Bewijsstukken recht op woonbonus 2014

vraagteken1
Topic Starter

Bewijsstukken recht op woonbonus 2014

#1 , 28 apr 2016 18:05

mijn situatie is als volgt:

akte laten verlijden op 05/12/2014 maar door een contractuele belemmering (verkoper wou het huis pas in januari verlaten) kon ik pas in de woning trekken op 17 januari 2015 en aldus ook dan pas mijn domicilie verleggen.

Deze voorwaarde voor de verkoop is opgenomen in onze akte dat wij als kopers niet in staat waren voor 31/12/14 de woning te betrekken.

Volgens de omschrijving die ik lees op verschillende bronnen hebben wij hierdoor wel degelijk recht op de woonbonus zoals die tot 31/12/14 was ?

Nu is mijn vraag : moet ik bij mijn belastingaangifte bewijsstukken toevoegen zoals mails en de verkoop akte dat wij ons beroepen op een contractuele belemmering of is dit niet nodig ? En zal de fiscus zelf indien nodig ons om deze bewijsstukken vragen ?

ik wil vermijden dat ik mijn belastingaangifte indien met de veronderstelling dat ik mijn fiscaal voordeel krijg maar dat ik er koudweg geen zal krijgen.

Indien ik meer uitleg moet geven, stel maar raak.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Billybob

#2 , 28 apr 2016 23:47

Welke is de aanvangsdatum van de lening?

Bij te voegen:
- betalingsattest 2015
- basisattest
- korte zelfgeschreven brief waarin de situatie wordt uitgelegd (woning pas in 2015 kunnen betrekken omwille van verkoper, bla bla bla) en verwijzen naar de bewijsstukken hiervan
- de bewijsstukken zelf

Inscannen en toevoegen aan uw aangifte TAXONWEB, of anders bij de papieren aangifte.

Het eerste jaar kijken ze toch altijd de lening na, en dan is het beter van de documenten van de eerste keer erbij te voegen. Is eigenlijk altijd aangeraden.

Het argument 'als ze ze nodig hebben moeten ze ze maar vragen' (om dan nadien te reclameren dat de belastingdienst om die documenten vraagt) is eigenlijk onzin :). Het is niet verplicht bijlagen bij te voegen, maar als ze ze moeten vragen, dan duurt het langer eer ge uw afrekening (en uw centen) hebt.

PS: vergeet dat basisattest niet mee te sturen. Zonder dit document is uw lening NIET aftrekbaar!

vraagteken1
Topic Starter

#3 , 29 apr 2016 12:16

Bedankt voor uw snelle antwoord.

Wat bedoelt u met basisattest ?

De lening is afgesloten eind 2014, voor precieze datum zou ik vanavond eens moeten kijken. We hebben allesinds elke maand van 2015 aflossing gedaan.

Is dat ook belangrijk ?

Reclame

Billybob

#4 , 02 mei 2016 14:36

Dat is een speciaal attest dat de bank u geeft. Hierop staat:

- doel
- duur
- bedrag
- hoeveel hypothecair

Dit wordt éénmalig aan u gegeven. Het moet alleen de eerste keer bij de aangifte gevoegd worden. Vergeet dit niet!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”