recht op uitkering: ja of neen???? DRINGEND

Loria
Topic Starter

recht op uitkering: ja of neen???? DRINGEND

#1 , 02 okt 2008 09:02

Ik ga proberen mijn situatie kort te schetsen.
Vanaf 15/9/2008 vroeg ik werkloosheidsuitkeringen aan. wat dus betekent dat men keek naar de periode 15/3/2007 tot en met 14/9/2008

Van 15/3/2007 tot en met 23/7/2007 was ik vast in dienst. de laatste weken was ik echter ziek en werd op 23/7/2007 ontslagen.
Mijn ziekte liep gewoon door tot ik opnieuw aan de slag ging op 12/9/2007, dit onder interim gedurende drie maand en ietske tot en met 21/12/2007.

in 2008 deed ik een interim van 1,5 weken periode februari - maart
en eentje van 19/5 tot en met 25/6

Ik werkte dan nog vast van 4/8/2008 tot en met 12/9/2008.

Op de site van de RVA staat dat ziektedagen gelijkgestelde dagen zijn en dat is hier op het forum al beaamd geweest.
als ik dan de som maak, heb ik incl die ziektedagen 312 dagen gewerkt.

Groot was mijn verbazing dan ook toen ik gisteren merkte slechts een wachtuitkering gestort te krijgen.

ik kreeg van de rva volgend onduidelijk antwoord:

ziektedagen komen niet in aanmerking aangezien u vroeger reeds het statuut van schoolverlater heeft bekomen.

Ik was reeds voor 15/3/2007 in dienst bij dat bedrijf dat ik vernoemde, nl vanaf 1/3/2007.

het toppunt van al vind ik: ik krijg een brief van het acv waarin staat dat mij in december 17 vakantiedagen zullen worden afgetrokken. 17 vakantiedagen staat gelijk aan 10 maanden actief in 2007. allemaal goed en wel, maar ik heb voor die maanden ziekte zonder contract nooit vakantiegeld ontvangen.
Het acv ziet mij maw wel als "actief" voor die periode van ziekte, hetgeen er toch zou op mogen wijzen dat die ziektedagen wel meetellen.

Geraakt iemand hier eigenlijk aan uit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 03 okt 2008 16:50

“Art.30.Om toegelaten te worden tot het recht op werkloosheidsuitkeringen moet de voltijdse werknemer een wachttijd doorlopen hebben die het hierna vermelde aantal arbeidsdagen omvat:1° 312 in de loop van de 18 maanden voor de uitkeringsaanvraag, indien hij minder dan 36 jaar is...”(Werkloosheidsbesluit 25 november 1991).

Ik ga ervan uit dat u minder dan 36 jaar bent.

“Art.36.§ 1. Om toegelaten te worden tot het recht op wachtuitkeringen moet de jonge werknemer aan de volgende voorwaarden voldoen:...4° na de stopzetting van de activiteiten bedoeld in 3°, of na het behalen van het diploma of getuigschrift bedoeld in 2°, b, i of j, en voor de uitkeringsaanvraag, een wachttijd doorlopen hebben die het hierna vermelde aantal dagen omvat:a) 155, indien de jonge werknemer op het ogenblik van zijn aanvraag minder dan 18 jaar is;b) 233, indien de jonge werknemer op het ogenblik van zijn aanvraag van 18 tot minder dan 26 jaar is...”(Werkloosheidsbesluit 25 november 1991).

Uit ‘toen ik gisteren merkte slechts een wachtuitkering gestort te krijgen’ gaat ervan uit dat u nog niet zou voldoen aan voornoemd art.30.

“Art.38.§ 1. Voor de toepassing van de artikelen 30 tot 36bis worden met arbeidsdagen gelijkgesteld :1° a) de dagen die aanleiding hebben gegeven tot betaling van een uitkering bij toepassing van de wetgeving op de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen...de werkloosheidsverzekering...”(Werkloosheidsbesluit 25 november 1991).

Maar:
“Art.40.De jonge werknemer die wachtuitkeringen geniet...worden tot het recht op werkloosheidsuitkeringen toegelaten indien zij voldoen aan de bepalingen van de artikelen 30...In afwijking van artikel 38 komen de dagen waarvoor een wacht- of overbruggingsuitkering of een uitkering in toepassing van de wetgeving op de verplichte ziekte- en invaliditeitsverzekering werd toegekend, niet in aanmerking...”(Werkloosheidsbesluit 25 november 1991).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Loria
Topic Starter

#3 , 03 okt 2008 17:45

ik had mijn wachttijd 18 maanden voor mijn uitkeringsaanvraag reeds doorlopen.

Reclame

Loria
Topic Starter

#4 , 04 okt 2008 19:31

heb ondertussen de situatie uitgelegd aan de federale ombudsdienst ( nog geen antwoord)
Ik vrees alleen dat ze me naar mijn acv zullen sturen en om eerlijk te zijn: mijn gemeentelijk acv heeft me al meer problemen bezorgd dan dat ze me geholpen hebben.

j.demoor

#5 , 05 okt 2008 13:40

Indien u de wachttijd inzake wachtuitkeringen doorlopen hebt vooraleer aan de wachttijd inzake werkloosheidsuitkeringen te beginnen en laatstgenoemde wachttijd 312 dagen telt,rekening houdend met art.40 Werkloosheidsbesluit(=dagen ziekte en wachtuitkering niet tellen),maan dan de RVA en uw vakbond aangetekend aan uw wachtuitkering om te zetten in werkloosheidsuitkering binnen een door u daarin bepaalde redelijke termijn.

Wordt hieraan geen gevolg gegeven zonder afdoende verantwoording leg dan klacht neer bij :
Toezicht op de Sociale Wetten : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Loria
Topic Starter

#6 , 05 okt 2008 14:54

Indien u de wachttijd inzake wachtuitkeringen doorlopen hebt vooraleer aan de wachttijd inzake werkloosheidsuitkeringen te beginnen en laatstgenoemde wachttijd 312 dagen telt,rekening houdend met art.40 Werkloosheidsbesluit(=dagen ziekte en wachtuitkering niet tellen),maan dan de RVA en uw vakbond aangetekend aan uw wachtuitkering om te zetten in werkloosheidsuitkering binnen een door u daarin bepaalde redelijke termijn.

Wordt hieraan geen gevolg gegeven zonder afdoende verantwoording leg dan klacht neer bij :
Toezicht op de Sociale Wetten : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552
dus: ik had 9 maanden wachttijd gedaan, heb daarna wachtuitkeringen ontvangen tot ik begon te werken, en dat is allemaal meer dan 18 maanden geleden.
dat wil dan toch zeggen dat de ziektedagen wel meetellen, als ik het goed begrijp? want op de hoofdpagina van de rva staat geen uitzondering, gewoon dat ziektedagen meetellen bij die 12 maanden in 18 maanden.

ps die 312 dagen moeten toch niet aan één stuk zijn, maar binnen een periode van 18 maanden vallen, toch?
Binnen die 18 maanden heb ik paar maanden wachtuitkeringen ontvangen omdat ik nog niet aan 312 dagen zat. Met mijn laatste arbeidsperiode zit ik daar wel aan.

Terug naar “Werkloosheid”