Uit je bed gehaald worden om te komen werken

denlowie
Juridisch actief: Nee

Re: Uit je bed gehaald worden om te komen werken

#16 , 31 mar 2016 16:12

De topic wijzgt dus naar ééntje over pesten op het werk
Dit had ik nu wel verwacht, en het al tussen de lijntjes gelezen.
Laatst gewijzigd door denlowie op 31 mar 2016 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Missy321
Topic Starter

#17 , 31 mar 2016 16:15

Kan ik zelf een klacht indien voor het verstoren van mijn nachtrust? En onze medebewoner? Kan die een klacht indienen voor het verstoren van de nachtrust.
Dan kunnen we, zonder dat dit gevolgen heeft voor mijn vriend, toch eens actie ondernemen.

Groetjes,
Inge

LeenW

#18 , 31 mar 2016 16:25

U kan dat doen, maar is die overlast vastgesteld? Is de politie verwittigd? Kan u iets bewijzen?

Reclame

Gebruiker21

#19 , 04 apr 2016 08:34

Kan ik zelf een klacht indien voor het verstoren van mijn nachtrust? En onze medebewoner? Kan die een klacht indienen voor het verstoren van de nachtrust.
Uiteraard kan u dit.
Dan kunnen we, zonder dat dit gevolgen heeft voor mijn vriend, toch eens actie ondernemen.
Denkt u echt dat dit geen gevolgen zal hebben voor uw vriend? :roll: Hij was niet op het werk terwijl hij er wel moest geweest zijn. En als een collega hem dan thuis komt halen om toch naar het werk te gaan, wordt er klacht tegen de werkgever ingediend? Ik denk dat uw vriend in dat geval best naar een andere job uitkijkt, hoor...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV

#20 , 11 apr 2016 07:18

Tja, mij durven ze ook al eens bellen op momenten dat het echt niet past en ik niet aan het werk ben. Part of the job in mijn geval...
mss part of the job, maar niet part of je contract. Contractueel heeft de OP in beginsel een punt.
Hangt er allemaal vanaf hoe er met die planning omgegaan wordt. Mijn vriendin is verpleegkundige en wordt verwacht elke dag, voor het naar huis gaan de planning van de volgende dag te bekijken, omdat tot op het laatste moment kan veranderen... Als zij dit niet doet en niet opdaagt op een moment dat ze moet werken, zal ze telefoon krijgen waar ze blijft, en worden de uren dat ze te laat is niet betaald...
uren die niet gewerkt staan, moeten natuurlijk niet betaald worden. Maar tenzij ze instemde met de andere uren, is ze niet verplicht zich te houden aan de regeling van "andere dag, andere uren". Mensen moeten ook buiten hun werkleven hun uren kunnen plannen.
Hij heeft geen GSM van het werk, dus ik denk niet dat hij verplicht bereikbaar moet zijn via GSM.
GSM van het werk hebben is geen voorwaarde opdat een bedrijf met u kan overeenkomen om bereikbaar te zijn. In de meeste gevallen wordt er echter wel een vergoeding voorzien als je bereikbaar moet zijn buiten de werkuren.
tenzij ik de topic verkeerd lees staat er nergens dat er een overeenkomst was dat hij bereikbaar diende te zijn op een bepaalde manier.
In zijn arbeidscontract staat ook niet dat hij steeds bereikbaar moet zijn.
Verwar "bereikbaar" zijn niet met "op de hoogte zijn van de werkplanning". Dit zijn twee verschillende zaken: als de werkplanning bijvoorbeeld uithangt op het werk en er is overeengekomen dat werkenmers deze moeten raadplegen om te zien wanneer ze moeten werken, dan moeten ze dit zo doen en niet verwachten dat wijzigingen telefonisch doorgegeven worden. Maar nogmaals: hangt allemaal af van wat er afgesproken is...
als men zich dagelijks zou moeten verplaatsen naar de werkplanning, zou dit telkens als een minimumprestatie van 3 uren geboekt staan. Geen werkgever die dit in de praktijk OFFICIEEL zal doen.

Gebruiker21

#21 , 11 apr 2016 11:38

Tja, mij durven ze ook al eens bellen op momenten dat het echt niet past en ik niet aan het werk ben. Part of the job in mijn geval...
mss part of the job, maar niet part of je contract. Contractueel heeft de OP in beginsel een punt.
We hebben totaal geen idee wat in het contract van de vriend van de OP staat. We kunnen hier dus niets zinnigs over zeggen. Aangezien de OP al een week niet gereageerd heeft, denk ik dat voor haar de zaak opgelost / duidelijk is...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV

#22 , 11 apr 2016 12:34

de OP heeft nog in PM gereageerd naar mij (maar was op vakantie, dus niet verder kunnen opvolgen tot vandaag).

Als je niet weet wat er in het contract staat, moet je er vanuitgaan dat er niks instaat, lijkt me. En niet veronderstellen dat daar een toestemming in staat. zelfs voor vervangers kan dat niet zomaar.

denlowie

#23 , 11 apr 2016 12:37

Dit is een postbeambte en de regels zou toch voor gans Belgie de zelfde moeten zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV

#24 , 11 apr 2016 12:43

nope, je hebt statutairen (die op zich geen arbeidsovereenkomst hebben, dus dan verwijzing naar wetgeving) of contractuelen.

Bovendien kan men zelfs in "algemene diensten" nog altijd een afwijkende regeling bekomen. Dat is dan onder de verantwoordelijkheid van de persoon die de arbeidsovereenkomst tekent...

Gebruiker21

#25 , 11 apr 2016 12:56

Als je niet weet wat er in het contract staat, moet je er vanuitgaan dat er niks instaat, lijkt me. En niet veronderstellen dat daar een toestemming in staat. zelfs voor vervangers kan dat niet zomaar.
Toestemming tot wat?

Ik concludeer enkel uit de feiten die de OP aanhaalt dat haar vriend uit bed gehaald is omdat hij op een moment dat hij zou moeten werken, nog in bed lag. De werkplanning was blijkbaar veranderd, en de vriend van de OP ging er van uit (om welke reden dan ook) dat de werkplanning onveranderd zou zijn, op basis van een vorige werkplanning. Wij weten totaal niet wat de afspraken waren omtrent werkplanning. Vriend van de OP is daarenboven iemand die vervangingen doet, dus kan ik me voorstellen dat die niet zomaar weken aan een stuk vaste uren heeft, maar effectief daar vervangt waar nodig.

Anyway, OP reageert niet meer, dus ik denk dat zij haar conclusies wel getrokken heeft.

JPV

#26 , 11 apr 2016 12:59

en wettelijk gezien kan een vervanging enkel plaatsvinden nadat die persoon verwittigd is én kan inspringen. Nergens staat in deze topic dat de OP vrij was op dat moment om te gaan werken. Het is niet omdat je in je bed ligt, dat je geen andere plannen kan hebben die dag waardoor je niet vrij bent.

Om het met een concreet voorbeeld te stellen: stel dat die persoon verwachte dat hij die dag niet moest werken en daarom de avond ervoor tot een gat in de nacht uitging en nog dronken in zijn bed lag, zou hij dan volgens jou in de problemen mogen komen als hij niet gaat werken de dag erna?

(los van elke mogelijke afspraak over hoe vervangingen individueel geregeld werden, want dat zijn allemaal veronderstellingen van jou)

Gebruiker21

#27 , 11 apr 2016 13:23

en wettelijk gezien kan een vervanging enkel plaatsvinden nadat die persoon verwittigd is én kan inspringen. Nergens staat in deze topic dat de OP vrij was op dat moment om te gaan werken.
Of de OP al dan niet vrij was om te gaan werken, speelt geen rol, aangezien het om de vriend van de OP gaat :wink: . Maar dan nog: of de vriend van de OP van zichzelf vind of hij al dan niet kan gaan werken, speelt weinig rol. Wat wel rol speelt, is of de werkgever de vriend van de OP op een correcte manier heeft geïnformeerd in verband met zijn werkschema en of dit werschema geldig is, ja of neen. Dat is de hamvraag. Als het antwoord daar "ja" is, dan had de vriend van de OP moeten gaan werken.
Om het met een concreet voorbeeld te stellen: stel dat die persoon verwachte dat hij die dag niet moest werken en daarom de avond ervoor tot een gat in de nacht uitging en nog dronken in zijn bed lag, zou hij dan volgens jou in de problemen mogen komen als hij niet gaat werken de dag erna?
Ja, indien die verwachting niet correct was, wel ja. Als de werkgever de vriend van de OP tijdig en correct op de hoogte gebracht had van een wijziging (dit kan via het uithangen van het werkrooster zijn, of dit beschikbaar zetten op intranet, of weet ik veel wat), maar de vriend van de OP laat na om te bekijken wanneer hij moet werken, dan is hij in fout.

Nogmaals, wij weten hier veel te weinig (jij weet misschien meer door de info in PB's) om zinnig te kunnen antwoorden. Ofwel heeft de werkgever de werknemer NIET correct en op tijd ingelicht over het werkschema, en dan had de werknemer beter gewoon blijven doorslapen. Ofwel heeft de werkgever de werknemer WEL correct ingelicht, maar heeft deze laatste deze info genegeerd, en dan is hij weldegelijk in fout.

Maar nogmaals: OP heeft haar conclusies reeds getrokken.

JPV

#28 , 11 apr 2016 15:52

Wat wel rol speelt, is of de werkgever de vriend van de OP op een correcte manier heeft geïnformeerd in verband met zijn werkschema en of dit werschema geldig is, ja of neen. Dat is de hamvraag. Als het antwoord daar "ja" is, dan had de vriend van de OP moeten gaan werken.
ik denk dat de OP dit ook wel wist voor ze de topic starte. Het was net haar vraag of die manier correct was...
Maar nogmaals: OP heeft haar conclusies reeds getrokken.
uit wat leid je dit af? Dat iemand tijdens een vakantieweek iets meer dan 1 week niet reageert? Dan had ik al véél conclusies mogen trekken. Laat de mensen wat tijd om verder te reageren voor conclusies te trekken.

Gebruiker21

#29 , 11 apr 2016 15:58

ik denk dat de OP dit ook wel wist voor ze de topic starte. Het was net haar vraag of die manier correct was...
Vraag van de OP was of men haar man / vriend zomaar uit bed kon bellen, en of ze daarvoor klacht kon indienen. Antwoorden op die vragen zijn gegeven.
uit wat leid je dit af? Dat iemand tijdens een vakantieweek iets meer dan 1 week niet reageert?
OK, laat ons dan de discussie sluiten tot de OP reageert met meer info voor ons?

Terug naar “Andere”