koper houd zich niet aan de aankoop tussen particulieren (contractbreuk)

fir3wulf
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Re: koper houd zich niet aan de aankoop tussen particulieren (contractbreuk)

#16 , 24 apr 2016 12:39

Allereerst de specs:
i7 3770k
16gb corsair vengeance pro
Gtx 970 asus
2Tb hdd
Corsair h100i
Corsair carbide air 540

Het wss een zelf samengestelde high end gaming pc.

Het grootste gedeelte van de pc was nog in garantie.
De totale prijs waaraan ik hem verkocht was €1000.
Hij had zelf die 300 voorgesteld als ik mij niet vergis.

Was uiteraard een eenmalige verkoop, ik verkocht mijn eigen persoonlijke pc, er stond bij de advertentie ook bij dat ik hem enkel wegdeed omdat ik op die moment dringend geld nodig had om in mijn wagen te steken.

Op de uitnodiging staat dat ik niet verplicht kan worden mezelf te beschuldigen, na bekendmaking van uw identiteit een verklaring af te leggen, te antwoorden op de vragen of te zwijgen.
Het recht om voor het verhoor contact te hebben met een advocaat naar keuze en dat hoe dan ook geacht wordt dat ik dit gedaan heb voor het verhoor.
Dat ik op dit moment mag gaan en staan waar ik wil.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#17 , 24 apr 2016 13:42

dan lijkt me er niks aan de hand. Pc is idd high-end, dus prijs is zeker verantwoord (en gezien de specs zal het effectief wel over een tweedehandse gaan).

Franciscus

#18 , 25 apr 2016 00:00

Wat de juridische kant betreft hier de Saldus wetgeving die ik ergens anders al heb geschreven:
Zie onderaan.
Zorg dat uw alles chronologisch ( via een rekenblad vb) heb uitgeschreven wie wat wanneer heeft gedaan gezegd geschreven gebeld enz
Als u dat in kolommen zet met in de eerste rij de datum - soort contact telefoon mail brief dan vb vrager en dan ontvanger- bericht inhoud - bericht reactie datum en uur reactie
Alle maar dan ook alle elementen die kunnen uitgeprint worden te beginnen met deze lijst krijgen een nummer
bijlage een chronologische lijst dd
bijlage twee advertentie in blad x dd
bijlage drie advertentie op web dd
bijlage vier enz enz
Dit alles geeft u in duplo af aan de politie ( paraaf op elk blad) en vraag de politieambtenaar ook te paraferen.
Elk blad genummerd als 1 van 25 ..2/25 enz enz.
Uzelf houdt een van beide exemplaren.

PS een vader die weet wat hij doet en schrijft dat u onderwerpen verkoop ... ??? Lapsus van hem of van u ????

U mag tevens in uw verklaring laten opnemen dat u niet zal aarzelen als andere partij u op enerlei wijze blijft lastig vallen u niet zal aarzelen aangifte (klacht) wegens belaging ( stalking) of indien het zover komt voor tergend en roekeloos geding.

Indien uw info correct is zal de zaak, mijn vermoeden, zal geseponeerd worden.
U hoeft geen geld terug te geven.
Dan zal de zoon niet de vader want daar hebt u geen zaken mee en ook niet gedaan maar naar de bevoegde rechtbank moeten stappen.
Laat mem maar uitzoeken wie dan bevoegd is.

Salduz regeling.
Cat een
als getuige slachtoffer benadeelde
Cat twee als 'verdachte' feit geen 'aanhouding' mogelijk dus feiten lage bestraffing <1 jaar en alles van verkeer
Cat drie als verdachte... u krijgt de raad SCHRIFTELIJK dat u voorafgaandelijk een advocaat mag raadplegen u bent NIET van uw vrijheid beroofd feit = > 1 jaar
Cat vier als verdachte van hun vrijheid beroofd => 1 jaar of <1jaar of verkeer
De reden van het verhoor wordt in termen artikels wetgeving medegedeeld. In die gevallen is uitnodiging schriftelijk gezien parket dit heeft opgelegd.

Uiteraard is dit steeds voor een EERSTE verhoor in een zaak. Dus niet voor strafuitvoering intake gesprek of voor een verkeersboete of voor een gevangenisbriefje of voor een adresinschrijving enz enz ....
Telefonisch geeft men GEEN info aan iemand die men niet persoonlijk kent, lijkt me logisch.
U kan wel een andere verhoorder wensen maar niet eisen.
U kan dat wel vermelden in uw verhoor met opgaaf van reden.
Voor cat 1-2-3 is er bij verhoor geen advocaat toegelaten tenzij beslissing magistraat.
PS indien er een familieband is of voorgaand probleem kan u steeds contact opnemen met de politieteammanager (hoofd interventie en dienst klachten en aangifte).
Er is nl niemand mee gebaat als een verhoor moeilijk wordt om die reden, zeker u niet.
cursief : was een antwoord bij een andere topic
Maar u hebt zwijgrecht ..... edoch ik denk dat indien er een aantal bewijzen of vermoedens zijn dit rechtstreeks zal resulteren in de volgende fase van de gerechtelijke procedure.

Reclame

fir3wulf
Topic Starter

#19 , 26 apr 2016 21:25

Ja het verkoopsbericht op de Facebookgroep vind ik niet meer terug, die worden verwijderd na een tijd op verkocht gestaan te hebben.

Er is me elders de raad gegeven eventueel voor te stellen om een
deel terug te betalen (de helft ofzo) als tegemoetkoming)

Franciscus

#20 , 26 apr 2016 21:42

Waarom? De wet is duidelijk.

fir3wulf
Topic Starter

#21 , 27 apr 2016 00:11

Gewoon kwestie van eventuele goodwill te tonen? Alez, het was maar een voorstel.
Maarja in elk geval, ik was inderdaad van zin om alles mooi onder elkaar af te drukken en minimale notities erbij te plaatsen. Wel jammer dat ik op het originele verkoopsbericht niet meer kan komen van fb. Nuja geen idee of het zo belangrijk is, heb alle andere conversaties op fb en mails van de vader nog wel.

Vandebos

#22 , 27 apr 2016 08:43

U hoeft niets terug te betalen, de essentie van een voorschot is juist de koper te garanderen dat de verkoper het product voor hem opzij houdt en de verkoper te garanderen dat hij bij eenzijdige verbreking een financiële genoegdoening heeft voor de verloren tijd en waardederving van het gereserveerde goed.

LeenW

#23 , 27 apr 2016 10:58

Goodwill zou ik niet meer hebben bij iemand die u onterecht beschuldigd van fraude. Een tegenklacht wegens belaging als hij niet ophoudt met zijn mails lijkt mij een betere oplossing.

sloeberken

#24 , 27 apr 2016 11:08

Toch een beetje opletten, we kennen het ganse dossier niet, we horen maar één partij. TS zal zelf moeten uitmaken wat hij ermee doet.

Wat gaat er gebeuren als de koper uiteindelijk toch beslist tot de aankoop. Hij is verkocht in onderdelen...!!!
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW

#25 , 27 apr 2016 11:15

Toch een beetje opletten, we kennen het ganse dossier niet, we horen maar één partij. TS zal zelf moeten uitmaken wat hij ermee doet.

Wat gaat er gebeuren als de koper uiteindelijk toch beslist tot de aankoop. Hij is verkocht in onderdelen...!!!
Ik ga ervan uit dat TS het volledige verhaal vertelt, het zou dom zijn dat niet te doen want dan is het advies navenant.

Koper heeft niets meer te zeggen, hij heeft eenzijdig de koop verbroken.

sloeberken

#26 , 27 apr 2016 11:44

Heb meer dan 25 jaar als zelfstandige in vak gezeten, als ik alles uitreken aan de nieuwprijs van nu kom ik op een bedrag van rond de €1300 met 2 jaar garantie. Zo een pc van 3 jaar of meer heeft maar een waarde van 1/3 van de prijs. PC en onderdelen zakken snelst in prijs.
Doet hier weinig terzake maar wou het toch even vermelden.

Vandebos

#27 , 27 apr 2016 14:15

Dan zal het toestel nieuwprijs toen rond de € 1800 - € 2200 gekost hebben. Corsair is kwaliteitsmateriaal en daalt bijgevolg niet zo snel in waarde als de standaard brol die merken in hun lopende band toestellen plaatsen.

Standaard boekhoudkundige afschrijving daarop toepassen lijkt me dan ook niet aangewezen.

sloeberken

#28 , 27 apr 2016 14:47

i7 3770k €350 verouderd nu Intel - Intel Core i7 4790 - 3.6 GHz - 4 cores - 8 thread... €350
16gb corsair vengeance pro € 85 2400 mhz
Gtx 970 asus €350
2Tb hdd € 95 WD
Corsair h100i €125 overbodige cooling
Corsair carbide air 540 €150 case

Moederbord staat er niet bij €150 Asus

Totaal: €1305 alles 2 jaar garantie.

fir3wulf
Topic Starter

#29 , 01 mei 2016 12:35

Toch ongelofelijk dat er nog mensen zijn die denken dat ik hierom zou liegen.
Ik leg hier gewoon de feiten op tafel, niets meer en niets minder en vroeg enkel wie er in zijn recht zou zijn in deze situatie, wat voor baat heb ik daar nu bij moest ik liegen?

Nu ik vandaag alle berichten heb teruggelezen begin ik meer en meer te denken dat deze "zaak" gewoon geen grond heeft.

In de mails stelt de vader zelfs dat ik aan "hen" een pc beloofd heb en dat hij "zijn" geld terugwil, hoewel hij er niets mee te maken heeft buiten dat het om zijn zoon gaat.

Ja en wat de pc betreft, het gaat niet om de nieuwprijs van nu maar op het moment dat deze verkocht werd, dus in augustus vorig jaar was deze meer waard dan nu uiteraard. Ik heb zeker al niet teveel gevraagd, ik weet wat ik zelf betaald heb en ben ook genoeg op de hoogte van de actuele prijzen op die moment vooraleer ik iets verder verkoop.

trouwens de prijs is hier toch niet de kwestie? De koper was daar mee akkoord en de andere kopers die ik heb af moeten wimpelen ook.

LeenW

#30 , 01 mei 2016 12:53

Klopt volledig.

Terug naar “Andere”