info fiscale voordelen samenwonen of trouwen

andy666
Topic Starter

info fiscale voordelen samenwonen of trouwen

#1 , 07 apr 2016 17:20

situatie:
mijn vriendin en ik wonen nu zo'n 3-tal jaar samen. Ik heb 2 kinderen uit een vorig huwelijk in co-ouderschap waarvan er 1 fiscaal ten laste staat bij mij en 1 bij mijn ex-vrouw. Ik heb ook een eigen woning op mijn naam alleen. Op dit ogenblik wonen wij gewoon samen (dus niet wettelijk) waardoor ik in de belastingen de dochter die bij mij ten laste is dubbel kan inbrengen.

Kan iemand mij vertellen wat er allemaal zou veranderen op fiscaal gebied als we zouden trouwen?
- kan ik mijn dochter nog steeds dubbel inbrengen?
- verandert er iets aan het inbrengen van de woning? (positief of negatief)
- andere zaken die veranderen waar ik niet dadelijk aan denk?

alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 apr 2016 22:40

Kinderen : komen allen in enkelvoud ten laste van de hoogste verdiener,( behalve een kind in co-ouderschap).
Het blijft uw woning : zij kan echter geen aftrek voor de lening doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

andy666
Topic Starter

#4 , 08 apr 2016 13:50

Kinderen : komen allen in enkelvoud ten laste van de hoogste verdiener,( behalve een kind in co-ouderschap).
Het blijft uw woning : zij kan echter geen aftrek voor de lening doen.

dus alleen maar nadelen :-)

wanton

#5 , 09 apr 2016 19:47

Allesbehalve : de aftrek voor 3 kinderen is meer dan de aparte aftrek van 1 kind plus die van 2 kinderen.

Daarbij :ga jij enkel trouwen als het opbrengt in de belastingen? Neen toch!
Toet-anch-Amon

jef007

#6 , 10 apr 2016 10:49

de liefde voor het eventueel belastingvoordeel is groter dan de liefde voor zijn vriendin

Wilfried1954
Contacteer: Website

#7 , 10 apr 2016 20:38

de liefde voor het eventueel belastingvoordeel is groter dan de liefde voor zijn vriendin
Wat een rot opmerking! Wat heeft het overwegen van fiscale voordelen of nadelen te maken met liefde voor een vriendin?

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 apr 2016 08:35

Blijkt toch duidelijk uit de opmerkingen van TS. Is dat ook niet ergens een soort van fraude? (kinderen dubbel inbrengen)

kristin

#9 , 12 apr 2016 08:42

Ik vermoed dat ts bedoelt dat je als alleenstaande je een hogere vrijstelling krijgt voor je kinderen

JPV

#10 , 12 apr 2016 08:57

idd, van echt dubbel inbrengen is er geen sprake.

Zijn er gemeenschappelijke kinderen?

Check ook eens je belastingsbrief bij vak 2: ik hoop dat het aantal kinderen dat ingebracht is onder code 1030 "nul" is, maar het aantal kinderen op 1034 en 1036 "één" is (of nog beter: 1034 OF 1036 "twee")

andy666
Topic Starter

#11 , 12 apr 2016 10:30

euh, volgens mij is hier toch niets van fraude aan?
ik weet niet vanbuiten in welke rubrieken dat juist staat maar mijn belastingsbrief wordt elk jaar ingevuld door de bank, dus dat zal wel in orde zijn.
Voor de duidelijkheid: we hebben geen gemeenschappelijke kinderen, ik heb 2 kinderen in co-ouderschap waarvan er 1 fiscaal bij mij ten laste staat en 1 bij mijn ex vrouw.
@Jef007: de liefde voor mijn vriedin hangt niet af van een briefje op het gemeentehuis. Als ik elk jaar 1500€ extra kan aftrekken van de belastingen dan kan ik mijn vriendin elk jaar trakteren op een citytripje voor ons beide en daar hebben we veel meer aan dan aan een briefje om onze liefde te verklaren :-)
Het trouwen zou alleen wat extra zekerheid geven als mij iets mocht overkomen met mijn werk (ben militair).

JPV

#12 , 12 apr 2016 10:47

het correct invullen van die rubrieken zal van cruciaal belang zijn. Controleer je laatste belastingsbrief. Het is absoluut niet abnormaal dat banken in de fout gaan bij het zo voordelig mogelijk invullen van gezinssamenstellingen. Kom dat regelmatig tegen.

andy666
Topic Starter

#13 , 12 apr 2016 11:07

het correct invullen van die rubrieken zal van cruciaal belang zijn. Controleer je laatste belastingsbrief. Het is absoluut niet abnormaal dat banken in de fout gaan bij het zo voordelig mogelijk invullen van gezinssamenstellingen. Kom dat regelmatig tegen.
ok, bedankt voor het antwoord! ik zal vanavond thuis eens naar de rubrieken kijken en ze doorsturen.

andy666
Topic Starter

#14 , 12 apr 2016 16:18

ik heb hier mijn vorige belastingen eens bekeken maar ik heb geen afschrift met de rubrieken op.
Wel een print-out van de tax-on-web 'bijkomende informatie met betrekking tot de berekening' (die is ingevuld door de bank) en daar staat:

berekening van de aanslag:
verrekende belastingvrije sommen
- basisbedrag: xxxxx
verhoogd door:
- kinderen ten laste: 1490
- alleenst. met kind. ten laste 1490

wanton

#15 , 12 apr 2016 16:48

U zit al helemaal verkeerd en laat een deel aftrek liggen. Twee kinderen in co-ouderschap moet anders aangegeven worden. De helft van de aftrek voor 2 kinderen is meer dan elk de aftrek voor 1 kind.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”