat er een einde gekomen is aan de huurovereenkomst door het juridisch tenietgaan van het voorwerp van de overeenkomst. Vanaf dan is de huurder dus iemand die het goed bezet zonder titel noch recht. De eigenaar kan zich tot de vrederechter wenden en machtiging vragen om tot uitdrijving over te gaan.
De huurder heeft twee mogelijkheden,

1 - de herstelling eisen.
2 - de ontbinding van het huurcontract met schadevergoeding.

Deze regels zijn van dwingend recht.
Het merendeel van rechtsregels is van dwingend recht. Dit wil zeggen regels waarvan niet afgeweken mag worden.

Jo1964han
Topic Starter

#23 , 05 mei 2016 09:40

'de herstelling eisen' ik zou wel willen maar ze laten me er niet in.ik heb meermaals gevraagd om langs te komen met een electricien om het probleem met de elektriciteit op te lossen maar ze reageren daar gewoon weg niet op.

'de ontbinding van het huurcontract met schadevergoeding'.
dat doen ze niet. in tegendeel . ze gaan gewoon camperen in een caravan op het terrein terwijl ze wel elektriciteit aftappen van de electriciteitskast die later de oorzaak was van onbewoonbaarverklaring

de huurders hebben in al die tijd nooit iets laten weten dat er gebreken waren of dat er werken zijn geweest niet per telefoon en niet per AS, niks.
electritieits werken hebben ze zonder mijn medeweten zelf gedaan . ze hebben zelf draden bij getrokken,te zware toestellen op het net gehangen.
heel de electriciteits kast is 1 puinhoop en achteraf gaan ze klagen dat het niet veilig is omdat er een deksel van de zekeringkast weg is;

ze hebben gewoon op eigen initiatief een nieuwe boiler geplaatst en aangesloten. ik wist daar niks van.ze hebben me nooit laten weten dat er een probleem was met dit toestel. de boiler is trouwens helemaal verkeerd aangesloten (slechte verluchtings buis) vandaar gevaar voor gezondheid.

stopcontacten waren gewoon uit de muur getrokken,ruiten waren kapot,.de touwen van de rolluiken waren doorgesneden.
en nu kom jij mij vertellen dat ik een huis verhuur dat niet conform is terwijl ze zelf de boel verkloot hebben;komaan zeg;

en ik zou hen nu een schadevergoeding moeten betalen.gij zijt ook de plezantste thuis zeker.

mava105

#24 , 05 mei 2016 10:09

Artikel 15 paragraaf 1 van de Vlaamse wooncode somt de kosten op die verhaald kunnen worden op de eigenaar.
Maar dat is geen verplichting.

sloeberken

#25 , 05 mei 2016 12:30

Het fijt is als verhuurder naar de vrederechter trekt, dit op tafel komt.

chantika

#26 , 05 mei 2016 14:13

hoe krijgen ik deze mensen nu in godsnaam weg.
ik wil de boel zo snel mogelijk verkopen , maar dit is niet mogelijk zolang zij daar nog wonen.
Wat moet ik doen?

.

Dat er iemand in woont maakt nies uit om dat te verkopen. Stel het openbaar te koop zo ben je er rap van af.

Geen EPC verplicht
• Een onbewoonbaar verklaarde woning

Al de kosten die je er zou aan doen zijn verloren. Nieuwe eigenaar breekt het volledig af of een grondige restauratie.

Terug naar “Huren”