Kan meewerkende echtgenoot belastingschuld kwijtraken?

peter kvm

Re: Kan meewerkende echtgenoot belastingschuld kwijtraken?

#16 , 22 apr 2016 23:16

Failliet gaan zou op die manier nogal een lukratieve business worden, niet?
Wat doe je dan met de schuld van de lening, door beiden aangegaan enkel voor het vermogen van B. En B is toch bevrijd als A failliet gaat en verschoonbaar verklaard wordt. Zie het door mij aangehaalde arrest van Cassatie. Wat is het verschil met de belastingschuld?
Uw case is me niet heel duidelijk. Het gaat over een getrouwd koppel? Wat is het huwelijkscontract?

Hoe kan een getrouwde vrouw zonder huwelijkscontract een persoonlijk onroerend goed verwerven? Dat kan mi enkel door erfenis, wederbelegging van gelden uit erfenis of met eigen gelden verworven voor het huwelijk.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#17 , 23 apr 2016 09:57

Uit het arrest van Cassatie waarnaar ik verwees:

[De eiseres] beklemtoont dat het krediet dat de echtgenoten P.-B. in 1996 hoofdelijk hadden geopend, bestemd was voor de aankoop door [de verweerster] van het onverdeelde aandeel van haar zus C. in het gezamenlijk pand uit de nalatenschap van hun ouders, namelijk een aan [die verweerster] eigen onroerend goed, zodat het dus helemaal niet gaat om een schuld van de heer P. waarvoor [de verweerster] zich persoonlijk zou hebben verbonden.

peter kvm

#18 , 23 apr 2016 23:56

Het gaat hier dus om een "eigen goed" van mevrouw. Na haar verschoonbaarheid kan mijnheer niet meer aangesproken worden.

Topicstarter was wettelijk samenwonend met zijn gefailleerde vriendin. De vriendin is verschoonbaar en wordt niet meer aangesproken. De vriend kan evenmin aangesproken worden voor haar deel (kon sowieso niet gezien de scheiding van goederen bij wettelijke samenwoning).

Ik zie het probleem/verschil niet? TS wordt evenmin aangesproken voor haar deel, hij moet enkel zijn deel van de aanslag betalen.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#19 , 24 apr 2016 10:22

Het gaat hier dus om een "eigen goed" van mevrouw. Na haar verschoonbaarheid kan mijnheer niet meer aangesproken worden.
Mijnheer gaat failliet en wordt verschoonbaar verklaard.

peter kvm

#20 , 25 apr 2016 09:44

De echtgenoot van de gefailleerde (geen huwelijkscontract gekend), ontvangt dit bericht met verzoek zijn aandeel in de gemeenschappelijke aanslag te betalen.
TOESTAND VAN UW BELASTINGSCHULD OP dd/dd/dddd
--
Nationaal nummer : xx.xx.xx.xxx.xx

Niettegenstaande het faillissement van uw echtgenoot, uitgesproken bij vonnis van dd/dd/dddd, blijft u, krachtens de fiscale en/of gemeenrechtelijke bepalingen, belastingschuldige voor bepaalde bedragen betreffende de aanslagen die vermeld worden in de hierbij gevoegde tabel.

Ik verzoek u om, binnen de vijftien dagen vanaf de datum van dit bericht, het totale bedrag van xxxx EUR over te maken op de hierboven vermelde postrekening van mijn kantoor.

Bij gebrek aan betaling zal ik mij verplicht zien het nog verschuldigde saldo in te vorderen met alle middelen van tenuitvoerlegging die de wet mij biedt. De aldus gemaakte bijkomende invorderingskosten zullen u worden aangerekend.

Tevens vestig ik uw aandacht op het feit dat, voor zover uw echtgenoot niet verschoonbaar zou worden verklaard, u naast het voormelde bedrag aan belastingen, tevens belastingschuldige blijft van de belastingen gevestigd uitsluitend op naam van uw echtgenoot, alsook voor het deel van de belasting in verband met zijn inkomsten. Dit vanzelfsprekend slechts voor zover u gehouden bent tot de betaling van deze belastingen krachtens de fiscale of gemeenrechtelijke bepalingen.

Voor meer inlichtingen kan u zich wenden tot het in dit bericht vermelde ontvangkantoor.

Met de meeste hoogachting.
De Ontvanger,

BIJLAGE : LIJST VAN DE AANSLAGEN EN VERSCHULDIGDE BEDRAGEN

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”