Online diensten en belastingen of btw nummer?

K0ZZM0
Topic Starter

Online diensten en belastingen of btw nummer?

#1 , 18 apr 2016 10:58

Tegenwoordig zie je meer en meer websites, Amerikaanse weliswaar, waar iedereen diensten kan leveren tegen betaling.
Ik vroeg mij af of dit in België en/of Europa kan/mag. Wat is de regelgeving hier rond?

Wat als er zo'n website start in Europa/België, waar moet de webmaster op administratief/juridisch vlak rekening mee houden of op letten?
Vaak zie je een Disclaimer om de website eigenaar te beschermen, maar is dit voldoende?

Vb.:
Allerlei klusjes:
taskrabbit.com
fiverr.com
eten maken en verkopen:
mealsharing.com
eatwith.com
Aannemers/klusjesmannen:
proreferral.com

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 18 apr 2016 12:30

Men kan dit doortrekken naar bv. Uber en Airbnb, dit zijn immers ook diensten. Daar zijn er al wat meer uitspraken. In feite is dit een Amerikaans systeem dat overgenomen wordt op de Europese markt, zonder dat er naar de geldende wetgeving wordt gekeken. Iedere deelnemer wordt zelfstandige en moet een btw-nummer hebben, de inkomsten moeten worden aangegeven. Hier gaan er al vele in de fout.

Nu voor de webmaster zelf, ik vermoed dat u dan bedoelt degene die alles organiseert. In principe kan hij hier buiten blijven, tenzij hij zelf overtredingen begaat. Ik vermoed dat hij slechts een tussenpersoon is, hij brengt de dienstverrichter in contact met de klant en krijgt daar een commissie voor. Uiteraard is dit ook een beroepsactiviteit en moet hij met alles in orde zijn. Een disclaimer is maar van ondergeschikt belang t.o.v. de wetgeving, dus volledige bescherming geeft dit nooit.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”