Leegstand- voorkooprecht OCMW?

Liez25
Topic Starter

Leegstand- voorkooprecht OCMW?

#1 , 07 apr 2016 16:37

Beste forummers;

Korte vraag ivm de woning die mijn vader van zijn moeder geërfd heeft. Er zijn 2 erfegenamen (mijn vader en mijn tante) die al drie jaar vechten over het al dan niet inkopen van dit huis. Mijn vader zou het willen inkopen van mijn tante, die er nog over twijfelde enz.
Net nu ze tot een akkoord gekomen zijn krijgen we bericht dat het huis zal worden opgenomen in register van leegstand, waardoor het OCMW voorkooprecht heeft.

Wil dit zeggen dat het OCMW tussen de verkoop van mijn tante aan mijn vader kan komen? Maw; als mijn vader de helft van mijn tante wil overkopen voor pakweg 100.000€; kan het OCMW dan 200.000€ bieden (totale waarde) en mijn vader dwingen zijn deel ook te verkopen? Of geldt dit enkel bij verkoop aan derden?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!
Groetjes,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#2 , 07 apr 2016 19:38

http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... n-voorkoop

Het recht van voorkoop is een wettelijk recht dat de houder van dat recht de mogelijkheid geeft om gronden en gebouwen die verkocht worden, bij voorrang op de kandidaat-koper aan te kopen, voor dezelfde prijs en onder dezelfde voorwaarden.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 apr 2016 19:56

Dit komt doordat jullie het pand te lang hebben laten leegstaan. Zal ook nog wel een taks op leegstand op volgen

Reclame

Liez25
Topic Starter

#4 , 07 apr 2016 21:15

Hoi beiden;

Alvast bedankt voor jullie antwoorden! Reden dat het zolang leegstaat is natuurlijk de onverdeeldheid in de familie; die dus nu zou opgelost raken.

Hoe ik het zie: als ze nu het huis zouden verkopen aan een derde mag het ocmw het kopen voor dezelfde prijs en onder dezelfde voorwaarden.

Maar jet lijkt me dat er toch een uitzondering is op het voorkooprecht van het ocmw als het om verkoop aan een mede-eigenaar gaat? Dus als mijn vader gewoon het deel van mijn tante bij inkoopt; zodat ze uit onverdeeldheid treden? Vond hier het volgende over maar ben niet helemaal zeker of ik het juist begrijp:

https://www.notaris.be/verkopen-kopen-h ... onderingen

Groetjes;

chantika

#5 , 07 apr 2016 22:06

Vervreemding van het pachtgoed en recht van voorkoop

Je hebt dit goed gevonden.maar ik weet niet of dit zal gelden voor de woning. Staat bij Pachten en verpachten

Vervreemding van het pachtgoed en recht van voorkoop

Maar er zal wel iemand antwoorden. Geduld.

Terug naar “Kopen”