In november was ik van plan om een snelcursus bedrijfsbeheer te volgen, om naast mijn vast beroep een webshop te kunnen opstarten. Ik kwam op een site terecht van X vzw. Zij bieden die cursus aan en aan de hand van een aantal "klikjes" kon je een aanmelding doen tot inschrijving. Dat deed ik, en kreeg dan ook meteen een mail waarin mijn aanmelding bevestigd werd. Daarin stond ook, net zoals in hun algemene voorwaarden, dat er binnen de 14 dagen betaald diende te worden vooraleer mijn inschrijving geldig was.
Ik zag ook dat ik aan aanvraag kon doen voor de "kmo" portefeuille, en zo korting kon krijgen op het inschrijvingsgeld. Ik deed die aanvraag en wachtte af of ik inderdaad recht had op vermindering. Al snel kreeg ik bericht dat mijn aanvraag was goedgekeurd en diende dus mijn deel (50% van het inschrijvingsgeld) te storten op de kmo portefeuille, en zij zouden dan het gehele bedrag doorsturen naar X vzw. Toen ik de dagen bekeek van de opleiding merkte ik op dat er twee dagen waren die ik onmogelijk kon vrij maken, dus zocht meteen op waar ik op andere dagen dezelfde cursus kon volgen.
Die vond ik bij een andere opleidingsschool.
Uiteraard betaald ik dus niets voor de ene cursus, aangezien ik van de verdere inschrijving ging afzien. Ook rondde ik de aanvraag van de kmo portefeuille niet af door geen storting te doen.
Ik kreeg geen bericht meer van hen, ook niet van X vzw.
Ik schreef me vervolgens in bij die andere opleidingsschool, vroeg daarvoor wel de bijdrage van de kmo portefeuille aan, betaald alles en beëindigde mijn cursus met vrucht in februari.
Nu kreeg ik vorige week een brief van een incasso bureau van 356€.
Na wat opzoekwerk zag ik dat het in opdracht was van X vzw.
Ik nam meteen contact op per mail met hen en met het incasso bureau.
Zij beweerden dat ik me inschreef voor de cursus, een aanvraag deed voor de kmo portefeuille (waar zij bericht van hadden gehad dat ik de aanvraag deed en dat het was goedgekeurd door hen, in afwachting van mijn betaling, waardoor ze bij X mijn inschrijving bevestigden...). Daarbij schreven ze dat het, aangezien de aanvraag voor de kmo portefeuille, het daardoor duidelijk was dat ik wel degelijk de cursus gevolgd heb bij hen.
Ik heb gereageerd dat dat onzin is. Ik ben daar nooit geweest, heb ook nooit aanmaningen gehad of betaalverzoeken en dan plots een brief van het incasso. Waarom zou ik trouwens 2 maal een cursus bedrijfsbeheer volgen??
Zij reageerden niet meer, maar wel het incasso bureau. dat ik wel degelijk moet betalen in opdracht van X vzw.
Wat nu? In hun algemene voorwaarden vind ik niets concreets terug ivm deze situatie.
Kan het incasso bureau mij verplichten tot betalen voor iets dat ik nooit kreeg?
Ik wil de kosten niet laten oplopen natuurlijk en wil ook geen raadsman moeten nemen, want dan ben ik denk ik, evenveel geld kwijt.