huurcontract - clausule herschilderen

KJ86

Re: huurcontract - clausule herschilderen

#16 , 18 apr 2016 11:11

Daar is toch niets grappig aan, de verhuurder doet hard zijn best om een oplossing te zoeken.
Als je enkel de verf moet betalen en de nieuwe huurders zijn bereid om werken uit te voeren dan kom je er heel goedkoop vanaf.
Ik denk dat jullie best eens rond tafel gaan zitten en minnelijk proberen overeen te komen. Uw vriend is over gans de lijn fout, hij heeft geen schriftelijke toestemming en kan dan ook onmogelijk zonder kosten de dans ontspringen. Je moet beseffen als de plaatsbeschrijving in orde is (voldoende omstandig), de vrederechter niet anders kan vonnissen dan herstellen in de staat waarin het ontvangen is.
Zo is het voorzien in de wet, of dat het al dan niet proper is of esthetisch verantwoord, maakt niets uit.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#17 , 18 apr 2016 11:19

De clausule in het huurcontract is nietig en niet afdwingbaar. Wat wel afdwingbaar is, dat de muren in een bepaalde kleur op eind contract moeten zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

vv-ke
Topic Starter

#18 , 18 apr 2016 11:31

Bij ons gaat het ook over het principe dat je zoiets niet regelt via sms.
De verhuurder doet hard zijn best om mijn vriend op zotte kosten te jagen. Allez mijn vriend schildert het appartment wit en de nieuwe huurders gaan het appartment rood schilderen... En plus mijn vriend moet toch de verf van de nieuwe huurders toch niet betalen??? Dat is toch te grappig voor woorden?! Want dat zou dan betekenen dat de nieuwe huurders een lichte verfkleur MOETEN kiezen (zoals in de plaatsbeschrijving staat).
De plaatsbeschrijving is zeer uitgebreid maar werd gedurende de periode dat mijn vriend er woonde niet aangepast. Zo is er in de plaatsbeschrijving sprake van een kachel, terwijl er nu al chauffage was (om maar een voorbeeld te geven).
Ik vind nu het is proper behangen, waarom al die werken laten uitvoeren? Rekening houdend dat toen mijn vriend er komen inwonen is er ook helemaal niet geschilderd of behangen is geweest. Plus heeft mijn vriend nog problemen gehad met schimmelvorming wegens een waterlek en toen heeft hij dat ook allemaal geschilderd en/of behangen op zijn kosten.
Het plafond bijvoorbeeld kan daar de verhuurder ook eisen om te herschilderen (vriend rookt niet)? Dat is toch gewone slijtage?

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#19 , 18 apr 2016 11:36

Volgens mij heeft de term "heldere kleur" evenveel juridische waarde in een plaatsbeschrijving als "goede staat".

Gaat het dispuut enkel over de kleine slaapkamer of ook over de andere ruimtes?

Living behangen in een beige kleur --> verhuurder kan eisen dat er terug beige behang hangt.
Kleine slaapkamer geschilderd in heldere kleur --> ruimte dient terug geschilderd te worden in een heldere kleur. Ik raad niet aan om problemen te zoeken, maar knal rood is ook een heldere kleur en ik vermoed dat de verhuurder daar ook niet erg happy mee gaat zijn. (For the record, dus niet doen, maar eventueel wel opwerpen bij onderhandelingen).
Grote slaapkamer behangen --> zolang er maar behang tegen de muur hangt is het goed.

vv-ke
Topic Starter

#20 , 18 apr 2016 11:42

Voila, daar kan de discussie nu dus ook over gaan. Voor mij is een heldere kleur misschien een andere heldere kleur...
Het dispuut gaat over alle ruimten.
Living behangen in beige kleur -> momenteel is dit bruin, maar kan toch ook aanzien worden als donkerbeige?
Kleine slaapkamer is behangen in het wit en mojito groen, dit is toch helder (ok niet geschilderd)
Natuurlijk heeft indertijd mijn vriend de plaatsbeschrijving ondertekend zonder echt na te lezen. Dat is ook niet zo slim geweest.

Maar goed straks heeft vriend dus afspraak bij huurdersbond. Ben benieuwd, hou jullie op de hoogte.

Gisteren kreeg mijn vriend nog een sms om naar zijn emailadres te vragen want zo via sms gaan ze er niet uitkomen.

mava105

#21 , 18 apr 2016 12:36

Gisteren kreeg mijn vriend nog een sms om naar zijn emailadres te vragen want zo via sms gaan ze er niet uitkomen.
En spreken via de telefoon is niet meer in de mode, alhoewel het al sneller en duidelijker zou gaan.

vv-ke
Topic Starter

#22 , 18 apr 2016 12:37

@mava105: dan heb je geen bewijzen hé?

mava105

#23 , 18 apr 2016 12:50

Duidelijk dat de huidige jeugd niet de tijd gekend heeft dat er helemaal geen GSM of internet bestond. Hoe deden wij dat in de tijd: eerst bellen en het resulktaan van dat bellen dan opo papier zetten en via aangetekende brief versturen (met de klassieke post, je weet wel, die met postbodes werkt) :D

vv-ke
Topic Starter

#24 , 18 apr 2016 12:53

@mava105: u streelt mijn ego :-) ondanks mijn 36 lentes voel ik me inderdaad nog jeugdig. Enneuh, het de huisbaas die begonnen is met sms-kes (die man is +/-45 jaar...)

vv-ke
Topic Starter

#25 , 18 apr 2016 13:46

vriend is naar huurdersbond geweest. Ze stelden voor om het aan een vrederechter over te dragen, wat mijn vriend dan ook gaat doen.
Maar is het niet zo dat wanneer de huisbaas niet komt opdagen het toch een proces wordt?

sloeberken

#26 , 18 apr 2016 14:58

je hebt 2 keuzes verzoening (gratis maar als verhuurder niet komt is er geen vonnis) of dagvaarding en vonnis.
Indien verhuurder niet akkoord gaat, zal vrederechter een huisbezoek bevelen met expert door u te betalen.
Misschien ben je beter eerst een brief te laten schrijven door een advocaat.

Misschien even lezen: http://elfri.be/oproeping-verzoening
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”