aankoop woning

bgeeroms
Topic Starter

aankoop woning

#1 , 08 apr 2016 13:26

Mijn dochter wil een huis kopen samen met haar vriend. Zij zijn niet gehuwd. De prijs van de woning is 200.000 euro.
Mijn dochter leent hiervoor 80.000 euro, haar vriend eveneens en de ouders van haar vriend 40.000 euro.
Nu staat er blijkbaar in het ontwerp van de akte dat indien mijn dochter haar vriend zou verlaten, zij een som van 40.000 euro moet betalen aan haar vriend.
Is dit wettelijk ? Hoe kan zij zich hiertegen beschermen ? Wat gebeurt er indien de woning verkocht wordt om één of andere reden ? Zijn er nog andere gevolgen als zij akkoord gaat met een dergelijke clausule ?
Alvast mijn welgemeende dank voor jullie deskundig advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 08 apr 2016 13:33

Zijn dit de geleende bedragen of de inbreng van beiden + de ouders van haar vriend.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Meeboo

#3 , 08 apr 2016 13:38

nogal wiedes, niet? ongelijke inbreng. Ik zou me als ouder van de vriend ook indekken hiervoor. zolang ze samenblijven heeft dit geen implicaties

waarschijnlijk betreft het een soort schuldbekentenis. normaal dient zij de helft van de inbreng terug te betalen aan de vriend als ze beide voor de helft eigenaar zijn

Reclame

sloeberken

#4 , 08 apr 2016 13:45

Men zegt wel eens: "geld doet de beer dansen". Dus ja, twee hypotheken, het is mogelijk. De kosten die aan 1 hypotheek verbonden zijn, liggen vrij hoog en door er even twee te nemen, gaat ge zeker geen voordeeltarief genieten.

Geld doet de beer dansen, betaal ervoor en uw notaris past er wel een mouw aan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Meeboo

#5 , 08 apr 2016 13:50

ik hoop voor hen dat ze 1 hypothecaire lening nemen van 160k, elk voor de helft. zou ook het meest logisch zijn
waarde huis is 200k dus elk voor 100k eigenaar. Als het misloopt dient uw dochter aan haar (ex)vriend 20k te betalen doordat er een schuldbekentenis bestaat..
Als het huis wordt verkocht voor 200k, betaalt ze dus 80k aan de bank en 20k aan de (ex)vriend. Op die manier heeft de vriend zijn inbreng terug.

bgeeroms
Topic Starter

#6 , 08 apr 2016 13:53

het zijn de geleende bedragen voor mijn dochter en haar vriend. De inbreng van de ouders weet ik niet of dit met een lening of gewoon inbreng gebeurt. Alles staat blijkbaar in één en dezelfde akte bepaald. Ik heb juist schrik dat er iets negatiefs voor mijn dochter aan vasthangt indien er tussen hen iets misloopt.

bgeeroms
Topic Starter

#7 , 08 apr 2016 13:55

dat zou inderdaad ok zijn meeboo, maar blijkbaar staat er 80000 op naam van mijn dochter, 80000 op naam van haar vriend en 40000 op naam van de ouders van haar vriend.

Meeboo

#8 , 08 apr 2016 14:01

dan zijn zij ook eigenaar van de woning.
zeker dat de zoon het geld niet heeft gekregen via schenking?

bgeeroms
Topic Starter

#9 , 08 apr 2016 14:05

blijkbaar staat het bedrag op de akte als inbreng van de ouders. Kunnen zij dan via dezelfde akte een schenking doen ?

basejumper

#10 , 08 apr 2016 21:16

Ik zie het trouwens niet geburen dat beide kredietnemers apart een lening kunnen aan gaan. Geen enkele bank staat dat toe met waarborg op éénzelfde pand. Kredietnemers zouden in voorkomend geval toch hypothecair borg moeten staat in elkaars akte (gezien ze beiden eigenaar zijn). Dat heeft dsu geen enkele zin. Eén woonkrediet ad 160.000 en een vermelding in de aankoopakte dat één partij 40.000 eigen middelen inbracht. Bij verkoop goed zal die partij dan zijn aandeel vooraf nemen waarna het saldo gedeeld wordt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”