Aankoop namaakgoederen - Brief SNB React

JPV
Juridisch actief: Ja

Re: Aankoop namaakgoederen - Brief SNB React

#46 , 28 apr 2016 10:29

ik denk dat de aard van de advertentie waarbij gekocht werd essentieel is. Veel van die ali-baba advertenties zijn zo slecht opgesteld dat je moeilijk nog van goeder trouw kan spreken imho.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#47 , 28 apr 2016 10:33

Dat parkeren is een totaal andere zaak, dat kan en zou je met u eigen ogen moeten gezien hebben. Het is bij velen geweten dat deze die namaak maken zeer vernuftig tewerk gaan. Hoe kan een consument die online iets koop, weten of dit namaak is of niet.
U zegt het hier allemaal zelf! Ik zou moeten geweten hebben dat ik fout parkeerde door beter op te letten, beter na te kijken. Wel, de koper van namaakgoederen zou op de hoogte moten zijn dat er namaak op de markt is en beter moeten opletten, nakijken dat hij geen namaak koopt, zeker als het om zaken als horloges, juwelen, kledij, schoenen, etc... gaat. Volledig gelijkaardig dus.[/quote]
Anyway, topic starter is helemaal niet verplicht om op de uitnodiging van SNB in te gaan, en proberen zichzelf vrij te pleiten voor de rechtbank... Kijken of zij akkoord gaan met "ter goeder trouw"...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV

#48 , 28 apr 2016 10:39

Het ging hier dacht ik ook over meerdere exemplaren van hetzelfde kleur van eenzelfde horloge. Leg die goede trouw dan maar uit aan de rechter...

Reclame

giserke

#49 , 28 apr 2016 10:46

Onwetendheid vs 'ter goede trouw' iets kopen, wat is het verschil?
Als ik verkeerd parkeer terwijl ik oprecht dacht goed geparkeerd te staan, ben ik ook "ter goeder trouw", maar zal ik toch de parkeerboete moeten betalen. Met "ter goeder trouw" kom je dus niet altijd weg... Ook hier niet. Net zoals ik na zo'n parkeerboete in het vervolg extra ga uitkijken als ik parkeer, zal iemand die namaak gekocht heeft, in het vervolg dubbel checken of hij niet in de problemen kan komen...
'Ter goede trouw' heeft niks met het verkeer te maken. En het is ook geen vergelijk met dit onderwerp.

Er bestaat een verkeersreglement waar je U moet aan houden. Die verkeersregels staan duidelijk omschreven.
Als op het terrein de signalisatie verkeerd of slecht werd aangebracht = vrijspraak.

Web shops waar je bij koopt, kun je maar lezen wat er staat als omschrijving, en kijken naar de foto die ze tonen. Als je het koopt, en bij het versturen blijkt er een logo van een merk op te staan, waardoor je met namaak te maken hebt, kun je daar niks aan doen.

giserke

#50 , 28 apr 2016 10:46

ik denk dat de aard van de advertentie waarbij gekocht werd essentieel is. Veel van die ali-baba advertenties zijn zo slecht opgesteld dat je moeilijk nog van goeder trouw kan spreken imho.
Dan moet de FOD economie en Interpol optreden tegen die webshops.

giserke

#51 , 28 apr 2016 10:48

Het ging hier dacht ik ook over meerdere exemplaren van hetzelfde kleur van eenzelfde horloge. Leg die goede trouw dan maar uit aan de rechter...
6 exemplaren. Voor de kinderen, voor moeder de vrouw, een in reserve .... Als het een doos van 100 stuks was geweest had je gelijk.

giserke

#52 , 28 apr 2016 10:53

De officiële producent mandateert SNB om de betrapte aankopers van namaak te vervolgen overeenkomstig de artikelen op fraude, aankoop namaak, intentie tot verkoop (op basis van aangekocht aantal) en geleden schade bewijsbaar op basis van de problematiek rond art. 1382-1384 BW
Art. 1382. Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.

Art. 1383. Ieder is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke hij door zijn daad, maar ook voor die welke hij door zijn nalatigheid of door zijn onvoorzichtigheid heeft veroorzaakt.

Art. 1384. Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van zaken die men onder zijn bewaring heeft.
(De vader en de moeder zijn aansprakelijk voor de schade veroorzaakt door hun minderjarige kinderen.) <W 06-07-1977, art. 1>
De meesters en zij die anderen aanstellen, voor de schade door hun dienstboden en aangestelden veroorzaakt in de bediening waartoe zij hen gebezigd hebben.
De onderwijzers en de ambachtslieden, voor de schade door hun leerlingen en leerjongens veroorzaakt gedurende de tijd dat deze onder hun toezicht staan.
De hierboven geregelde aansprakelijkheid houdt op, indien de ouders, onderwijzers en ambachtslieden bewijzen dat zij de daad welke tot die aansprakelijkheid aanleiding geeft, niet hebben kunnen beletten.
Case closed.
Case verre van closed. In uw opzet wordt iedereen die slachtoffer is van oplichterij behandeld als dader of medeplichtigheid aan misdaden.
Iemand die iets koopt in vertrouwen, waarvan hij op de advertentie van de web hop niet kan zien dat het namaak is, heeft niet aan piraterij gedaan.

Alles hangt af van de advertentie prijs en de info/ foto die er bij staat. Als je ziet met welke winstmarges Chinese rommel hier wordt verkocht is dat om achterover te vallen. iets van 10€ hier daar rechtstreeks voor 4€ kopen is zeker geen abnormale prijs. Je mg niet vergeten dat daarbij nog eens invoerrechten en BTW bijkomt.
Laatst gewijzigd door giserke op 28 apr 2016 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV

#53 , 28 apr 2016 10:54

webshops zitten in China. Niet hier. Niet alle namaak in china is even illegaal, laat staan dat de FOD economie in zo'n geval zal optreden (gezien de makers ook geen Belgen zijn). de maker van het merk kan optreden waar het wil tegen wie het wil.

giserke

#54 , 28 apr 2016 10:59

Het zou niet de eerste keer zijn dat een FOD een website laat blokkeren met illegale goederen.
Aanbieders van illegale goederen worden aan de lopende band geblokkeerd zie maar naar Silkroad.

JPV

#55 , 28 apr 2016 11:01

Het zou niet de eerste keer zijn dat een FOD een website laat blokkeren met illegale goederen.
FOD blokkeert ook ebay niet. Ali Baba is op zich niet illegaal, hé.

sloeberken

#56 , 28 apr 2016 11:01

webshops zitten in China. Niet hier. Niet alle namaak in china is even illegaal, laat staan dat de FOD economie in zo'n geval zal optreden (gezien de makers ook geen Belgen zijn). de maker van het merk kan optreden waar het wil tegen wie het wil.
Dan is het aan het merk om op te treden tegen de juiste overtreders, en niet handelen zoals SNB nu doet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV

#57 , 28 apr 2016 11:06

Dan is het aan het merk om op te treden tegen de juiste overtreders, en niet handelen zoals SNB nu doet.
SNB heeft het recht te oordelen dat de OP haar belangen heeft geschaad en een minnelijke regeling voorstellen. De OP heeft het recht daar van af te wijken. Je hebt gelijk dat het een dubbeltje op z'n kant is in dit geval (het persoonlijk gebruik is rekbaar, maar wordt hier imho overrokken), maar ik zou alvast sterk opzien tegenover de mogelijke veroordeling door de rechtbank (met bijkomende kosten) en dan ook maar vlug betalen.

(en ik ben blij dat velen dat effectief doen, want anders is de kost voor de gemeenschap een héél stuk groter, zelfs al betalen al die mensen/SNB de gerechtskosten...)

Weo

#58 , 28 apr 2016 11:20

Ik kan je verzekeren dat merken dit ook effectief doen. Het is een strijd die op verschillende fronten wordt gevoerd.
Zulke aanbieders offline halen is echter makkelijker gezegd dan gedaan. En zelfs al haal je een bepaalde site offline, wordt een bepaalde aanbieder geschrapt van Facebook, dan staan ze er een dag later terug met een nieuwe site, account, ...

Niet enkel het aanbod moet bestreden worden. Als de vraag opdroogt, zullen er ook aanbieders verdwijnen. De vraag laten opdrogen kan je enkel door mensen te laten beseffen dat ze namaak kopen en dat dit niet toegestaan is. Dat doe je door preventieve campagnes te voeren en door mensen die namaak kochten aan te spreken voor de schade die bedrijven hierdoor hebben geleden.

sloeberken

#59 , 28 apr 2016 11:48

Ik kan je verzekeren dat merken dit ook effectief doen. Het is een strijd die op verschillende fronten wordt gevoerd.
Zulke aanbieders offline halen is echter makkelijker gezegd dan gedaan. En zelfs al haal je een bepaalde site offline, wordt een bepaalde aanbieder geschrapt van Facebook, dan staan ze er een dag later terug met een nieuwe site, account, ...

Niet enkel het aanbod moet bestreden worden. Als de vraag opdroogt, zullen er ook aanbieders verdwijnen. De vraag laten opdrogen kan je enkel door mensen te laten beseffen dat ze namaak kopen en dat dit niet toegestaan is. Dat doe je door preventieve campagnes te voeren en door mensen die namaak kochten aan te spreken voor de schade die bedrijven hierdoor hebben geleden.
Daar ben ik het totaal mee eens ook met JVP, het feit is hier dat die minnelijke schikking niet in verhouding is, koop je om €20 of €1000 hun tarief is zelfde. Is SNb wettelijk gerechtigd om deze minnelijke vordering op te eisen, met dreiging van gerechtelijke stappen.
Twee jaar geleden heeft mijn zoon zich laten oplichten door een particulier die een iPhone verkocht, was een namaak.
Ermee naar de politie geweest, zoon was iPhone kwijt (geen boete) en verkoper is gestraft.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#60 , 28 apr 2016 13:19

Er bestaat een verkeersreglement waar je U moet aan houden.
Er bestaat ook een wet op handel in namaak waar je je moet aan houden. Ik zie niet in waarom naïviteit of onwetendheid WEL een argument zou zijn als het om handel in namaak gaat, maar GEEN argument als het over het verkeer gaat? Waar kan ik terugvinden voor welk soort overtredingen "ontwetendheid" kan inroepen als excuus, en bij welke niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”