Sinds kort huur ik een studio in Antwerpen.(3-6-9)
2 weken geleden kwamen de mensen die onder me wonen op mijn deur kloppen om te zeggen dat er via het plafond water binnenstroomde, ze vroegen me of ik even mijn waterkranen verder open wou zetten zodat ze wisten of het lek van bij mij of mijn buurman kwam.
Na dat ik gedaan had hadden ze me laten weten dat het niet van bij mij kwam dus had ik er niets verder achter gezoch0t, en hadden ze de waterkraan van mijn buurman tijdelijk afgesloten aangezien deze niet thuis was.
Ik ben dan niet 1 week niet thuis geweest.
Toen ik dan thuisgekomen was kwamen ze weer op mijn deur kloppen om te zeggen dat er weer water door begon te stromen en toen werd het voor mij duidelijk dat er ergens een lek in een leiding of afvoer bij mij zat.
Toen hebben mijn onderburen naar de huisbaas gebeld en deze vertelde ze om naar zijn loodgieter te bellen.
De loodgieter is op het begin van deze week langs geweest heeft enkele gaten in de muur geklopt, heeft me daarna pas verteld dat hij deze week geen tijd heeft om het lek te herstellen dus zou hij volgende week zaterdag langskomen.
Dat was op zich geen probleem voor mij tot ik een paar uur later slechte geuren begon te ruiken.
Mijn onderburen hebben een hond die nog niet zindelijk is en er komt een zure geur in mijn studio via de gaten naar boven.(ik kan natuurlijk niet zeker weten dat de geur vandaar komt, dat is een vermoeden doordat het in de gang dezelfde geur heeft, dit is ook gemeld bij de huisbaas.)
Na dat ik hier de huisbaas over gecontacteerd heb, heeft deze me verteld zijn loodgieter weer te contacteren.(de huisbaas leek niet verder bereid om te helpen aangezien hij op vakantie was.)
Dan heb ik besloten om de loodgieter op te bellen, deze heeft op zich dan de moeder van de huurders gebeld aangezien deze op vakantie waren om het appartement op te kuisen.
Ondertussen heb ik niet in de studio kunnen verblijven en is het tot op het moment nog niets verbeterd.
Ik ga proberen de huisbaas hier nogmaals over te contacteren.
Indien dit geen oplossingen biedt, welke stappen kan ik verder ondernemen?
Moet de geurhinder vastgesteld worden door derden ? en zoja, hoe en door wie ? (politie, process verbaal, bedrijf.)
Edit: even om erbij te vermelden, ik heb zelf een plank tegen de muur gelegd, maar de geur blijft er nog steeds sterk doorkomen.
Ik heb volgende week examens en had dit graag snel opgelost gezien dus hier heb ik dan een bijkomende vraag over: Indien de huisbaas zelf weigert om een andere loodgieter te sturen, mag ik zelf een contacteren en de rekening aan hem doorgeven ?(en natuurlijk zodat ik er weer in kan gaan wonen zonder dat ik er hoofdpijn van krijg.)