Huur studio Gent - Domicilie

jeff_vm
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huur studio Gent - Domicilie

#1 , 10 apr 2016 19:08

Beste,

Dit forum biedt verschillende topics aan inzake domicilie, top ! Gezien iedere situatie individueel verschillend is, ben ik genoodzaakt om zelf een topic aan te maken rond een onderwerp die naar alle waarschijnlijkheid vaak besproken werd. Mijn situatie is volgende:

Tot op heden ben ik woonachtig in de ouderlijke woning te Oostende en werkzaam te Gent. Om de woon-werkafstand te verkleinen zouden mijn vriendin (studente) en ik een studio huren in Gent. Het contract wordt volgende week ondertekend. Gezien mijn vriendin nog studeert, hebben wij de immomarkt links laten liggen en ons gefocust op een studio die verhuurd wordt aan studenten. Grotendeels zou ik verblijven te Gent en op mijn vrije dagen ga ik terug richting Oostende en verblijf ik bij mijn ouders. Alvorens contacten te leggen met de verhuurders, heb ik mij hiervoor geïnformeerd bij Stad Gent of het geen probleem vormt dat ik samenhuis met mijn vriendin in een studentenwoning ongeacht ik voltijds werk. De verhuurder is ook op de hoogte van deze situatie.

Stad Gent liet mij weten dat het geen probleem vormt dat ik samenhuis met mijn vriendin en dat er geen domicilievereiste bestaat indien de woning of de studio een bepaald oppervlakte niet overschrijdt en indien er slechts 1 aparte slaapkamer is. De studio is 45 vierkante meter en beschikt over 1 aparte slaapkamer en valt binnen de voorgeschreven normen.

De straat (Ottergemsesteenweg) waarin de studio gelegen is, valt onder de categorie betalend parkeren (3,5€/per dag). Op maandbasis zou mij dit een 95€ extra kosten. Als alternatief kan ik altijd een autostaanplaats op 300m huren voor een 50€ dus op jaarbasis 600€. In wezen geen probleem, maar idealiter zou ik een bewonerskaart aanvragen en kan ik gratis parkeren voor mijn deur.

Om hiervoor in aanmerking te komen dien ik me echter te domicilieren te Gent. Net hieromtrent had ik enkele vragen. Gezien mijn bovenstaande situatie vraag ik mij af of het uberhaupt mogelijk is om mij te domicilieren. Indien ik dit overweeg te doen, kan de huurbaas mij beletten dit te doen? Dient dit ook als zodanig in het contract vermeld te worden of dient het contract aangepast te worden hierdoor?

Natuurlijk gaat domiciliering gepaard met een aantal kosten. Indien ik mij domicilieer te Gent welke bijkomende kosten mag ik dan verwachten? Tot op heden hang ik voor mijn hospitalisatieverzekering af van mijn ouders. Domicilieren vereist een hospitalisatieverzekering op eigen naam, klopt dit? Bijkomend zal ik een brandverzekering en eigen familiale verzekering moeten afsluiten, klopt dit? Levert domiciliering fiscaal voor- en/of nadelen op? Ik denk hierbij aan verhoogde persoonsbelasting, wijziging in nettoloon, bijkomende gemeentebelastingen en provinciebelastingen, ...

Alvast bedankt om mij wat wijzer te maken en te helpen hieromtrent !

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 10 apr 2016 19:23

We hebben hier al vaker problemen gezien waarbij de stad Gent de wetgeving rond domicilie niet correct toepast. Om te beginnen, moet de domicilie staan waar u effectief woont, daar verandert uw huurcontract niets aan. Let wel op voor contractbreuk als het huurcontract u verbiedt of verplicht te domicilieren.

In uw geval hebt u mogelijk nog de keuze, aangezien u 2 vaste verblijfplaatsen hebt. U hebt normaal zeker de optie om zich op de hoofdverblijfplaats (werkddagen) te domicilieren, zijnde Gent. Nu zijn er dus in het verleden wat problemen geweest waar de stad Gent weigert studenten in te schrijven, ook al zijn ze zelfstandig. Aangezien u werkt, zou dit moeten lukken voor u, ook al is het in een studio. Voor uw vriendin kunnen ze mogelijk wel moeilijk doen, maar als ik uw post herlees gaat het misschien enkel over uw domicilie.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 apr 2016 19:55

Indien ik mij domicilieer te Gent welke bijkomende kosten mag ik dan verwachten? Tot op heden hang ik voor mijn hospitalisatieverzekering af van mijn ouders. Domicilieren vereist een hospitalisatieverzekering op eigen naam, klopt dit? Bijkomend zal ik een brandverzekering en eigen familiale verzekering moeten afsluiten, klopt dit? Levert domiciliering fiscaal voor- en/of nadelen op? Ik denk hierbij aan verhoogde persoonsbelasting, wijziging in nettoloon, bijkomende gemeentebelastingen en provinciebelastingen, ...
Domiciliering heeft geen invloed op uw belastingen. Daar waar u nu belastingen betaald in uw huidige woonplaats zal je die in de toekomst moeten betalen in Gent.
En een brandverzekering moet je als huurder altijd hebben, ook zonder domiciliering. Op uw loon heeft het ook geen invloed.

Reclame

artemis

#4 , 10 apr 2016 20:10

Begin eerst eens met uw huurcontract van Gent te checken en wat daarin staat mbt domicilie. Als het een studentencontract gemeen huurrecht is (elk jaar automatisch eindigend op datum x en jaarlijks te hernieuwen) dan is het plaatsen van uw domicilie daar contractueel niet toegestaan.
Enkel als het om een huurcontract hoofdbewoning gaat kan u uw domicilie daar plaatsen.

Terug naar “Huren”