Uitkering na interimwerk?

Avbogae
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Uitkering na interimwerk?

#1 , 06 apr 2016 15:13

Dag forumleden,

In juni studeerde ik af aan de universiteit. Ik was al een tijdje aan het zoeken naar werk maar vond niet direct iets, dus ben toen aan de slag gegaan als arbeider (ik wil echt werken!). Dit was tijdelijk met interimcontracten. Ik heb hier ongeveer 5 maanden kunnen werken.

Daarna kon ik gelukkig vrij snel aan de slag als bediende, maar ook dit was tijdelijk via interim.
Hier was ik een kleine 4 maanden maar dat contract loopt deze week af.

Ik zoek nu al een tijdje naar een nieuwe job, maar heb nog niets gevonden. Ik maak me dus al zorgen want ik vermoed dat ik nergens recht op heb gezien ik nog maar 9 maanden gewerkt heb sinds het afstuderen.

Verdere details: ik woon in een huis bij een vriend (we zijn geen koppel, ik mag er gewoon wonen). Ik Ben alleenstaande.

Iemand tips? Heb ik toch ergens recht op?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Avbogae
Topic Starter

#2 , 12 apr 2016 06:47

?

bambipower

#3 , 12 apr 2016 09:01

als je samenwoont, ben je geen alleenstaande

Reclame

Avbogae
Topic Starter

#4 , 12 apr 2016 14:10

Er is toch een verschil tussen wettelijk en feitelijk samenwonen? Tot voor kort woonde hier nog een derde persoon in, deze heeft hier ook gewoon 2jaar gewoond en dan pas op zichzelf gaan wonen. Toch was iedereen in de woning "alleenstaande"

denlowie

#5 , 12 apr 2016 15:21

Voor een uitkering zal je niet als alleenstaande beschouwd worden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bambipower

#6 , 12 apr 2016 19:17

volgens mij zijn er maar 3 kriterias :
  • alleenstaande,
    alleenstaande met gezinslast
    en samenwonende

JPV

#7 , 12 apr 2016 21:54

ruwweg klopt dit.

Praktisch hier: Indien iemand inwoont bij een koppel en een gemeenschappelijk huishouden vormt doordat deze geen aparte bel, geen aparte brievenbus, geen aparte badkamer, ... heeft, zal deze in de praktijk meestal als samenwonende zonder gezinslast staan. Los daarvan hebt u geen recht op werkloosheiduitkeringen, hoogstens vanaf midden de zomer inschakelingsuitkeringen (als samenwonende).

U hebt wel recht op kinderbijslag voor uzelf. Indien de personen waarbij u inwoont zelf kinderen hebben, kan u eventueel een hoger bedrag bekomen.

Avbogae
Topic Starter

#8 , 13 apr 2016 06:51

Waarom zou ik recht hebben op kinderbijslag? Ik Ben 25 jaar en studeer al een hele tijd niet meer, heb immers al gewerkt?

JPV

#9 , 13 apr 2016 07:05

Als je reeds 25 jaar bent, zal er idd geen recht op kinderbijslag meer zijn. ik ging uit van een jongere leeftijd, had ik idd mss moeten vragen :).

Maar mocht je nog geen 25 jaar geweest zijn, had je wel degelijk recht kunnen openen op kinderbijslag (zie: http://vlaanderen.famifed.be/nl/gezinne ... olverlater), weliswaar slechts voor enkele maanden.

Dan rest er enkel nog het OCMW die u eventueel van een uitkering als samenwonende kan voorzien. Dit na onderzoek van uw bestaansmiddelen en dat van uw gezin natuurlijk.

Avbogae
Topic Starter

#10 , 13 apr 2016 09:13

OK, enorm bedankt voor je antwoord !!

Nataliej

#11 , 30 mei 2016 18:18

Beste,
Ik heb gewerkt jarenlang bij ford Genk en sinds 1,5jaar dus terug werkzoekend. Ik heb een opleiding gevolgd bij de VDAB en kreeg tot gisteren een werkloosheidsuitkering. Vandaag ben ik begonnen aan een nieuwe job via interim met dagcontracten. Helaas is het me enorm tegengevallen en heb ik na slechts 1 dag werken het interimkantoor gemeld dat ik niet verder werk voor dat bedrijf. Verlies ik nu door die 1 dag werken mijn werkloosheidsuitkering?

JPV

#12 , 30 mei 2016 18:52

Nee, je behoudt je recht

Nataliej

#13 , 30 mei 2016 19:45

Ok bedankt!

Terug naar “Werkloosheid”