Vraag over in trekken bij vriend

Vlientje
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vraag over in trekken bij vriend

#1 , 08 apr 2016 14:36

Hallo,
Ik zou binnenkort samen gaan wonen met mij vriend maar zit met een belangerijke vraag.

Het is bij hem in gaan wonen in een huis waar hij een huurcontract heeft en we hebben een mondelinge afspraak dat ik geen huur betaal maar de boodschappen, autoverzekering, benzine, enz... betaal. Stel dat onze relatie ten einde loopt, mag hij me dan van de ene dag op de andere dag buiten zetten ook al staat mijn domicilie daar?
Of krijg ik dan even tijd om te zoeken achter een nieuwe woonst?

Vriendelijke groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 08 apr 2016 15:25

Zolang uw domicilie daar staat kan hij u niet buiten zetten

JohnD

#3 , 08 apr 2016 15:40

Ik denk dat hij niet van de ene dag op de andere dag kan buitengezet worden, dat wel, maar nooit, enkel en alleen omdat zijn domicilie daar ook gevestigd is, daar zou ik mijn hand niet voor in het vuur durven steken.

Als de beide personen in het huurcontract vermeld staan, kan de diegene die nu de huur betaald, om te beginnen al eisen om de helft van de huur te betalen.

Hoe het zit met de huuropzeg van de TS is aan meer dan een gewone al of niet domiciliering gebonden.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

duma

#4 , 15 apr 2016 10:44

Of u op het huurcontract staat, maakt in dat geval niet uit, maar inderdaad of uw domicilie er staat of niet.
Het feit dat uw domicilie er staat, wil zeggen dat dat uw gezinswoning is en die geniet enige bescherming.

Let wel: Het is zijn huurcontract, dus er zal geen twijfel bestaan over wie er uiteindelijk zal moeten vertrekken, maar hij moet u daarvoor een redelijke termijn geven en mag u niet uit de woning sluiten zolang u daar woont. Moest hij dat toch doen, heeft u het recht om u op eender welke wijze toegang te verschaffen tot de woning, bv met een slotenmaker. Als u weigert te vertrekken, zal de vrederechter u daartoe dwingen.

Maar laten we vooral hopen op een goede afloop van de samenwoonst :)

PS: Huur en huuropzeg doen hier niet ter zake. Het huurcontract is enkel tussen jaar partner en de eigenaar.

Gebruiker21

#5 , 15 apr 2016 10:47

Dus het korte juridische antwoord:
- Op vraag één: neen
- Op vraag twee: ja
;)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

duma

#6 , 15 apr 2016 10:58

Wij vrouwen vertellen het liever iets uitgebreider :p

Gebruiker21

#7 , 15 apr 2016 11:25

Wij vrouwen vertellen het liever iets uitgebreider :p
Dat weten we ook weer. Om één of andere bizarre reden, ging ik er van uit dat jij een man was ("duma" zal voor mij mannelijk geleken hebben, zeker?) ;).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

duma

#8 , 15 apr 2016 12:45

Je bent niet de enige die dat denkt, maar ik ben wel degelijk 'een echt vrouwtje'. :)

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”