Dag forummers,
Ik had graag advies gewild, betreffende de lastige woonsituatie van mijn zus. Ik neem trouwens de communicatie met de verhuurder op mezelf, omdat mijn zus en haar partner gewoon te mild zijn en niet durven in te gaan op de huisbaas. Mijn excuses voor de lange tekst!
Situatie: Ze huren nu al een jaar een appartement, hebben 1 kind en nog 1tje op komst, ze hebben een contract van 3 jaar. Ze huren een woning die een immokantoor heeft opgekocht.
Gebreken: Nu zijn er een aantal gebreken in de woning. Ik heb eerst de lijst geraadpleegd online op de site van Wonen Vlaanderen, waarop ze 'ja' geantwoord hebben op de volgende gebreken:
- geen verluchtingsmogelijkheid in de badkamer (defecte ventilator)
- defecte kookplaat wegens ouderdom (ze gebruiken nu een 'meeneem' kookplaat die ze gekocht hebben)
-> onveilige gasinstallatie
-> er kan maar 1 toestel in het stopcontact zitten in de keuken anders ontstaat er kortsluiting
- schimmel op plafond en muren
- ongedierte in de gemeenschappelijke ruimtes (ratten, ook gezien door de bovenburen die regelmatig vergif strooien)
Na veel gelezen te hebben op dit forum en op Wonen Vlaanderen, heb ik ze een brief en email gestuurd waarop de gebreken kenbaar worden gemaakt en met de vraag deze te herstellen. Hiervoor hadden ze mondeling al kenbaar gemaakt dat er defecten zijn in de woning, dit hadden ze telkens afgewimpeld en gezegd 'we nemen wel contact op' of 'herstel het en stuur ons de factuur'. Maar zo'n factuur kunnen ze altijd wel betwisten of claimen dat het geen genoodzaakte herstellingen waren.
Het Immo kantoor antwoordde vervolgens op mijn email dat ze enkel de ventilator zullen komen repareren. Over de kookplaat zeggen ze dat de huurders tijdens de jaarlijkse controle van de gasmaatschappij de kookplaat moeten laten nakijken en de gebreken dienen te laten vaststellen door hen.
Ik huur zelf ook een woning en nog nooit heeft de gasmaatschappij mijn toestellen nagekeken, zij checken enkel de gasketel. Dit klopt volgens mij dus niet en ik heb het gevoel dat ze hen proberen af te wimpelen. Mijn kookplaat is ook eens defect geweest, na 1 telefoontje met mijn huisbaas en Van den Borre stond een week later voor de deur.
Verder over de schimmel wordt er niets vermeld over een afspraak en het ongedierte wordt ontkend.
Ik heb ook hier dus op geantwoord en ook vermeld dat er anders hulp ingeschakeld zal worden door rechtsbijstand en de gemeente. Vervolgens heeft het Immo kantoor de echtgenoot gebeld (op een misnoegde toon) en gezegd dat zij het contract mogen opzeggen zonder contractbreuk. Ik heb teruggebeld met de vraag het voorstel op email of brief te zetten, zodat we hiermee verder kunnen.
Graag had ik nu jullie kennis en advies ingeroepen.
Wat adviseert u deze mensen? Ze gaan volgende week ook naar de huurdersbond voor advies.
Bedankt alvast!