Eenzijdige beslissing schoolkeuze bij co-ouderschap

kviv
Topic Starter

Eenzijdige beslissing schoolkeuze bij co-ouderschap

#1 , 18 apr 2016 09:32

Beste,

mijn ex en ik zijn niet akkoord over de schoolkeuze van onze dochter en zij wil haar zonder mijn akkoord inschrijven in de school van haar keuze. Ik heb naar de school gemaild om dit te melden, gezien ik overal informatie vindt dat als je dit verzet te kennen geeft aan de school, ze de inschrijving niet zomaar mogen aanvaarden.

Het antwoord van de school is:
"Bij co-ouderschap is elke ouder gelijkwaardig gemachtigd om zijn kind in te schrijven in de school naar keuze. Als school komen we daarin niet tussenbeide. Dit wordt ook zo wordt meegedeeld door de juristen van o.a. de Kinderrechtenwinkel Gent."

Dus ik neem aan dat ook een aangetekend schrijven niet door deze school zal worden aanvaard om de inschrijving tegen te houden.
Welke acties kan ik hiervoor nog ondernemen of bij welke instantie kan ik hiervoor terecht??

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 apr 2016 09:52

gaat de dochter al naar school? Wat is het probleem tussen jullie verschillende schoolkeuzes?

duma

#3 , 18 apr 2016 10:01

Het antwoord dat de school u teruggeeft, is uiteraard niet ok. Verwijs duidelijk naar volgende omzendbrieven:

http://data-onderwijs.vlaanderen.be/edu ... ocid=13584
http://data-onderwijs.vlaanderen.be/edu ... ocid=13824

En in het specifiek naar dit stuk (uit Ouderlijk gezag in onderwijsaangelegenheden-):
2.1. Ouders

In principe zijn de beide ouders van een minderjarige gezamenlijk verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kind (co-ouders). Zij hoeven daarvoor niet gehuwd te zijn of samen te wonen, maar dat zal in de regel wel het geval zijn. Zij nemen solidair de beslissingen betreffende het onderwijs aan hun kind. Eén van de ouders (vader of moeder) kan namens beide ouders optreden tegenover derden die “te goeder trouw” zijn, op basis van een vermoeden van akkoord 1. Welke personen “te goeder trouw” zijn, is een feitenkwestie die per individueel geval beoordeeld moet worden, desnoods door een rechtbank. De school mag dus de beslissingen (zoals de inschrijving) van één van de ouders uitvoeren, tenzij de school weet dat de andere ouder het er niet mee eens is. In het laatste geval moet de school weigeren de beslissing uit te voeren, zonder uitdrukkelijk akkoord van de andere ouder.

Reclame

kviv
Topic Starter

#4 , 18 apr 2016 10:08

Bedankt! Dat had ik inderdaad al gevonden, maar hoe ga ik nu te werk om de school dit duidelijk te maken? Kan ik hiervoor via het ministerie van onderwijs een advies of bepaald document aanvragen?

kviv
Topic Starter

#5 , 18 apr 2016 10:23

Is via aangetekend schrijven voldoende en hoe stel je zo een brief juist op?

duma

#6 , 18 apr 2016 10:24

U schrijft gewoon terug naar de school dat u ervan uitgaat dat het hier om een vergissing gaat ter hunne wegen en u ervan uitgaat dat zij bij het versturen van hun antwoord nog geen kennis hadden genomen van de omzendbrief NO/2005/01 (13AC). Dat u deze in bijlage hebt gestopt en het stuk dat hier van belang is, heeft aangeduid. Dat u ervan uitgaat dat, nu zij in kennis zijn van de wettelijke bepalingen, de inschrijving dus niet kunnen aanvaarden, gezien u als vader hier bezwaar tegen maakt. Dat indien zij dit toch doen, u niet zal aarzelen om klacht neer te leggen, gezien het ouderlijk gezag van u als vader eenzijdig door de school naast zich neergelegd wordt.

Dat u voor het goede begrip ook nog graag het stuk uit het burgerlijk wetboek dat van toepassing is, meegeeft:
Art. 374. § 1. Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen en geldt het in artikel 373, tweede lid, bepaalde vermoeden. Bij gebreke van overeenstemming over de organisatie van de huisvesting van het kind, over de
belangrijke beslissingen betreffende zijn gezondheid, zijn opvoeding, zijn opleiding en zijn ontspanning en over de godsdienstige of levensbeschouwelijke keuzes of wanneer deze overeenstemming strijdig lijkt met het belang van het kind, kan de bevoegde rechter de uitoefening van het ouderlijk gezag uitsluitend opdragen aan één van beide ouders
Print de omzendbrief af, en duid het stuk aan dat ik hierboven quote en ook dit:
De school aanvaardt evenwel geen beslissing van een co-ouder, als de andere co-ouder zich daar uitdrukkelijk tegen verzet heeft. Het behoort niet tot de taak van de school om de andere co-ouder te vragen naar zijn of haar intenties hiertoe. De school moet steeds uitgaan van een vermoeden van instemming. De school komt niet tussen in de echtelijke betwistingen en respecteert het ouderlijk gezag en de beslissingen die de co-ouders genomen hebben toen ze het vermoedelijk nog eens waren.
't moet al een straffe school zijn die dan toch nog hun zin doet ...

kviv
Topic Starter

#7 , 18 apr 2016 10:35

Ok maar best via AS dan en niet via mail (of beide)

kviv
Topic Starter

#8 , 18 apr 2016 11:02

Hartelijk dank duma!

duma

#9 , 18 apr 2016 11:33

Je kan uiteraard via beiden doen. Er wordt aangeraden om, wanneer je een AS schrijft, een gewone brief of mail te versturen met exacte dezelfde info in, waarbij je verwijst naar elkaar (en eindigt met: om de goede ontvangst van dot schrijven te garanderen, werd het zowel per gewone post als aangetekend verstuurd). Dit vooral als je denkt dat er discussie zou kunnen komen over het al dan niet ontvangen van een schrijven. In jouw geval, zou ik, gezien het vorige keer per mail was, het nu aangetekend doen en geen mail sturen.

Een AS komt altijd serieuzer over en iemand zal al eens een keer extra nadenken om op een AS te reageren dan op een mail. Sowieso zal dit AS aan de directie moeten worden voorgelegd terwijl een mail misschien door een secretariaatsmedewerker zal worden behandeld.
Zet op je AS dus 't.a.v. de directie'

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 apr 2016 11:36

En vraagt antwoord binnen de 14 dagen.

De school hoeft er niet mee akkoord te gaan ze hoeft ze gewoon toe te passen.

kviv
Topic Starter

#11 , 18 apr 2016 13:09

Ok, bedankt voor de adviezen!

Mbt antwoord vragen binnen de 14 dagen, waarop dan precies? Kan ik schriftelijke bevestiging vragen dat ze dit zullen toepassen?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 18 apr 2016 13:22

Het antwoord zou moeten zijn we houden rekening met uw vraag en annuleren de inschrijving.
Indien u geen antwoord krijgt weet u niet wat ze gaan doen.
Trouwens ook uw ex nogmaals aanschrijven via AS en gewone brief met daarin verwijzing naar het vonnis en naar de omzendbrieven en dat u ook de school in kennis hebt gesteld van uw vraag/beslissing.

Bij geen antwoord van uw ex-partner zal u naar de jeugdrechter moeten ...
zie ook #2 VAN JPV
en met de zaak naar de jeugdrechtbank brengen zou ik toch niet te lang wachten ... vanaf juli zijn het vakantiekamers.

Terug naar “Echtscheiding”