persoonlijk zeker. Lijkt ook wat we gaan doen indien we geen juridische zekerheid hebben over door welke piste we ons volledig konden indekken.Dit lijkt mij inderdaad een lastige kwestie.
In eerste instantie zou ik zeggen: terug naar de gemeenschappelijke rekening, ongeacht het feit dat ze al uit elkaar zijn.
Maar... Die rekening zal niet meer bestaan, vermoed ik.
Ik zou het in dit geval dan zo doen (persoonlijke keuze, niet juridisch gesteund):
Beide 50% uitbetalen, en naar beide een brief versturen met de uitleg dat jullie het bedrag gekregen hadden toen zij feitelijk, maar ondeelbaar, een entiteit (vind niet meteen het juiste woord) vormden als ouders van X.
Nu zijn beide uit elkaar, waardoor beide elk de helft terug krijgen van jullie.
Vermeld hier dan ook bij dat de andere 50% van het bedrag logischerwijs naar de andere persoon gaat, waardoor dat als 1 van de 2 personen niet akkoord is met de helft, hij/zij zich rechtstreeks moet richten tot de andere persoon.
Kun je je hier in vinden?
probleem is dat, door het bedrag op het moment van de verlenging, NIET terug te storten en de papa toeliet dat de mama tekende, we toch impliciet aangeven dat de mama samen met d epapa handelde. .100% terugbetalen, lijkt me het veiligste. In principe heeft de verlenging die mama ondertekend heeft, niet veel waarde, aangezien het geld geleend werd door de papa (die als enige ondertekend heeft in het begin). Volgens de documenten die jullie hebben, is het geld dus van de papa. Van welke rekening het geld komt, speelt voor jullie als school geen rol. Ik zou 100% terugstorten aan de papa, en aan de mama laten weten dat het bedrag volledig aan de papa is teruggestort, aangezien enkel hij getekend had voor de volledige lening. Mama moet het dan maar uitvechten met papa.
Nee, want notaris handelt enkel in opdracht van 1 persoon. Lijkt me niet direct een goeie optie.Is terugstorten aan de notaris een optie? Dan moet die het maar oplossen.
Tja, in principe hadden jullie de verlenging die ondertekend was door de mama niet mogen aanvaarden als verlenging van een lening door de papa aangegaan. Maar daar heb je nu niet veel meer aan, natuurlijk.Probleem is dat, door het bedrag op het moment van de verlenging, NIET terug te storten en de papa toeliet dat de mama tekende, we toch impliciet aangeven dat de mama samen met d epapa handelde.
feitelijk samenwonen,Er is 1 ouderkoppel (niet gehuwd, niet wettelijk samenwonend, wel feitelijk) die in het verleden een bedrag storte vanuit hun gemeenschappelijke rekening op onze rekening.
Zoals ik al zei speelt het voor de school geen enkele rol van wat soort rekening het geld voor de lening afkomstig is. Het is de papa die de lening aangegaan is. Enkel zijn handtekening stond op het document.feitelijk samenwonen,
met gemeenschappelijke rekening gaat uit van beide eigenaar in gelijke delen tenzij anders kan bewezen worden.
Gelet de rekening al verdeeld is, is elke ongelijkheid normaal bij de verdeling weggewerkt...
En is wat er nu overblijft toch automatisch 50/50 ?
Inderdaad, maar da's een zaak tussen papa en mama. Daar hoeft de school zich niets van aan te trekken. Als we het document van de verlenging, ondertekend door de mama, even buiten beschouwing laten, heeft de school geen enkele verplichting naar de mama toe.Zelf indien de opdracht van de Papa komt, betaald met gemeenschappelijk geld, als dit teruggegeven word aan de papa voor 100% ,
moet de papa dit geld terug geven aan de gemeenschap waar hij dit uit genomen heeft...
nee, dat zou enkel willen zeggen dat er geen geschreven leningsovereenkomst is. Niet dat er geen leningsovereenkomst is, daar kan elk ander vorm van bewijs voor tellen. Wij betwisten niet dat er een lening was (kan zelfs waarschijnlijk teruggevonden worden in de oude verslagen van de AV en RVB)Dat het document nietig is, zou betekenen dat de storting door de papa een onterechte betaling of vergissing was. Dan moet enkel dat bedrag teruggestort worden.
dat wil die ene partij niet...
Probleem is dat die gemeenschappelijke rekening niet meer bestaat. Anders had je alles daar kunnen naar terugstorten, en was de zaak min of meer rond wat de school betreft. Misschien is het toch de beste oplossing om met de "titularissen" van die vroegere gemeenschappelijke rekening even samen te zitten en op papier te zetten hoe de terugbetaling dient te gebeuren.
yup... vraag is of je zou kunnen stellen dat beide dat impliciet overeengekomen zijn indien de ene partij tekent voor de verlenging van de andere.Wie feitelijk ongehuwd samenwoont, moet het stellen zonder al de bijzondere wetten omtrent het vermogen en de schulden van de samenwoners: er zijn geen specifieke verplichtingen, noch bijzondere rechten, tenzij de samenwoners dat zelf zijn overeengekomen.