Beste
Een maand geleden is mijn vriendin in haar vorig appartement uitgetrokken. Tijdens de verhuis hebben we ook een wasmachine verhuisd op de correcte manier (waterkraan volledig afgesloten). Na het afkoppelen van het wasmachine hebben we nog met 5 mensen een paar uur in dat appartement liggen verhuizen zonder dat er iets van kranen openstond of er ergens water lekte.
Een paar dagen later belde haar toenmalige huisbaas dat er waterschade in het appartement was omdat de kraan van het afgekoppelde wasmachine was blijven openstaan. De huisbaas was toen op de hoogte dat ze al uit het appartement getrokken was en had zelf een sleutel, dus hij was in het appartement geweest. Voor hetzelfde geld had hij die kraan zelf opengezet om de geld te kunnen trekken van de verzekering doordat hij een sleutel heeft en wist dat er niemand in het appartement zat, maar dit valt niet te bewijzen en ik wil ook niet zomaar iemand beschuldigen uiteraard.
Nadat hij ons op de hoogte had gesteld zijn we meteen naar daar gegaan. De kraan was ondertussen al dichtgedraaid door de huisbaas. Water was van boven door de muur heen gesijpeld en in de houten meubels van de keuken getrokken, waardoor deze vrij beschadigd was. Mijn vriendin heeft toen meteen haar verzekering op de hoogte gebracht. Er is ook iemand van de verzekering komen kijken om foto's te nemen van alles.
Uiteindelijk heeft het 3 weken geduurd vooraleer de huisbaas iets via zijn verzekering heeft laten weten. Hij had al een bestek etc laten opmaken zonder dat er een expert de schade was komen opmeten. Uiteindelijk heeft hij er werk van gemaakt omdat mijn vriendin haar verzekering er achter zat.
Nu betaalt zijn verzekering het terug, maar wil hij het franchisebedrag van 245EUR dat hij niet van de verzekering terugkrijgt van haar huurwaarborg afhouden.
Ze is verzekerd voor brandschade, maar de verhuurder gaf wel altijd mee dat er 'afstand van verhaal' is in gevallen zoals dit.
Nochtans zegt haar verzekering dat ze met alles in orde is en was en dat de verhuurder geen enkel recht heeft om die franchise van haar huurwaarborg af te houden. Dit mag volgens hen alleen als zijn verzekering haar aansprakelijk stelt, wat tot nu toe nog niet gebeurd is.
Als ze heel haar huurwaarborg terug wilt moet het waarschijnlijk via het vredegerecht gebeuren, mits de verhuurder niet wil toegeven op die 245EUR.
Nu is mijn vraag, is dit de moeite om mee naar het vredegerecht te gaan? Staat ze hier in haar recht, of heeft de verhuurder gelijk? + hoeveel tijd gaat er over zo een zaak via het vredegerecht en gaat dit veel kosten aan advocaten en dergelijke?