Algemene voorwaarden

Has722
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Algemene voorwaarden

#1 , 18 apr 2016 16:52

Beste forumleden

Als zelfstandig bakker heb ik sinds enkele dagen paar wijzigingen doorgevoerd op mijn Algemene Voorwaarden maar zit toch wel met enkele vragen.

1) Kunnen de algemene voorwaarden ingeroepen worden t.o.v. de klant of niet? Is dat juridisch wel mogelijk? En hoe kan ik dat doen en net niet?
2) Iindien er een prijsofferte/modelovereenkomst/bestelbon/leveringsbon opgemaakt wordt: moet ik dann de algemene voorwaarden hier eveneens op vermelden en zijn het dezelfde voorwaarden? Is het nuttig dat deze algemene voorwaarden op al deze documenten vermeld worden?
3) indien er geen prijsofferte/modelovereenkomst/bestelbon/leveringsbon opgemaakt wordt: is dit aan te raden op het vlak van de algemene voorwaarden? Is dit praktisch haalbaar voor mijn bedrijf?

Alvast bedankt voor uw reacties!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 18 apr 2016 16:59

Als u de Algemene Voorwaarden wil toepassen, moeten ze door de klant gekend zijn. U zal daar het bewijs van moeten leveren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Has722
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 apr 2016 17:02

Dus eigenlijk als ik de algemene voorwaarden wil inroepen tov mijn klant moet hij de bestelbon getekend hebben?

Reclame

sloeberken

#4 , 18 apr 2016 17:05

Dus eigenlijk als ik de algemene voorwaarden wil inroepen tov mijn klant moet hij de bestelbon getekend hebben?
Inderdaad. Een bestelbon die niet getekend is door de klant is geen wettelijke bestelbon, en kun jij niet bewijzen dat de klant deze bestelling heeft geplaatst.

Bestelbon

Een bestelbon wordt opgemaakt wanneer de onderneming en de consument het eens zijn over het voorwerp en de prijs. Het is belangrijk te weten dat er op dat moment reeds sprake is van een koopovereenkomst en dat deze overeenkomst niet zomaar eenzijdig door een partij bij de overeenkomst kan worden geannuleerd tenzij met het betalen van een schadevergoeding.

Maar het is niet altijd zo dat een bestelbon wordt opgemaakt. Zo zal u als consument de verkoper slechts tot het opstellen van een bestelbon kunnen verplichten wanneer u het aangekochte goed niet onmiddellijk kan meenemen (bijvoorbeeld aankoop van een wagen, van meubelen, van reizen enzovoort) (art. 79 Wet Marktpraktijken). In het geval er een bestelbon wordt opgemaakt moet deze aan de door de wet opgelegde voorwaarden voldoen (artikel 19 van het Koninklijk Besluit van 30 juni 1996 betreffende de vermelding van de prijzen). Indien dit niet het geval is, betekent dit niet dat de bestelbon geen juridisch waarde heeft. Integendeel. De bestelbon kan gelden als een begin van bewijs of als bewijs van het bestaan van een koopovereenkomst, zowel voor de consument als voor de verkoper.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Andere”