Auto levering te laat

feertman
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Auto levering te laat

#1 , 17 apr 2016 13:26

Goede middag,

Deze topic is al een paar keer aan beurt geweest, maar geraak er nog niet volledig aan uit, vandaar mijn vraag. Op zes februari heb ik een bestelling geplaatst voor een nieuwe wagen (plug in hybride). Leverdatum was voorzien voor nu ongeveer (midden, eind april), zoals vermeld op contract. Nadat de bestelling was goedgekeurd door de fabrikant, heb ik nog een paar opties gewijzigd, maar dit had geen impact op de initiële bestelling (wagen was reeds opgenomen in bestelorder van de fabrikant). Een paar weken geleden heb ik geïnformeerd naar de leverdatum, en de dealer wist me vertellen dat de wagen uitgesteld was tot 22 mei! Begin deze week had ik gelezen op een autoforum dat de levering van dit type serieus in het gedrang is gekomen (uitgesteld tot augustus volgens andere dealer, persoon heeft op dezelfde moment besteld). Na een telefoontje aan de dealer vorige maandag kreeg ik te horen, dat de wagen was uitgesteld tot eerste week juni. Vorige vrijdag krijg ik een mailtje dat de bestelling nog "een beetje" vertraagd was en de wagen nu gepland staat op 22 juni 2016. Reden werd niet opgegeven. Ik vrees dat augustus eerder een correcte datum zal worden. Bijkomend probleem: mijn huidige wagen wordt overgenomen door de dealer. In het contract staat dat er max x aantal km mag opstaan op moment van levering. Gezien de datum dus met 2 maanden is uitgesteld, zal ik hier niet meer kunnen aan voldoen, omdat ik de wagen nodig heb op naar mijn werk te gaan. Bovendien zou de wagen binnen 2 maanden een onderhoud moeten krijgen. Dit laatste is echter het misnte.
Daarom heb ik volgende vragen:

1) Kan ik het contract laten aanpassen, waarmee ik een ander type motor kies (die ongeveer 2 maand nodig heeft om te leveren, weet ik uit ervaring) aan zelfde condities van het oorspronkelijk contract? Zo ben ik zeker dat de wagen op tijd geleverd zal worden, gezien mijn "gut feeling" aangeeft dat de levering nog zal uitgesteld worden.

2) Wat met de overname van mijn huidige wagen? Kan ik eisen dat deze aan dezelfde prijs wordt overgenomen en zij het onderhoud op hun kosten nemen, wegens laattijdige aflevering?

Mijn excuses voor het lange soapverhaal, maar ik zou hier graag meer duidelijkheid in krijgen. Alvast bedankt!

Mvg

Frank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
feertman
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 apr 2016 14:19

PS ik heb voldaan aan de kilometerstand op moment van voorziene aflevering (foto van genomen)

feertman
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 apr 2016 22:57

Correctie: mondeling was april overeen gekomen, contract staat op 15/05. Nu, 22/06 overschrijdt nog steeds de 25% van de voorziene levertermijn.

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 19 apr 2016 11:21

1) juridisch gezien niet, de leverdatum wordt gezien als een randvoorwaarde. Hoever m'n de leverdatum mag overschrijden vooraleer de overeenkomst verbroken kan worden kan niemand zeggen en wordt beslist door een rechter. Meestal ligt dit rond de 3 maanden...

2) ja

feertman
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 apr 2016 11:50

OK, bedankt voor de informatie! Momenteel in overleg met de dealer, en hopelijk komen we tot een compromis.

Terug naar “Consumenten Koop”