onkostennota belastingsaangifte werknemer

ergernis2
Topic Starter
Berichten: 91

onkostennota belastingsaangifte werknemer

#1 , 16 apr 2016 13:30

Ik wil mijn wagen inbrengen(als werknemer) maar in februari 2015 heb ik een ongeval gehad en dus een nieuwe wagen moeten aanschaffen .

Mijn vraag is nu hoe ik dit moet omschrijven daar ik nu ook een nieuwe wagen heb moeten aanschaffen .

Dus van januari tot half februari wagen 1 en dan wagen 2.

Alvast bedankt voor alle info

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15980
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 apr 2016 15:35

Hoe kan een werknemer een wagen inbrengen ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5819

#3 , 17 apr 2016 11:22

Als je als werknemer geen genoegen neemt met de (vrij hoge) forfaitaire onkostenaftrek dan kan je je werkelijke kosten declareren.

Let wel: voor transport van en naar het werk moet je - onafhankelijk van het gebruikte vervoermiddel - het forfait van 0,15€/km gebruiken. Sinds de invoering van die regel is het voor de meeste werknemers niet meer voordeliger om werkelijke kosten te declareren. Je eerste € belastingsvermindering vang je immers maar vanaf dat je boven het fortait uitkomt.

Reclame

basejumper
Berichten: 5174
Locatie: Diest

#4 , 17 apr 2016 16:39

Inderdaad : eerste periode breng je wagen 1 in. restperiode neem je wagen 2. Wel regels respecteren rond afschrijving enz. Als je even googelt met "werkelijke beroepskosten loontrekkende" zal je heel wat informatie terugvinden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sirkii
Berichten: 5819

#5 , 17 apr 2016 20:05

Inderdaad : eerste periode breng je wagen 1 in. restperiode neem je wagen 2. Wel regels respecteren rond afschrijving enz. Als je even googelt met "werkelijke beroepskosten loontrekkende" zal je heel wat informatie terugvinden.
Dit is voor personenwagens enkel voor werkverkeer (waarbij je de door de werkgever betaalde kilometervergoeding moet aftrekken.

Om vollediger te zijn: Voor lichte vrachten (en moto s) mag het inbrengen van de reele kosten (met afschrijving etc) ook voor woon werkverkeer.

wanton
Berichten: 10079
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 17 apr 2016 20:10

Beste, welk is de afstand volgens de normale route van thuis tot op het werk? Als dat minder dan 40 km is heeft het geen zin dat aan te geven en is het beter de forfait te gebruiken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 17 apr 2016 21:34

tenzij je natuurlijk nog andere kosten kan aangeven (die al niet door de werkgever terugbetaald kunnen worden)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”