Ik blijf bij mijn eerder bericht.
Let wel, ik doel vooral op de hypothese dat de buurman die voor overlast zorgt dezelfde verhuurder heeft als de persoon die hier de vraag stelt. Zoals ook op deze website (
https://www.lebonbail.be/nl/articles/is ... ondervindt) staat te lezen, is de verhuurder in principe niet aansprakelijk voor feitelijke stoornissen door derden, maar - zo schrijft men, mijns inziens terecht - "Aan de andere kant is de vraag heel wat complexer in het geval van feitelijke stoornissen door derden die
dezelfde verhuurder hebben."
Het burgerlijk wetboek verplicht iedere verhuurder om zijn huurders het rustig genot te verschaffen, en dus ook alle maatregelen te treffen om een eventuele verstoring van dat genot te treffen. Indien de storing wordt veroorzaakt door een andere huurder (van dezelfde verhuurder) kan de verhuurder mijns inziens de ontbinding vragen ten opzichte van de storende huurder (die immers zijn huurcontract niet te goeder trouw uitvoert).
In die hypothese en in dat opzicht meen ik dat de persoon die hier de vraag stelt, zich tot de huisvestingsmaatschappij kan wenden, met de eis om het probleem op te lossen. De huisvestingsmaatschappij heeft het recht de huur te ontbinden met de storende huurder en heeft ten aanzien van de "goede" huurder ook die plicht.
Indien de huisvestingsmaatschappij niet de gepaste maatregelen treft, terwijl zij wel over de mogelijkheid ertoe beschikt, blijft ze in gebreke in verhouding tot de "goede" huurder, en kan die laatste wel degelijk een schadevergoeding vragen voor het mingenot dat daar het gevolg van is (art. 1382 BW: fout, schade & oorzakelijk verband).
Of andere huurders al dan niet klagen over hetzelfde probleem, staat daar overigens volledig los van (= principe van de relativiteit van overeenkomsten).
---
Indien de storende buurman niet dezelfde verhuurder heeft, kan de vraagsteller hier zich overigens wel degelijk rechtstreeks wenden tot de eigenaar van het appartement dat de storende buurman betrekt. Ik verwijs daarvoor naar de cursus van H. VANDENBERGHE, Goederenrecht, Leuven, Acco, 2005, (pagina kan ik me niet precies herinneren, maar wordt besproken in het onderdeel over "de leer van de burenhinder", waar prof. VANDENBERGHE een aantal arresten bespreekt van het Hof van Cassatie)