Vergunning huis

soenami
Topic Starter

Vergunning huis

#1 , 14 apr 2016 13:37

Hallo,

Mijn partner en ik staan op het punt om een huis te kopen en om een compromis te ondertekenen.

Nu hebben we maandag het nieuws gekregen van de notaris dat de documentatie van de vergunning er niet is of dat deze zoek geraakt is. Met andere woorden weten we dus niet of het pand wel een juiste vergunning heeft om er te mogen staan.

De verkoper heeft destijds in 1998 het huis overgekocht (met de huidige notaris) van de oorspronkelijke eigenaars die het gebouwd hebben in 1992. Ze beweert dat het huis toen als een eengezinswoning werd verkocht aan haar, maar ze kan deze documenten niet meer terugvinden. De notaris kan er blijkbaar ook niets van terugvinden.

We zitten momenteel in een doodlopend straatje:

- De notaris heeft informatie opgevraagd bij de gemeente, maar daar blijft het dan ook bij. Hij doet verder niets.
- De gemeente blijft beweren dat er geen vergunning is (al zeggen ze dat er oorspronkelijk wel een vergunning voor een appartementsgebouw zou zijn, maar dat is nog niet met 100% zekerheid te zeggen.)
- De gemeente geeft ons de raad om naar het kadaster te gaan, om daar meer informatie op te vragen, maar wij kunnen dit niet doen - enkel de eigenaar van de woning kan dit opvragen. Wat momenteel moeilijk verloopt, omdat ze veel in het buitenland vertoeft en dus daarom geen of weinig tijd heeft om dit allemaal in orde te brengen. Ik heb dan zelf eens een mail gestuurd naar het kadaster in de buurt, om meer uitleg te vragen, maar zij beweren dat het kadaster geen vergunning aflevert en dat het via de gemeente moet gebeuren.
- De makelaar heeft ons alleszins verzekerd dat er geen reden tot paniek is en dat het huis reglementair gebouwd staat, zoals de andere huizen in de straat... Maar we zijn hier niet echt tuk op. We zouden graag zwart op wit de vergunning willen zien alvorens we ook maar ergens onze handtekening onder zouden plaatsen.

We vinden het alleszins een beetje raar allemaal en we zien door het bos de bomen momenteel niet meer. We weten niet waar we terecht kunnen om meer informatie op te vragen over de woning die we graag willen kopen, of meer bepaald: Waar we het kunnen opvragen dat er een vergunning voor een huis is. We zien het namelijk niet zitten om bijvoorbeeld binnen x aantal jaar de melding te krijgen dat we het huis dienen af te breken en het opnieuw op te bouwen.

Vandaar dat ik hier even raad kom vragen, misschien zijn hier mensen die ons verder kunnen helpen of die ons in de juiste richting kunnen duwen om toch eindelijk zekerheid te krijgen of er wel of niet een vergunning voor een huis is!

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sperwer87

#2 , 14 apr 2016 14:16

Schrijf in de compromis dat de deal automatisch wordt afgeblazen als de verkoper binnen de 20 dagen niet aangetekend het bewijst toont dat de boel vergund is. Zo heb jij ook geen extra werk.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 apr 2016 15:10

Als je persoonlijk naar het kadaster gaat, krijg je die info wel.

Reclame

soenami
Topic Starter

#4 , 14 apr 2016 15:17

We hebben zonet een e-mail ontvangen van de gemeente waar we het huis willen aankopen:

"Beste

Op vraag van de notaris hebben wij al verschillende pistes onderzocht. Enkel de vergunning uit 1988 is teruggevonden op dit perceel.

De naam van de bouwheer, die volgens deze notaris een bouwgrond kocht en de woning realiseerde, kunnen wij niet linken aan dit perceel. Ook niet op datum.

Vorig jaar (juni 2015) werd reeds door onze deskundige geadviseerd een regularisatiedossier in te dienen. De vergunning uit 1988 is namelijk vervallen omdat er niet binnen de 2 jaar na afgifte van de vergunning gestart werd met de werken. Een regularisatiedossier is bijgevolg noodzakelijk.

Vermits er geen vergunning en goedgekeurde plannen beschikbaar zijn, kan er niet gesteld worden dat het huis reglementair gebouwd is. Andere gebouwen doen immers geen uitspraak over dit gebouw. Ze zijn op een ander tijdstip gebouwd en volgen de desbetreffende vergunning en plan(nen).

Het kan wel zijn dat de woning de voorschriften van de verkaveling volgt, dit is echter niet voldoende. Er moet een vergunning zijn om zekerheid te hebben.

De notaris ontving de verkavelingsvergunning, -plannen en –voorschriften. U kunt wel aftoetsen of de grote lijnen overeenkomen met de voorschriften en het bouwblok in de verkaveling.

De eigenaar kan altijd informeren bij ruimte Vlaanderen Antwerpen of bij hen in het archief een vergunning met bijhorende plannen terug te vinden is, maar dit is zoeken naar een speld in een hooiberg.

Hun contactgegevens: ruimtelijkeordening.ant@rwo.vlaanderen.be

03 224 65 20

Indien gewenst kunt u de vervallen vergunning komen inkijken. Graag bijgevoegd document vervolledigen en ondertekend terugbezorgen. Na akkoord van de gemeentesecretaris zullen wij u berichten dat u de vergunning en het plan kan komen inkijken.

Met vriendelijke groeten"

Lees ik het nu goed en zeggen die nu cru: "Los het op, er is geen vergunning, er moet sowieso een regularisatieproces gebeuren"? :x

Lanox
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 apr 2016 13:54

Gezien de gemeente geen bouwvergunning kan vinden en de verkoper er ook geen kan voorleggen, heeft het er alle schijn van dat er gebouwd is zonder vergunning. Ik zie dus niet goed in wat voor andere boodschap de gemeente zou moeten geven.
Let wel, dit is vooral een problem voor de verkoper. Mocht ik in uw schoenen staan zou ik (indien mogelijk) er onmiddellijk mijn handen vanaf houden, ofwel Sperwer87 zijn advies opvolgen.

Terug naar “Kopen”